Има три универсални рецепти за разпускане след дългия и натоварен работен ден. Първият е да отидеш на тренировка, като се доунищожиш физически, припадайки след душа в леглото. Другите два са да седнеш на дивана и да разпуснеш или с готин филм/сериал, или да пуснеш някоя лежерна игра. Поне това са моите рецепти. И в зависимост от ситуацията работят почти безотказно. Интернет и дигиталните технологии ни позволяват да избираме какво, кога, как и къде да гледаме. Линейната телевизия бавно и славно отстъпва мястото си на новите онлайн услуги. Всичко е на поискване, от години повечето потребителите, особено по-младите, предпочитат видео стрийминга пред това да са ограничени от определена ТВ програма.
Услуги, като Netflix и HBO GO промениха напълно нашите потребителски навици. Определено, тенденцията все повече се затвърждава. Защото ако през 2007 г. всички смятаха Netflix за луди, за пускането на стрийминг платформа, в момента това е основният бизнес на компанията и лидер на пазара. Именно техният успех, накара доста гиганти, както в IT сектора, така и в медийния да се ориентират към този начин на разпространение на съдържание. И ако в момента имаме доста голям избор (дори, ние българските потребители), то ситуацията може да се промени значително през следващите 12 месеца.
Обикновено, по-голямата конкуренция работи в полза на потребителите. Поне такива са някои от популярните икономически теории. В случая, засилената конкуренция може да удари потребителите, при това доста. Защото се задава истинска буря, в която доскорошните гиганти, които заемаха неутралитет влизат в сражението. Защото за война на стрийминг платформите се говори отдавна, но реално тя тепърва ще избухва. Тенденцията може в един момент да се прехвърли и при видео игрите – ход за който се говори от много време. Но нека разгледаме първо видео стрийминг услугите.
Статуквото на Netflix
Преди да се впуснем в предстоящите турболенции на пазара, ще разгледаме как се развива той в момента. Ако технологията позволява да гледаме онлайн филми и предавания на живо вече с високо качество, то настоящият бизнес модел не е нов. Стив Джобс беше един от първите, който успя да пречупи развлекателната индустрия да започне да предлага легално съдържание онлайн (чрез iTunes). Но ако Apple до скоро само продаваше музика и филми, то Netflix и Spotify предпочетоха добрия, стар метод за абониране. Те сключват договори за лицензиране с всички правоносители (издатели на музика, филмови и ТВ студиа, медийни гиганти), за да могат да предлагат обширен каталог от заглавия на своите потребители. Последните плащат месечен абонамент за достъп до цялото съдържание.
Ситуацията, иронично поставя, големите студиа и правоносители в изгодно положение. Затова, ключов елемент са преговорите за цените на лицензите. Именно от тях зависи, дали сметката на стрийминг платформите ще излезе. Тези преговори и такси, са причината, заради която Netflix и Spotify се борят да излязат на печалба. Причината е, че разходите по лицензите, понякога надвишават приходите от абонаменти. За студиата от друга страна, това е сладък нов източник на доходи и на достигане до нова аудитория, като по-младите хора например. Независимо от всичко, беше формиран един крехък баланс, в който всички по веригата – от разпространители, до потребители – бяха, до голяма степен, щастливи.
Тази идилия се запази до момента, в който Netflix не започва да става прекалено голям. Само за 2018 г., компанията е на път да добави 27.4 млн. абонати или колкото HBO е изградил за последните 40 години в САЩ (по сравнение на CNBC). В комбинация с големите инвестиции на платформата за авторско съдържание, тя заплашва да откъсва все повече и повече потребители от традиционните канали за разпространение. Самите зрители също започват да се насочват към онлайн стрийминга. Близо 37% от потребителите в САЩ през 2016 г. гледат видео онлайн посредством подобни платформи, показват данните на Nielsen.
В Европа популярността е ниска – само 11% от запитаните ползват стрийминг услуги. Тенденцията за пренасяне на потребителите към този метод за гледане на видео се очаква да продължи, като голяма част от младите абонати на кабелна или сателитна телевизия планират да преминат онлайн в близко бъдеще. Според Nielsen 40% от зрителите на 15-20 годишна възраст са готови на подобно действие, докато при 21-34 годишните делът спада леко до 38%. По-новите данни на Deloitte към края на 2017 г. показват увеличение на стрийминг потребителите в САЩ от 37% на 48%. Във всички случаи, посоката за развитие на развлекателната видео индустрия е ясна – към достъпни онлайн формати на поискване.
