Европейският съюз прие миналата година изключително спорен нов регламент за авторските права, който според експерти може буквално да „счупи“ интернет. Google показа как ще се трансформира търсачката ѝ ако новите правила влязат в сила. Крайният резултат е доста сходен, с това което доста хора предупреждаваха.
Скрийншот публикуван от Search Engine Land и предоставен от Google, показва, какво излиза, когато се опитвате да търсите новини. В общи линии само заглавия, никакъв контекст, като снимки или пояснителен текст. Според компанията, това са резултатите от тестова версия, която е направена да отговаря изцяло на новите регулации. И в голяма степен се използва от интернет гиганта, като предупреждение, какво ще последва, ако правилата влязат в сила.
Европейският парламент (ЕП) ги прие през есента на 2018 г. и сега остава да минат през одобрение от отделните страни-членки. Полша и Финландия за момента са против регулациите и е възможно да блокират приемането им.
Фаталните членове 11 и 13
Основните проблеми идват от пагубно известните вече членове 11 и 13. Първият налага стриктни ограничения за това как се използват линкове и елементи от статии и материали онлайн. Според него, дори линковете към медийни и журналистически материали попадат под закрилата на авторското право. Така, за да може да използва връзката или елементи като заглавие и извадка от дадена статия, всеки трябва да получи разрешение или да заплати авторски права над тях.
Член 13 прехвърля отговорността на големи платформи за съдържание, като YouTube, Facebook, Google, Instagram и др. от потребителите към самите компании. Тоест ако някой качи материал, който е в нарушение на авторското право, той не носи отговорност за него, а самия сайт или услуга. За да се справят с проблема, интернет компаниите трябва да инсталират мощни филтриращи алгоритми, които да проверяват за подобно съдържание.
Дребните корекции
През лятото на 2018 г. ЕП върна проектозакона за преразглеждане и смекчи елементи от член 11. Най-вече извади директните линкове от правилата. Като цяло останалите спорни точки останаха непокътнати. Това предизвика гнева на гигантите и Google нееднократно обяви, че това ще „счупи“ интернет и повечето нейни услуги. Компанията дори заяви, че ще бъде принудена да направи YouTube недостъпен за европейските потребители, заради директивата.
Скрийншотът, който Google представи наистина спазва новите правила до „последната буква“. Според тях, компанията няма право да използва пълен предварителен изглед или да визма контекст от материалите. С което потокът от новини в търсачката изглежда като сайт пълен с рекламни банери погледнат през браузър блокиращ рекламите. Едно наистина стряскащо предупреждение.