Опитите на Apple да навлезе по-активно в сферата на онлайн услугите продължават усилено. Компанията подготвя медийна платформа, която ще включва платен достъп до някои от най-големите издатели по света. Тя ще бъде на абонаментен принцип, като потребителите ще плащат месечна такса и ще могат да четат неограничен брой статии. Според Wall Street Journal, тя се очаква да се бъде пусната към края на годината и най-вероятно ще бъде интегрирана в рамките на вече съществуващото приложение Apple News. Месечната такса за момента е определена на 10 долара. Точната ѝ стойност все още е обект на обсъждане, допълва WSJ.
Нов бизнес модел
Тази новина би трябвало да бъде приветствана от големите медии. Те от години настояват различните онлайн агрегатори, портали и търсачки да плащат лицензионни такси или споделянето на част от приходите от подобни платформи.
Оказва се обаче, че нещата не са толкова розови. Информацията на WSJ включва, че Apple ще задържа 50% от всички приходи от новата услуга. Останалата половина ще бъде разпределяна чрез специални алгоритми сред участващите медии. Точната сума, която всеки ще получава ще бъде базирана на времето, което потребителите прекарват в четене на статии от даден издател.
Apple ще взима сравнително висока премия ако съпоставим директно бизнес модела с този на онлайн магазина App Store. В него, технологичният гигант прибира 30% от приходите, докато останалите 70% отиват в разработчика на приложението. Дори тези нива се смятат за високи сред софтуерната индустрия.
Издателите, сред които New York Times и Washington Post, изобщо не са доволни от разпределението на приходите, които Apple предлага. За момента те се дърпат от новата услуга, въпреки че преговорите продължават. Самите WSJ коментират, че разговорите са „продуктивни“, но все още са в етап на развитие.
Другият проблем е, че Apple най-вероятно няма да предоставя статистики за потребителите, които достигат до статиите на медиите. Изучаването на аудиторията и нейното поведение е ключово за всяко издание. Технологичната компания, има стриктни правила относно личната информация на потребителите си и се опитва да я защитава максимално ревностно. Въпреки това, се намират начини да се извлече макар и частично.
Виж САЩ, за да разбереш Европа
Идеята на услугата е да навлезе първо в САЩ. Причината е, че вече повечето американски големи издания и медии заградиха с „платена стена“ своите сайтове и статии. Почти всички реномирани вестници, като изброените NY Times, WSJ и други разчитат все по-усилено на този бизнес модел. В някаква степен той се пренася в Европа.
В същото време Стария континент все повече се приближава до приемането на регулации защита на авторските права, които ще поставят различни новинарски агрегатори и търсачки (Google най-вече) в невъзможност да публикуват предварителни изгледи на статиите, да взимат снимки или кратки текстове.
Тази седмица тристранката (Европейска комисия, Европесйки парламент и Съвета на Европейския съюз) е стигнала до споразумение по спорните Член 11 и Член 13 на проектодирективата за защита на авторските права в ЕС. Одобрените текстове предвиждат налагането на лицензионни такси за всички платформи и сайтове, които искат да препубликуват дори кратки извадки от дадени статии.
Google предупреди, че това означава огромно неутрализиране на възможностите на търсачката ѝ, както и на услуги като Google News. Ако бъде приета регулацията, интернет гигантът трябва да се договори поотделно с всяка медия и да ѝ плати лицензионни такси, за да може да използва елементи от статиите в своята платформа.
Подходът на Apple, поне на хартия, е точно това, което големите издатели искат. Но дори тази идилия не съвпада напълно с техните виждания, когато стане дума за реални преговори и прилагането ѝ на практика. Или поне няма да донесе очаквания златен дъжд от приходи, на които всяка медия се е надявала.
Агресивните преговори
Има много ясна причина, която обяснява защо Apple влиза толкова агресивно в преговорите с издателите. Компанията се опитва скоростно да трансформира бизнеса си от такъв ориентиран изцяло около смартфоните ѝ към услуги. Тенденцията се засилва през последните месеци, след като основната ѝ дейност вече се задъхва да генерира същите нива на растеж и се очаква да тенденцията да е поне средносрочна. Новинарска платформа е само един фрагмент от различните елементи, на които технологичният гигант от Купертино ще разчита за диверсифициране на приходите.
Apple подготвя видео стрийминг услуга, която да бъде ориентирана към нейните потребители. Първоначалната идея е да изгради собствено съдържание, както и да лицензира допълнително, за да има богат каталог на старта. След това се е пробвала да обедини под един покрив вече съществуващи услуги. Опитите ѝ да се договори с подобни платформи, като HBO, Netflix и Hulu за момента удрят на камък.
В края на март, Apple ще има специално събитие насочено изцяло към услуги. Именно там се очаква, компанията да обяви новите си възможности. Под една или друга форма ще бъде обявена видео услуга, възможно е да се разкрие и такава насочена към новини.