България е на опашката в Европа, когато става дума за проникване и използване на интернет. Страната ни не прави изключение и при статистиката за електронната търговия. По данни на НСИ и Евростат едва 21% от потребителите са пазарували онлайн през последните 12 месеца през 2018 г. Най-големият сайт за покупко-продажба в страната – OLX.bg обрисува съвсем различна картина.
Той отчита ръст от 16% на регистрираните потребители през изминалата година, както и 10% на хората и фирмите, които предлагат стоки и услуги през платформата. Така в края на 2018 г. OLX разполага с 2.8 млн. регистрирани профила и близо 2.6 млн. уникални посетители на месечна база. Което показва сравнително висок процент на активните регистрации. Високият интерес към сайта е лесно обясним, защото той предлага на обикновените потребители да купуват и продават най-разнообрази стоки и услуги. От електроника и дрехи, през авточасти, коли, недвижими имоти, до различни нишови услуги.
Компанията цитира данни от изследователската фирма Gemius, че olx.bg е на първо място по интернет трафик в страната сред регистрираните в България сайтове. Това е станало през ноември и декември, когато потребителите се активизират да пазаруват за коледните и новогодишни празници. Друг факт, който от OLX посочват е, че техния сайт обхваща около 60% от интернет населението в страната. Което означава, че платформата обхваща около 40% от всички българи, ако вземем данните за проникване от Евростат или 67%. Ако вземем данните за най-посещавани сайтове на платформата SimilarWeb и махнем международните участници (Google, Facebook и YouTube) OLX е на трето място след портала и е-поща abv.bg и торент тракера zamunda.net.
Обяснение за несъответствието
Откъде може да идва това разминаване? Точен отговор няма, но може да се направят две предположения. Първото е в метриките, които използва НСИ и Евростат. Има доста спорове дали статистиката на агенциите не занижава стойностите за използване на интернет от населението, заради методологията на изследване.
Другото обяснение, може да се намери във факта, че OLX не дава информация колко от тези потребители са крайни и колко – бизнес. В платформата на компанията има доста профили, които са на различни магазини или фирми. Те влизат в общата бройка и затова могат да изкривят данните.
Управляващият директор на OLX Камен Янкулов единствено коментира, че има засилен интерес към платформата от корпоративни клиенти, защото предоставя бърз достъп до голяма база клиенти и чрез нея е доста лесно и евтино за осъществяване на търговия в момента.
Но, няма как да отречем, че е-търговията в България цъфти. Най-лесно забележимо е с бума на куриерските услуги и предлагането на специални възможности, които да улеснят онлайн продажбите. Такива са отваряне и тестване на продукти, наложен платеж, приемане или връщане на пратка на място и др.
Предпочитанията на българите
Независимо колко е делът на българите, които ползват интернет за пазаруват, тези които го правят са доста активни. Според данните изнесени от OLX, близо 68% от потребителите на платформата купуват онлайн всеки месец, а около 75% също така я използват и за да продават. Като най-често българите използват сайта за поръчка на дрехи и модни аксесоари, те са с 54% дял, а тези, които предоставят такива са 41%. Най-търсени и предлагани са роклите и якетата, показват данните на OLX.
Смартфоните са най-търсене при разглеждане на отделните стоки. Интересът към тях се е увеличил през 2018 г. с 21%, спрямо предходната година. Следват гумите и джантите и видеоигрите и конзолите. Сегментите с най-засилен интерес като процентно съотношение са авточастите и наемите на недвижими имоти. Причината за първите може да се обясни донякъде и със силното предлагане. Авточастите водят в тази категория по брой обяви, следвани от гумите и джантите.
Пукването на балона на криптовалутите и срива на цените им е довело до бум на обявите на хардуер предназначен за добиването им. Цели конфигурации или отделни компоненти са залели аукционния сайт през 2018 г. Най-скъпата единична обява е била на стойност 40 хил. лева, което показва и какви инвестиции са направени в тази сфера.
Най-търсената марка автомобили е Vokswagen, като моделът Golf 3 продължава да води тази класация в Перник. При недвижимите имоти, наемите са най-търсени, а продажбите – най-предлагани. Тази тенденция се обяснява с икономическия растеж и увеличението на строителството в големите градове и не само. Цените на недвижимите имоти продължава да расте в платформата, като за София е доста любопитно скокът на стойностите на гаражи и обособени паркоместа с 321%.
Наложен платеж срещу плащане с карта
Царят на разплащанията в България винаги е било плащането в брой. Наложният платеж предоставян от търговци и куриери „отключи“ вратите на е-търговията за българите. Според Камен Янкулов, все по-силно се забелязва тенденцията за преминаване от тази форма на разплащане към картова. Според него, делът на картовите трансакции в OLX през 2018 г. е между 40 и 45%, което е доста висок, предвид традиционните разбирания за пазара.
„Увеличеният интерес към подобни трансакции се дължи главно, заради повишената сигурност и регулациите като GDPR, както и други механизми за защита на клиентските права“, коментира Янкулов.