Което кара големите медийни компании, студиа и правоносители да вземат мерки. Това може да стане по два начина – да вдигнат цените за лицензионните такси или да изградят собствени стрийминг платформи. Първият вариант се прилага през последните години, като е видно от тежките преговори между онлайн компаниите и медийните корпорации. Вторият вариант беше табу допреди малко повече от една година. Въпреки, че до голяма степен, услугата Hulu беше създадена от големите играчи именно като противовес на Netflix. В нея с по 30% участие в нея са медийните гиганти Comcast, 21st Century Fox и Disney. Засега, тези мастодонти на пазара в САЩ и по света, ограничаваха своето присъствие именно чрез Hulu. Ситуацията през 2019 г. се очертава рязко да се промени.
Нарастващата популярност на стрийминг услугите и намаляването на времето, което все повече потребители прекарват през телевизорите в гледане на традиционната линейна услуга, кара големите медийни корпорации да променят статуквото. Допълнителен стимул за това е все по-агресивното навлизане на технологични гиганти като Amazon с техния Prime и очакваното включване на Apple на този пазар. Но най-важният стимул са приходите от тези услуги. Стриймингът се очаква да „откъсне“ 30 млрд. долара от традиционната телевизия през следващите пет години, прогнозира Boston Consulting Group.
Атаката на Disney
Още през лятото на 2017 г., главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър обяви, че компанията ще изтегли всичките си култови анимации от настоящите стрийминг услуги. Целта е медийното кралство на Мики Маус е да се създаде собствена онлайн платформа. Работата по нея трескаво тече, стартът ѝ е насрочен за 2019 г., а името ѝ – Disney+.
Ефектът от навлизането на компанията на този пазар ще бъде огромен. На първо място ще е стабилното количество съдържание, което Disney подготвя ексклузивно за платформата си. Тя ще бъде дом на цялото ново серийно съдържание във вселените на Star Wars и Marvel. Освен дългоочакваният заключителен сезон на анимационния The Clone Wars, компанията подготвя още два игрални сериала – единият ще е предговор на Rogue One и ще включва бунтовникът Касиан Андор, а другият ще е свързан с култовите Мандалорианци (расата на Боба Фет). За феновете на Marvel ще започне поредицата „Локи“, посветена на популярния асгардец. Очаква се през новата 2019 г. да се обявяват и още редица нови продукции, които да запълнят Disney+.
Освен това, компанията предвижда и поетапно изтегляне на цялото си съществуващо портфолио от другите стрийминг платформи. Тук се включва всички класически и по-модерни анимации на Disney, цялото Star Wars и Marvel съдържание, както и в бъдеще – необятният каталог на 21st Century Fox, след като едноименната медийна група се влее в корпорацията на Мики Маус. Повече информация за това как, кога и какво ще премине в Diseny+ ще има когато сделката премине одобрение на американските регулатори и бъде окончателно финализирана. Покрай нея има, виси въпроса с бъдещето на съдържанието и изобщо съществуването на Hulu, тъй като след придобиването на 21st Century Fox от Disney означава, че последната компания ще държи мажоритарния дял.
Вариантите са или изтегляне на целия им каталог и преливането му в новата платформа, или поддържането на услугата, като втори канал за приходи. Едно е сигурно, веднага след финализирането на сделката Disney ще предприеме агресивни действия за възвръщане на мащабната инвестиция от 71 млрд. долара. Сумата е огромна и определено медийният гигант ще направи всичко, за да започне да печели пари след като получи достъп до активите на Fox.
Последствията от всички тези действия в един момент ще доведе до ситуация, в която ако искате да гледате каквато и да е класика на Disney, от Star Wars, Pixar или Marvel в един момент цялото съдържание от тези марки ще бъде достъпно само и единствено в Disney+.
Ефектът за Netflix ще е повече от ясен, когато корпорацията на Мики Маус прехвърли своите продукти в своята платформа, тя ще има силно конкурентно предимство. Докато онлайн компанията ще загуби съответно своето, с прекратяването на ексклузивните права за стрийминг.
Спирачката за Мики Маус
За потребителите промяната няма да стане в рамките на ден. По-скоро за година. През 2012 г. Netflix си осигури достъп до каталога на компанията на Мики Маус посредством много важно споразумение за ексклузивен достъп. То влезе в сила едва през 2016 г., но във всички случаи неговата полза е изцяло в посока на онлайн платформата. По това време стриймингът все още не беше толкова голям бизнес и подобни дългосрочни партньорства не противоречаха на плановете на Disney. С пускането на собствена стрийминг платформа медийният гигант е изправен пред голям проблем – на практика сделката блокира пускането на собственото им съдържание в Disney+. Затова не е изненада, че компанията ще прекрати договора си с Netflix през 2019 г., за да може да прехвърли ексклузивно съдържанието си там.
При старта на новата платформа, Disney ще може да разчита единствено на филмите и сериалите, които пусне на пазара през новата година. Което означава, че в първите месеци ще бъде блокирана огромна част от каталога ѝ, заради сделката с Netflix. Затова бяха обявени толкова много сериали, които ще трябва да запълнят и задоволят потребителите на Disney+ преди да може да се прехвърлят останалите. Освен това предстоящите кино блокбъстъри, като „Отмъстителите 4“, „Капитан Марвел“, “Междузвездни войни: Епизод IX” и обновените версии на „Дъмбо“ и „Цар Лъв“ също ще послужат като успокоение за феновете на новата платформа.
