Спомням си преди две години, редица приятели бяха луднали по една все още не много известна игра. „Много е забавно, целта ти е да оцелееш на един голям остров сред общо 100 други противници“. Погледнах заглавието и не изглеждаше зле, като визия и концепция. Да, беше недовършено, бъгаво, картата беше една и беше екшън от трето лице. Изглеждаше наистина обещаващо, но не успя да ме грабне. Поради всички изброени преди малко причини.
Играта се казваше PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) и тя постави началото на манията наречена Battle Royale или „кралска битка“. Две години по-късно, десетки милиони потребители повече и няколко милиарда печалба отгоре, промените бяха доста, но недостатъчни да ме убедят, че имам пред себе си завършено заглавие. За това време беше добавена само една нова карта и поглед от първо лице, както и възможността да се поръчват виртуални предмети.
Яко, особено, когато играта струва 30 евро. Така, че PUBG не успя да ме спечели за фен. Fortnite – от своя страна изглежда доста по-завършена, а и е безплатна. Можеш да строиш укрепления, екшънът е по-бърз, картите по-малки. Анимационната визия, аркадния геймплей и средната възраст на играчите от 5 години обаче ме накара да я оставя много бързо.
Затова за мен допреди седмица най-добрата „кралска битка“ се оказа Blackout режима на Call of Duty: Black Ops 4. С уловката, че играта струва около 50 евро. Respawn Entertainment решава да поправи този пропуск и да запълни вакуума и в началото на февруари без много шум и фанфари пусна Apex Legends. Най-новото попълнение в Battle Royale света е базирано на вселената на Titanfall и спокойно изглежда най-завършено от техническа гледна точка от всички свои конкуренти до момента.
Всичко звучи прекрасно, особено предвид факта, че играта е безплатна. Но поне според мен има няколко детайла, на които трябва да обърнете внимание преди да започнете с нея. Най-малкото, защото все пак тя се разпространява от Electronic Arts.
Перфектният хибрид
Може да е базирана във вселената на Titanfall, но Apex Legends не е трета част на популярната поредица. Тя е самостоятелно заглавие, като използва доста ресурси от споменатия франчайз. Оръжията са почти, ако не напълно идентични, но просто са подбрани по-добре и балансирани, за да паснат в новия формат. С цел битките, да имат известна динамика е премахната възможността за плъзгане по стени, както и самите титани (големи роботи) също са изрязани.
Интересното е, че Apex Legends се опитва да вземе от всичко най-добро от останалите големи в жанра. Визията е леко анимационна, но не прекалено, като във Fortnite, а наподобява малко повече Black Ops 4. При героите е дадена повече свобода и те изглеждат, като избягали от Overwatch. Някои от тях дори са били част от Titanfall игрите, така че феновете на поредицата ще имат доста „дежа вю“ елементи.
Първото голямо нововъведение са именно героите. Всеки играч може да избере от шестима персонажа, всеки от тях разполага с уникални пасивни, активни и ултимативни умения. Правилното им използване може да реши не една или две схватки. За момента има още двама, които не са достъпни от началото, но могат да бъдат отключени. Било то с игра или ако си платите за това. Подобно на Rainbow Six: Siege.
За разлика от останалите Battle Royale заглавия тук не можете да играете соло. Единственият достъпен формат е в отбор от трима души. Ако нямате двама приятели, с които да се пуснете, Apex Legends има не лош matchmaking, който ще ви намери съотборници.
Останалите елементи са сходни – в началото тримата избирате своите персонажи. След което всичките играчи от сървъра скачат екипно от самолет над остров. За момента е достъпна само една карта (Kings Canyon), която е достатъчно голяма и с разнообразни елементи, че да не ви омръзне поне месец. Общият брой играчи в един рунд е 60, което е по-малко спрямо PUBG и Black Ops 4, но е повече от достатъчно предвид динамиката на играта.
Отборната игра
Другият специфичен елемент е, че отборът скача в пакет. Във всеки момент можете да се разделите, но е препоръчително да продължите в тази форма. Избралият последен персонаж води скока и насочва всички в една посока. Екипната работа се насърчава доста в Apex Legends и честно казано, самостоятелно много трудно ще можете да постигнете водещи резултати.
