Концепцията за летящи коли, винаги е обсебвала умовете на футуристите и мечтателите. Малко или много, представата на много автори и почитатели на научната фантастика за това как ще изглежда XXI век включва подобен тип превозни средства. Авиоконцернът Boeing е един от много играчи, които експериментират в тази област.
Първа стъпка – зависване
Летателните апарати, които получават разговорното си обозначение за летящи „таксита“, започват да преминават от чертожната дъска към пистата. Моделът на Boeing за компактен, задвижван от електромотори, вертикално излитащ и кацащ апарат (eVTOL) извърши първите си полеви тестове вчера. Aurora Flight Sciences, звеното на авиогиганта което отговаря за проекта, обяви, че е извършил първия полет. Летателният апарат е осъществил вертикално излитане, кратко зависване, последвано от вертикално приземяване.
За класическите самолети, това трудно може да мине за първи полет, но за VTOL конструкциите, минава за такова. Следващите фази на изпитания включват и кратки полети напред, както и преминаване от нормален полетен режим във вертикален. Първите тестове не включват пилот, а дистанционно управление. Идеята е, летящите „таксита“ да са напълно автономни и да елиминират максимално човешкия фактор.
Въздушна надпревара
През последните няколко година десетина компании, започнаха разработването на различни концепции за подобни компактни и електрически летателни апарати, които да могат да се използват в населените места. Бързото им придвижване между високите градски небостъргачи ги прави идеални за бързо придвижване в натоварените мегаполиси.
Boeing придоби Aurora Flight Sciences през 2017 г., като компанията си партнира с Uber за разработването на летящи „таксита“. Платформата за споделено пътуване, планира да пусне специална Air услуга за въздушни превози през 2023 г., която в един момент да се възползва от новата технология с автономни летателни апарати.
В надпреварата за подобен тип превозни средства се включват и други авиоконструктори, като Bell, Airbus, както и няколко независими технологични стартъпа.
Проблемите пред летящите „таксита“
Има редица предизвикателства преди да полетим в града. Първите са технически и включват трудности при използването на достатъчно безопасен дизайн, който същевременно да не изисква много енергия за задвижване. В момента eVTOL образците комбинират няколко решения, които са заимствани от хеликоптерите, конвертопланите и аутожирите. Електрическото им задвижване е важен аспект за опазване на градския въздух, но изисква и доста добри батерии.
Другите проблеми ще бъдат регулаторни. Как ще се регулира движението на летящите „таксита“? В момента подобни апарати попадат изцяло под контрола на органите за гражданска авиация, които имат доста строги изисквания за конструктивната и техническа годност на апаратите, както и строгото спазване на маршрутите и въздушните коридори.