Една от най-популярните услуги за стрийминг на музика – Spotify – се прицелва все по-усилено в ниша та на подкаста. По информация на ReCode, компанията усилено преговаря да придобие Gimlet Media срещу 200 млн. долара. Това е фирма специализирана в създаването на онлайн аудио съдържание (т.нар. подкасти). Сферата все още е смятана за доста нишова, въпреки това се радва с добра популярност сред младите потребители в развитите държави.
В САЩ например, бизнесът с подкасти е допринесъл около 314 млн. долара приходи от реклама, при това през 2017 г. Самата Gimlet Media, която създава изцяло съдържание в такъв формат, пък се оценява на около 70 млн. долара, след като привлече финансиране от около 28.5 млн. долара от различни инвеститори.
Скритият пазар
За Spotify, американския пазар може да се окаже второстепенен след покупката на Gimlet Media. Бизнесът с подкасти истински цъфти в Китай. Причината е, че там потребителите са склонни да плащат месечен или годишен абонамент, за да получат достъп до онлайн стрийминга или записите. В САЩ и Европа, бизнес моделът разчита на безплатна услуга, която се монетизира от реклами. Затова в Китай, подкаст пазарът се оценява на около 7.3 млрд. долара.
Поради тази причина през първата си година, Serial, най-популярния канал в Америка до момента, успя да получи едва 500 хил. долара при 19 млн. сваляния. За сравнение, средно подкастър в Китай може да генерира около 8 млн. долара на година с 250 хил. абоната, посочва Fortune.
Така в най-голямата азиатска икономика, много по-лесно може да се спечели от онлайн излъчването, докато на Запад, изкарването на пари е предизвикателство. Освен, че бизнес моделът е по-печеливш в Китай, той е доста по-развит. Някои подкастъри разчитат на традиционния начин – с безплатен достъп и приходи от реклами. Но подобно на геймърската видео платформа Twitch, те добавят възможността за дарения. Което увеличава доходите значително.
Ще има ли китайска версия на Spotify?
Дали Spotify ще се ориентира към китайския подкаст пазар, след като придобие Gimlet Media? Трудно е да се каже, но е доста вероятно. Директното сливане на компания, която е специализирана в съдържание, подсказва за разширяване на дейността и обхвата ѝ.
Китай е привлекателен пазар, в който обаче американските технологични гиганти не могат да пробият. Причините са доста, като най-вече са свързани с местните регулации и протекции на локалните фирмите от страна на властите. Но пък от друга, Tencent Music (част от китайския гигант Tencent) е голям акционер в Spotify, което може да даде добра основа за пробив в страната.