Всички стават еднакви“, „Пазарът на смартфони залязва“, „Липсват истински иновации“, „Смъртта на смартфоните е неизбежна“. Каквото и да се говори, каквито и апокалиптични прогнози да се правят, умните телефони са най-атрактивната технологична тема, както и най-популярното устройство, от което се вълнуват почти всички. Горните разсъждения са част от акцентите, които можете да намерите в различни анализи през изминалата 2018 г. Всички тези гледни точки ще ги оставим за друг път, защото в настоящия материал ще се фокусираме изцяло върху това какво направи смартфон индустрията през последните 12 месеца. А то хич не е малко. Ще разгледаме основните тенденции при дизайна, техническите възможности, както и динамиките на пазара на умни телефони.
Годината определено беше повече от интересна, както за компаниите, така и за потребителите. Почти всеки смартфон идва с безрамков екран и любимия или мразен от всички – прорез в горната част на предния панел. OLED или AMOLED екрани, завръщането на 40MP камери, изкуствен интелект, който помага за по-добри снимки, вграден в дисплеите сензор за пръстови отпечатъци. Списъкът наистина е дълъг. Изминалата 2018 г. ще я запомним и с налагането на устройства с цена от две хиляди и повече лева. За което между другото има доста просто и логично обяснение, което също ще разгледаме в следващите редове.
Ще обърнем внимание и как Huawei успя да обърне пазара надолу с главата, независимо от индиректната забрана за продажба в САЩ. Китайският гигант успя да превземе доста други пазари, с което компенсира отсъствието си от Щатите.
Ако се интересувате от самите устройства, можете да разгледате анализа ни посветен на най-добрите модели смартфони за 2018 г.
Прорезът – грозното пате на пазара
Само месец и половина след, като Apple показаха своя iPhone X, Samsung пуснаха видео реклама, в която се подиграват за дизайнерското решение, устройството да разполага с напълно безрамков екран, но с прорез (т.нар. notch) в горната част на предния панел.
Решението е продиктувано изцяло от техническите възможности за това време – предната камера, слушалката и сензорите за лицево разпознаване нямаше как да се интегрират в дисплея. Apple изостави симетрията, заложи на прореза, без да го коментира много при премиерата, макар, че ако беше Стив Джобс жив, щеше да обяви, че това е „уникално дизайнерско решение“. Първоначалната реакция беше като в приказката за „Грозното пате“, като Samsung се опита да скочи на вълната на потенциално недоволство и грешен ход на „ябълковата“ компания.
Южнокорейският гигант обаче не е очаквал, че само няколко месеца по-късно почти всеки производител ще копира този дизайн, а прорезът ще се трансформира в истински лебед. През 2018 г. смартфоните, които нямат прорез се броят на пръстите на двете ви ръце, като по-голямата час от тях са на популярния южнокорейски гигант.
Потребителите го посрещнаха със смесени чувства. По-голямата част свикнаха и вече не му обръщат внимание. За останалите, на които им „боде“ очите, производителите вкараха софтуерна функция да се скрива с черна лента, в която да бъдат поместени индикаторите на устройството. Защо това решение на Apple взето по необходимост, стана толкова популярно?
Всъщност един от първите смартфони с прорез е на LG – V10. При него отворът за камерите е разположен в горната дясна част и до него е разположен втори екран, който да запълва пространството до основния дисплей, който започва под тях.
Класическата визия за notch се появява и в Essential Phone PH-1 няколко месеца преди iPhone X. Този смартфон обаче излезе в доста ограничени пазари седмици, преди преди да бъде обявен новия модел на Apple и съответно всички асоцират прореза с този на „ябълковия“ смартфон. Споменахме причината поради която компанията от Купертино залага на това решение. Стремежът за максимално премахване на горните и долните рамки на екраните води до този подход.
През 2018 г. почти всички производители рекламират „безрамкови“ устройства, независимо дали става дума за Huawei, Nokia или дори Alcatel. Именно тази тенденция да се предоставят максимално големи екрани на минимална площ, води със себе си прореза. Просто технически, още няма стабилни решения, които да осигурят безрамков екран, които да включват предна камера и сензорите за лицево разпознаване (ако има такива) без да се прекъсне дисплея в горната част.
