Информацията е най-ценното нещо в днешния дигитален свят. Не е задължителен само броя на потребители, но и какви данни те споделят, обменят или преглеждат. Всичко това се събира и обработва от технологичните гиганти. Сравнението на изобилието от данни с океан вече е в пълна сила. Един от технологичните лидери – Facebook – прави крачка в създаването на подобни единни бази от информация. Което може да се окаже само началото на подобни действия, не само от компанията, но и от други IT гиганти.
Съединението прави силата
Според информация на New York Times, Facebook планира да обедини функционалностите на основните си социални приложения – WhatsApp, Instagram и Messenger-а на базовата мрежа. Трите услуги ще продължат да работят самостоятелно, но цялата софтуерна платформа на която ще са базирани ще бъде унифицирана. Плановете са още в начален стадий, но се очаква до началото на следващата 2020 г. те да бъдат изпълнени.
Изброените услуги ще получат и единна криптирана връзка от край до край. Тя няма да позволи на никой друг освен участниците в дадена дискусия да виждат съобщенията. В описаните от NYT предимства се посочва, че всички тези промени ще позволят потребители на едната услуга да изпращат съобщения и да комуникират с абонати на друга, без наложително да имат профил и на двете места.
Доскоро главният изпълнителен директор и основател на Facebook Марк Зукърбърг се въздържаше от подобни интеграции на WhatsApp и Instagram. Причините за промяната на посоката са няколко. Последните социални мрежи/чат приложения имат голям ръст на потребителите и увеличаваща се популярност, докато активността във Facebook пада. Интеграцията ще позволи на компанията да се възползва от всичките хора, които има в отделните услуги, много по-ефективно.
NYT посочва още, че тези планове са предизвикали вътрешни брожения в компанията. Основателите на Instagram Кевин Систрьом и Майк Кригер напуснаха Facebook през есента, както и тези на WhatsApp – Ян Коум и Брайън Актън. Причините най-вероятно са стремежът на Зукърбърг за налагане на по-голям контрол върху услугите и интеграцията помежду им.
Пъзелът с информацията
Как всичко това се свързва с увода за океана от данни? Използването на интегрирана платформа за всички основни продукти на Facebook ще има огромен ефект. Най-важният от тях е именно обединението на данните между тях. В WhatsApp, Instagram и Facebook потребителите разполагат с различни профили, които не винаги са обвързани с конкретна информация за тях.
Последната социална мрежа има по-персонална информация, като истински имена, работно място, роден град и др. WhatsApp и Instagram позволяват използването на псевдоними. Свързването на базите с данни ще позволи още по-прецизно да се определят потребителите в последните две услуги. Което ще подобри монетизацията им, заради по-доброто и насочено промотирано съдържание.
Отделно Facebook ще може да получи достъп до още по-голям обем метаданни, като снимки, съобщения и разговори, които да обработва машинно. Колкото повече информация, толкова по-прецизни стават алгоритмите. С помощта на изкуствен интелект (AI) и самообучаващи се програми, в един момент ще позволи на компаниите да познават по-добре потребителите от самите тях. [/tab]
Репликиране на… китайския опит
Част от формулата за китайското икономическо чудо е възможността за копиране на все по-иновативни технологии. До момент, в който започват да създават по-добри имитации от оригиналите. Това важи с пълна сила при хардуера. При онлайн услугите, ситуацията е доста интересна. В Китай основните интернет търсачки, чат приложения, социални мрежи и платформи за е-пазаруване и е-банкиране са разработени от местни компании. Миналата година беше обявено, че постепенно всички основни онлайн услуги ще бъдат интегрирани в единна система, която ще се ползва за определяне на социалния и кредитен статус на всеки потребител. Планът е от 2014 г., но започва да навлиза в сила от настоящата година.
Поради наличието на една основна платформа за всяка дейност и невъзможността да откажеш на китайското правителство, всичко това позволява лесно интегриране на огромен масив от данни. Комбинацията с използване на AI улеснява използването на информацията от различните места. По този начин може да се добие пълна представа за всеки потребител – какво прави, как, защо и тн. Китайската система за кредитна оценка сама по себе си е много обширна тема в развитие, на която ще се спрем подробно в друг материал.
Американските технологични гиганти разполагат с още повече информация от китайските. Проблемът е, че услугите са доста повече и в различните елементи има доста силна фрагментация. Въпреки, че има изявени лидери, а в някои сегменти дори почти монопол, подобно обединение на данните би било доста по-трудно. Но не е невъзможно. През изминалата година пуснах тезата, че е въпрос на време Google, Facebook, Amazon и потенциално Microsoft да обединят своите бази по един или друг начин, бях подложен на критика, че това няма как да стане. Чрез достатъчно развити AI алгоритми това може да се постигне дори и без да се предостави директен достъп до метаданните. Последният ще е необходим ако все пак се използва пълно криптиране, какъвто е случая с Facebook в момента.
Намеренията на Facebook показват, че самите компании гледат в тази посока. Макар и да правят все още малки стъпки. Интеграцията на WhatsApp, Instagram и Messenger ще позволят на социалната мрежа да разполага с още по-голям и обединен масив от информация. Така, прогнозата, че е просто въпрос на време за унифициране на базите данни все повече става вероятно. А с нея и последствия, за които популярната антиутопия „1984“ на Джордж Оруел ще изглежда, като туристическа брошура за Канарските острови.
… и обратния сценарий
За да не завършим материала в стил епизод от поредицата „Черното огледало“ има и друга възможност за развитие. Това е действията на Facebook да предизвикат нова вълна от регулации спрямо онлайн гигантите. Компанията на Зукърбърг се превръща в истински повелител на социалните мрежи с голямо пазарно влияние. Което може да не остане дълго време незабелязано от властите в САЩ, Европа и други региони.
Призивите за регулиране на технологичните гиганти се чуват все по-силно на Стария континент, като периодично се взимат частични мерки. В САЩ темата за регулирането им започва да става все по-актуална, особено покрай миналогодишния скандал с Facebook и Cambridge Analytica.
Затова посоката, която Западния свят ще избере през следващото десетилетие ще е определяща. Дали ще защити (доколкото е възможно) поверителността на личните данни, за сметка на свободата на действия на IT корпорациите или ще се изкуши да получи огромен Франкенщайн от информация. Който да знае и предвижда всичко.