Проблемите за Disney не се изчерпват само с Netflix. Компанията е продала правата за излъчване на старите филми по „Междузвездни войни“ на Turner Broadcasting през 2016 г. със срок за ползване до края на 2024 г. и в момента се опитва да си ги върне обратно. Това начинание няма да е толкова лесно, като по информация на Bloomberg, медията иска срещу това солидна финансова компенсация. Главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър не коментира директно темата, но през август, се защити пред инвеститорите, че в новата стрийминг платформа ще има достатъчно съдържание, като акцентира на продукциите планирани за 2019 г. С други думи, потребителите и конкурентите ще разполагат с поне година преди компанията на Мики Маус да затвори напълно вратите на приказния замък за своите филми и сериали.
Невидимата заплаха за потребителите
Така стигаме до големия въпрос – как всички тези бизнес планове, сделки и битки между медийните гиганти в САЩ, ще окажат влияние на обикновените зрители? Просто и лесно, подобно на линейната телевизия, в която компаниите затварят своето съдържание и го изнасят в отделни платени пакети, същият ефект ще се пренесе и в онлайн стрийминга. Ако досега не ни е правило впечатление, защото платформите на които има качествени филми и сериали са няколко – Netflix, HBO Go и Amazon Prime, плащането на един или два абонамента не ни правеше такова впечатление. Но сега добавете в кошницата и такъв за Disney+.
Американските потребители ще трябва да заделят допълнителни средства през 2019 г. и за филмите и сериалите на Time Warner, като през новата година, телеком гигантът АТ&T ще пусне собствена платформа. Щатският оператор не само е една от водещите сили при предоставянето на комуникационни услуги, но разполага и с доста силни козове в медийната индустрия. Корпорацията придоби през 2015 г., сателитния доставчик DirecTV за 67.1 млрд. долара с включените задължения, а година по-късно и Time Warner за 108.7 млрд. долара. На AT&T им отне още 12 месеца, за да обявят и потенциално собствена стрийминг платформа, която да е базирана на придобитите вече активи и услуги, които телекомът в момента предлага само на своите абонати. Тя е планирана да започне работа през 2019 г., като до нея ще се дава достъп до съдържанието, което Time Warner притежава. AT&T планира услугата да бъде достъпна за своите абонати на тройните телеком пакети, с което да затвори цикъла на разпространение.
Всички тези тенденции и планове показват, че фрагментирането на пазара за стрийминг услуги постепенно ще се разширява и все повече ще заприлича на този за линейна телевизия. От което губещият в дългосрочен плащ ще са потребителите.
Къде е България в цялата картина?
За добро или лошо, страната ни изостава доста с предоставянето на стрийминг услуги. Последните три години има известно наваксване, като българските потребители имат легален достъп до платформите на Amazon Video, Netflix и HBO Go. До голяма степен нишата за видео на поискване се покрива от големите оператори, като „Виваком“ и А1 разполагат с интерактивна интернет телевизия и каталог от налични заглавия за своите абонати. В средносрочен план, действията на Disney няма да засегнат българските потребители, като изключим тези, които използват Netflix. След края на 2019 г. най-вероятно филмите и сериалите на медийния гигант ще започнат да изчезват. Тези, които са на традиционна линейна телевизия най-вероятно няма да бъдат засегнати, като Disney урежда правата за излъчване. До момента, в който компанията не реши да пусне своята платформа в България. Кога ще се случи това е още много рано и трудно да се каже.
През това време, по-активни действия на родна земя ще очакваме от телекомите. „Мобилтел“ още от 2016 г. работи по представяне на съдържание на своите абонати с пускането на собствени ТВ канали. След като компанията се ребрандира на A1 през изминалата година, тя обяви, че ще инвестира все повече в тази насока. Така още в рамките на 2018 г. телекомът пусна собствена музикална стрийминг услуга. През есента, главният изпълнителен директор на A1 Александър Димитров загатна, че се работи по проект за потенциална такава видео платформа. В нея ще се предлага и местно съдържание, за да бъде привлекателна за българските потребители. Подобна е концепцията на Voyo – платформата на bTV, в която се съдържат всички местни продукции и цялото съдържание на телевизията е готово на поискване.
Във всички случаи навлизаме в нова фаза от развитието на онлайн видео стрийминг услугите, в която традиционните медийни конгломерати ще влязат в челен сблъсък с установените играчи на пазара. Резултат ще е фрагментация на съдържанието и завръщане към бизнес модела от линейното разпространение. Сценарий, който в един момент ще засегне всички потребители, а не само американските.