Играта взима един друг елемент от Rainbow Six: Siege и го надгражда с един позабравен механизъм. Тук е добавена възможността да се посочва (т.нар. pin) дадено място, персонаж или предмет. За разлика от Siege, в Apex Legends може да давате много повече контекст. Двойно pin-ване означава враг, ако посочите даден предмет, уведомявате съотборниците си къде се намира по-добра броня, муниции или оръжие. Всичко това е съпроводен с аудио коментар.
Така „забелязан враг“ се казва от вашия герой, нещо, което беше включено в първите версии на Counter-Strike, но постепенно беше забравено от геймърите. С тези гласови команди се улеснява комуникацията между съотборниците. Което прави екипната работа много по-лесна, а наличието на микрофон вече не е задължително за победа.
Когато сте свален, можете да бъдете съживен от съотборник, но дори и да успее екипа да ви върне обратно, за вас надеждата не е изгубена. Ако някой от екипа вземе вашия предавател, след време може да ви повика обратно на картата при специалните маяци, разпръснати на картата. Затова надеждата не умира дори, когато остане един човек от отбора жив.
Бързите битки
Голямата карта създава впечатление, че динамиката на играта ще е бавна, с повече тактически умисъл. Напротив, тя е бърза, битките са изключително динамични, затова не се оставяйте на това измамно чувство за ленивост. Ако водите престрелки в по-затворени помещения Apex Legends наподобява Quake Champions, бързо и безпощадно ще се намерите на земята. Стоенето на едно място и дебненето на врага единствено ще ви върнат по-бързо в началното меню. Същото важи и за откритите пространства, но там динамиката може да се промени, заради големите дистанции.
Оръжията са разпределени в няколко класа – пистолети, картечни пистолети, пушки, щурмови пушки и карабини, картечници и снайпери. Мунициите са разпределени също в няколко категории – леки, средни, тежки, енергийни и патрони за пушки. Можете да носите само по две оръжия едновременно, така че в един момент не е просто да намерите такова, но и да знаете как правилно да го комбинирате. Иначе няма да сте едновременно ефективни на близки и на далечни разстояния.
Активните и ултимативните умения на героите могат да се използват също за атака или защита. Последните в повечето случаи играят ролята на въздушни удари от други игри. Като как, къде и кога ги използвате може да ви изкара победител от дадена битка.
Бързият геймплей изисква максимално опростен интерфейс, чрез който лесно да се сменят оръжия, муниции или приставки. В това отношение Apex Legends е отличник, като може би дори превъзхожда Fortnite.
Хитрият маркетинг
Най-уникалното в цялата игра беше всъщност рекламната ѝ кампания. Или по-скоро в нейната липса. Не знам как Respawn Entertainment са убедили EA да не промотират по никакъв начин Apex Legends, но стратегията проработи. Единственото, което направиха беше да „пуснат“ слух, за нея седмица по-рано. След това, както от Respawn казват „нека оставим играта сама да се представи на хората“. Освен това таймингът е много необичаен. Точно преди финансовите резултати на EA, когато компанията обикновено е в „мълчалив“ период и не комуникира с външния свят. Сезонът не е типичен за пускане на нова игра, но Respawn за момента жънат успех.
Логичните обяснения за този ход са две. Първото е, че Respawn са убедили EA, че стратегията ще проработи. Второто е, че разпространителят се е опасявал (и то основателно) от потенциален негативизъм от феновете на Titanfall. Все пак вместо трета част се пуска самостоятелно заглавие, което само взаимства елементи от вселената и ги пренася в Battle Royale формата.
След пускането и добрите отзиви, естествено започват и определените глупости от страна на EA и Respawn. Най-отчетливото е признанието, че двама от героите са LGBTQ, което беше направено единствено, за да се стимулират позитивните ревюта в повечето по-либерални медии.