Докато сме на тема екрани, друга важна тенденция, която се забеляза през 2018 г. е все по-голямото налагане на OLED или AMOLED дисплеи при смартфоните. При това не само във високия клас, като технологията вече се среща и в устройства от по-ниските ценови сегменти. Списъкът с умни телефони, които имат такива екрани се разширява с всяка една нова премиера и вече се установява като стандарт.
Годината на Huawei
По китайския зодиак, 2018 г. е годината на кучето, като хората родени през този период са консервативни, лоялни и уважавани на работното място. Техният стремеж е да живеят тихо със семейството си без много грижи. На съвсем противоположния полюс се намира смартфон пазара, който през изминалите 12 месеца отпразнува годината на Huawei. Китайският гигант, буквално отнесе конкуренцията през 2018 г., не само с голям брой продадени устройства, но и с доста интересни модели, включително, като доста успешно атакува най-високия премиум сегмент.
Комбинацията от иновативни технологии, които до скоро бяха или забравени, или присъстваха само в бутикови версии, гарантира на компанията, че ще получи най-накрая заветното призвание – за потенциален лидер на смартфон пазара. Както ще се види малко по-късно, нейните модели се конкурират в почти всеки сегмент за титлата „Най-добър за 2018 г.“. При това съвсем заслужено. Huawei размести напълно пластовете на пазара през изминалата година, като атакува доста успешно най-високия премиум клас, с два много силни модела – P20 Pro и Mate 20 Pro. Те включват в себе си редица иновации, премиум изработка и качествено потребителско изживяване.
Излезлият през пролетта Huawei P20 Pro беше първият в света смартфон с три основни камери, една от които маркираха завръщането на 40MP сензори в телефон, подкрепени с умен асистент при софтуера за управление и обработка на снимките. Mate 20 Pro се появи през есента, като надгради технологиите използвани от P20 Pro. Той добави по-голяма батерия, процесор с разширени възможности за използване на изкуствен интелект (AI), сензор за пръстови отпечатъци вграден в екрана и Edge дизайн с извит в краищата дисплей, взет назаем от Samsung флагманите.
Компанията не изневери на стила си, като подсили своето портфолио с пъстра палитра от модели и варианти за всеки ценови клас. Допълнителен тласък даде и брандът Honor, който може да се управлява отделно, но е неизменна част от Huawei, особено, когато се съобщават финансови резултати и общи продажби.
Като стана дума за продадени бройки, часове преди Коледа, анализатори прогнозираха, че китайският гигант е продал 200 млн. смартфона през 2018 г. Все още данните за пълните 12 месеца не са излезли, но дори тези очаквания да не се сбъднат, компанията успя да надмине Apple по пазарен дял през лятото на изминалата година. За третото тримесечие, Huawei e продала 51.8 млн. смартфона, което е ръст от 32.5% спрямо същия период през 2017 г., показват данните на изследователската фирма Strategy Analytics, с което подкрепя по-ранните изчисления на IDC.
Макар да намалява разликата със Samsung, южнокорейския гигант остава лидер за момента. Това става въпреки забраната на САЩ за продажба на устройствата на Huawei, което е част от търговската война между Вашингтон и Пекин. Китайската компания попадна в окото на бурята между двете супер държави, след като Щатите не само забраниха на телекомите да продават нейните смартфони, но и блокираха предоставянето на нейното оборудване от държавни поръчки, както и индиректно за изграждане на мобилните мрежи от ново поколение – 5G. Кулминацията на тази търговска война беше достигната с арестуването на Мън Ванчжоу – главният финансов директор на Huawei в Канада по заповед на Вашингтон.
Вместо да прави напразни опити да пробие в Северна Америка, китайският гигант пренасочи своите рекламни бюджети в останалите региони на света – включително Европа и в частност България. Така компанията успя да пробие почти навсякъде другаде, освен в САЩ. Единственото, което може потенциално да спре Huawei в увеличаване на своя пазарен дял е ако забраната за продажба се пренесе от САЩ и в Европа. Ситуация, за която вече се говори с половин уста на Стария континент. Този негативен и цялостен пазарен фокус на Huawei ще е обект на друг, следващ материал.
