Невидимата заплаха за потребителите
Така стигаме до големия въпрос – как всички тези бизнес планове, сделки и битки между медийните гиганти в САЩ, ще окажат влияние на обикновените зрители? Просто и лесно, подобно на линейната телевизия, в която компаниите затварят своето съдържание и го изнасят в отделни платени пакети, същият ефект ще се пренесе и в онлайн стрийминга. Ако досега не ни е правило впечатление, защото платформите на които има качествени филми и сериали са няколко – Netflix, HBO Go и Amazon Prime, плащането на един или два абонамента не ни правеше такова впечатление. Но сега добавете в кошницата и такъв за Disney+.
Американските потребители ще трябва да заделят допълнителни средства през 2019 г. и за филмите и сериалите на Time Warner, като през новата година, телеком гигантът АТ&T ще пусне собствена платформа. Щатският оператор не само е една от водещите сили при предоставянето на комуникационни услуги, но разполага и с доста силни козове в медийната индустрия. Корпорацията придоби през 2015 г., сателитния доставчик DirecTV за 67.1 млрд. долара с включените задължения, а година по-късно и Time Warner за 108.7 млрд. долара. На AT&T им отне още 12 месеца, за да обявят и потенциално собствена стрийминг платформа, която да е базирана на придобитите вече активи и услуги, които телекомът в момента предлага само на своите абонати. Тя е планирана да започне работа през 2019 г., като до нея ще се дава достъп до съдържанието, което Time Warner притежава. AT&T планира услугата да бъде достъпна за своите абонати на тройните телеком пакети, с което да затвори цикъла на разпространение.
Всички тези тенденции и планове показват, че фрагментирането на пазара за стрийминг услуги постепенно ще се разширява и все повече ще заприлича на този за линейна телевизия. От което губещият в дългосрочен плащ ще са потребителите.
Къде е България в цялата картина?
За добро или лошо, страната ни изостава доста с предоставянето на стрийминг услуги. Последните три години има известно наваксване, като българските потребители имат легален достъп до платформите на Amazon Video, Netflix и HBO Go. До голяма степен нишата за видео на поискване се покрива от големите оператори, като „Виваком“ и А1 разполагат с интерактивна интернет телевизия и каталог от налични заглавия за своите абонати. В средносрочен план, действията на Disney няма да засегнат българските потребители, като изключим тези, които използват Netflix. След края на 2019 г. най-вероятно филмите и сериалите на медийния гигант ще започнат да изчезват. Тези, които са на традиционна линейна телевизия най-вероятно няма да бъдат засегнати, като Disney урежда правата за излъчване. До момента, в който компанията не реши да пусне своята платформа в България. Кога ще се случи това е още много рано и трудно да се каже.
През това време, по-активни действия на родна земя ще очакваме от телекомите. „Мобилтел“ още от 2016 г. работи по представяне на съдържание на своите абонати с пускането на собствени ТВ канали. След като компанията се ребрандира на A1 през изминалата година, тя обяви, че ще инвестира все повече в тази насока. Така още в рамките на 2018 г. телекомът пусна собствена музикална стрийминг услуга. През есента, главният изпълнителен директор на A1 Александър Димитров загатна, че се работи по проект за потенциална такава видео платформа. В нея ще се предлага и местно съдържание, за да бъде привлекателна за българските потребители. Подобна е концепцията на Voyo – платформата на bTV, в която се съдържат всички местни продукции и цялото съдържание на телевизията е готово на поискване.
Във всички случаи навлизаме в нова фаза от развитието на онлайн видео стрийминг услугите, в която традиционните медийни конгломерати ще влязат в челен сблъсък с установените играчи на пазара. Резултат ще е фрагментация на съдържанието и завръщане към бизнес модела от линейното разпространение. Сценарий, който в един момент ще засегне всички потребители, а не само американските.