Бизнес моделът на Apex Legends също е приемлив за момента, като играта е безплатна. Има „кутии“ с произволно съдържание, но последното е свързано само с козметични промени, които не влияят на геймплея. Потенциална бариера за играчите в дългосрочен план, е ако Respawn добавят нови персонажи, които да са заключени и да изискват доплащане. Подобна схема се прилага в Rainbow Six: Siege, като героите и в двете игра за момента могат да се отключат и с игра. Стига да не станат прекалено много и тогава, за да можеш да останеш пълноценен играч ще ти се наложи да си платиш за отключването им или да си денонощно онлайн.
Второто острие на ножа
Освен последните елементи в бизнес модела, опасенията ми са свързани с още няколко елемента. Геймплеят е доста бърз, съпоставим с Quake и като добавим елементът на „кралска битка“, практиката с оръжията се постига по-трудно от други заглавия. Причината е, че всеки път попадаш на различни видове, конфигурации и тн. Което затруднява отработването и тренирането им. Затова не е изненада, че повечето играчи от нива 5 и дори нагоре нямат дори по едно убийство. Този проблем е основен в Battle Royale заглавията и персонално на мен не ми допада. Прекалено произволния елемент при всеки скок (относно екипировката) е една от причините, да не отделям много време в този жанр.
Другият елемент е, че има само една карта. За първите месец-два, максимум три ще е достатъчна. Но след това, на играчите няма да им стига и ще искат нови места за оцеляване. Самата карта е само привидно голяма, като в рамките на няколко дни забавление ще сте успели да я разучите в детайли.
Анимационната и дори аниме визия на героите може да е привлекателна за някои, но отблъскваща за други. Е при мен се постига втория ефект. Персонажите изглеждат като неодобрени такива от Overwatch. Няма герой, с който да се „припозная“. Цялостното оформление на менюта и останалата визия са доста пипнати, дори впечатляващи за безплатно заглавие.
Звукът е на ниво, като музиката в менюто определено хваща ухото. Графиката е добра, но се ползва стар енджин, което има своите плюсове и минуси. Предимството е, че върви перфектно на макс детайли на средна конфигурация на две-три години. Недостатъкът – след година-две ще изглежда много остаряла. Дори в момента графиката не е от най-висок технически клас.
При първите два дни проблеми със сървърите нямаше, което е направо чудо за игра на EA. След като информацията за Apex Legends се разпространи и потребителската база се изстреля до 10 млн. души, започнаха и традиционните проблеми с връзката. Тя се забелязва най-вече при синхронизиране на информацията преди или след мач, но не и по време. Което за момента е повече от добра новина.
Заплаха ли е за Fortnite?
Последният въпрос, на който ще се опитам да отговоря е дали Apex Legends е заплаха за Fortnite. По-скоро не е или поне не съвсем. Играта, като геймплей и визия на битките е доста по-близка до Blackout на CoD Black Ops 4. Последната, отбелязахме, че струва 50 евро, така че Apex Legends по-скоро се прицелва в подобна аудитория. Тук няма строене и събиране на материали, а визията, не е чак толкова анимационна, че да хване най-малките геймъри.
Apex Legends се опитва да вземе най-доброто от всички „кралски битки“ и успява да постигне доста добър баланс. За феновете на жанра е доста добра алтернатива пред вече познатите до болка възможности, като Fortnite или Black Ops 4. Без обаче да предложи нещо коренно различно. За останалите, като мен, е просто добре направена игра в една противоречива, но хитова за момента концепция.
- Бърз геймплей
- Ще върви на по-стари конфигурации
- Персонажите засилват тактическия елемент
- Улесненият интерфейс насърчава отборната игра
- Страхотен звук и музика
- Изчистен дизайн
- Безплатна
- Прекалено анимационни и cheesy персонажи
- Рециклиране на анимации, оръжия и механики от Titanfall 2
- Бъдещите персонажи ще стимулират микротранзакциите
- Силна зависимост от съотборниците
- Няма солов режим
- Не е Titanfall 3
Apex Legends (PC)
Графика - 7
Звук - 9
Геймплей - 8
Дизайн - 8
Бизнес модел - 8
8
Много Добра
Комбинира най-доброто от различните Battle Royale заглавия, но се опитва да пасне на прекалено широка аудитория.