Умна и мобилна фотография
Да се върнем на смартфоните. Последната голяма тенденция за 2018 г. определено са иновациите при камерите на устройствата. Вече споменахме, че Huawei изиграва ключова роля в този сегмент. Освен, че компанията представи смартфони с три камери и върна 40MP сензор в умните телефони, тя разшири възможностите им с добавянето на изкуствен интелект (AI). Ролята на последния е да реши дългогодишния проблем на редица производители.
Освен силния хардуер, за постигането на отлични снимки, голяма роля играе и софтуера. AI е последният писък при последния и може да помогне значително при обработката на кадрите след заснемането. Било то цветове корекция, бял баланс, осветеност и други – създаването на изящни кадри изисква става все по-лесно и достъпно.
Все още в доста отношения, смартфоните не могат да заменят добрите-стари професионални фотоапарати, както и професионалната обработка във Photoshop след това. Но с помощта на мощни сензори, няколко камери и AI намаляват осезаемо разликата. Huawei далеч не са единствените, като през 2018 г., почти всеки производител разчита на комбинация от поне две камери, като Samsung хвърлиха ръкавицата с Galaxy A9, който е първия с пълен комплект от четири сензора.
AI също намира място във все повече устройства. Смартфоните на Samsung и LG също разчитат на подобна технология. Huawei не са и първите в това отношение – Google и техните Pixel устройства се възползват именно от изкуствения интелект на интернет гиганта, за да постигнат уникални кадри, макар и не с най-съвършената камера. Хардуерно, Apple първи вкараха специални модули, базирани на неврона архитектура, които да правят машинното самообучение по-ефективно.
1000 долара цена – ненормалната нормалност
Apple взриви пазара при обявяването на iPhone X, не само с прореза. Чрез този модел, компанията от Купертино достигна психологическата граница от 1000 долара за крайна цена на масов смартфон. Противно на повечето очаквания, че след насищането на търсене и предлагане, стойността на умните телефони ще започне да пада, дори на най-скъпите модели.
Първоначалните реакции, бяха подобни с прореза – Apple беше разкритикуван от доста анализатори и включително от фенове, че може би гигантът този път се увлече с цените. Реалността, както винаги се оказва друга – следващите флагмани на Samsung (Galaxy Note 9) и Huawei (Mate 20 Pro) постепенно започват да прекрачват границата и в края на годината буквално се ражда премиум сегментът.
Моделите от 1 000 долара са новата ненормална нормалност. Защото до преди година-две подобни цени биха отказали повечето потребители. Сега Apple създаде ниша. Обяснението, всъщност е не само просто, но и логично. Пазарът на смартфони преминава от фаза на стагнация, към спад. Според IDC през третото тримесечие на 2018 г. той се свива с 6%, докато данните на Strategy Analytics показват понижение от 8.4%.
Производителите трябва да вземат мерки, като това може да се случи в няколко посоки. Първата е постепенно да засилят иновациите – вече активно инвестират в AI, по-добри камери, огъваеми и сгъваеми модели, 5G устройства и други. Втората е именно в цената. Създаването на премиум сегмент (доскоро резервиран основно за устройства на Apple), в който маржовете на печалбата да са достатъчно високи, за да компенсират по-слабите продажби. Така с по-малко реализирани бройки, те печелят повече. Съответно всички изброени иновации, които се подготвят през следващите години, може да повишат цените още повече.
Дали самите устройства струват толкова? Не, като аргументите за това се крият във високите маржове от по 30% и нагоре на Apple за повечето ѝ модели. Друг е въпросът дали това е стабилна политика. Индикации за потенциален отговор започнаха да се появяват през първите дни на 2019 г. Apple понижи прогнозата си за приходите за последното календарно тримесечие на изминалата година. Като основен проблем са по-слабите продажби на смартфони. Главният изпълнителен директор Тим Кук даде подробни обяснения за причините, без да изтъква високата цена на устройствата. Ако тенденцията продължи, има вероятност именно тя да е основният първоизточник на по-слабо търсене на IPhone устройства. Отговор ще получим може би през 2019 г., когато с новите хибридни устройства, като сгъваеми смартфони, цената се очаква да скочи допълнително, не само на продуктите на Apple.