Няколко водещи гейм заглавия, които ще излязат през февруари, няма да се разпространяват през популярната платформа Steam. Това са Metro Exodus, Anthem, The Division 2 и Crackdown 3. Техните версии за персонални компютри ще са налични на други конкурентни платформи. Например Metro Exodus и The Division 2 ще се продават през новия онлайн магазин на Epic Games. Дигиталните копия на Anthem ще бъдат ексклузивно предлагани през Origin на EA, а Crackdown 3 в Windows Store на Microsoft.
Новината маркира няколко важни тенденции в гейминг индустрията. Първата е, че след дълги години Steam вече има реални алтернативи и ще трябва да преосмисли досегашната си политика. Втората е, че част от големите разработчици затварят своите игри през собствените си платформи.
Затваряне на кръга
За последната, най-добър пример е Electronic Arts и техния Origin. Компанията предприема агресивни мерки да популяризира своята платформа, като дава ексклузивен по-ранен достъп до някои от хитовите си заглавия, за своите абонати. Anthem се разработва от Bioware, която е част от EA и е сред един от дългоочакваните хитове за PC тази година.
Предлагането ѝ, като дигитално копие изцяло през Origin определено ще накара потребителите да се ориентират постепенно към платформата на EA. В нея вече се помещават хитови франчайзи, като Battlefield и FIFA например. Единствената игра, която е налична през Steam от първия например е Battlefield: Bad Company 2 и експанжъна Vietnam. Спортните поредици също са ексклузивни за Origin.
Тежката присъда на пазара
Ubisoft избират друг подход. Макар да разполагат със собствена платформа Uplay, за момента те предпочитат да разпространяват игрите си на максимално много места онлайн. Решението да пуснат The Division 2 в Epic вместо в Steam е продиктувано от чисто пазарни съображения. Новата платформа на разработчика на Fortnite взима по-малко комисионна за разпространение. Което позволява на Ubosoft да пуснат играта на 50 долара вместо на 60, ако бяха избрали магазина на Valve. Този факт ще накара и други компании да мигрират към нея.
Предвид, възможността в един момент Microsoft да навлезе в стрийминга на игри, затварянето на все повече заглавия под собствена шапка звучи повече от логично. Това обяснява ситуацията с Crackdown 3.
Практиката със затваряне на разпространението в отделни платформи на водещите разработчици ще се задълбочава. Особено в момента в който компаниите решат да пуснат месечен/годишен абонамент за достъп, вместо да таксуват за всяка отделна игра. Същата логика се прилага и при стрийминга на игри.