Много европейски AI стартъпи реално не използват технологията
Близо 40% от европейските стартиращи компании, които са насочени в използването на изкуствен интелект (AI) реално изобщо не го използват в своите продукти. Това установява британският инвестиционен фонд MMC Ventures в свой доклад посветен на технологията.
Заключенията са направени на база изследване на публично достъпната информация на компаниите – описание на продуктите, интервюта в медиите и др. Според MMC Ventures в 40% от насочените към AI стартъпи не споменават изобщо използването на технологията. Проучването е направено сред общо 2 830 компании в Европа.
Въпреки това те продължават да описват своята дейност като насочена към технологии свързани с изкуствен интелект. Според MMC Ventures това за момента е само на думи. Инвестиционният фонд все пак отбелязва, че доста стартъпи на Стария континент планират да разработят програми за задълбочено самообучение. Чрез тяхна помощ, алгоритмите сами ще могат да се подобряват на база личен опит.
Сегашно бъдеще време
MMC Ventures дава за пример, компанията Skyscape. Тя е базирана в Лондон и разработва софтуер, който анализира покривите на сградите в града и оценява свободното и неизползвано пространство. След което дава предложения то да се използва за площадки за кацане на дрони, градски ферми (покривни парници) и други потенциални проекти. Компанията не използва AI или задълбочено самообучение, но се е класифицирала като фирма насочена към такива технологии.
„Нашата работа днес е да събере достатъчно информация, която ще позволи последващото интегриране на AI“, коментира Брандън Бел, главен изпълнителен директор и основател на Skyscape, цитиран от Financial Times. Той допълва, че добавянето на изкуствен интелект не е прост процес и изисква доста подготовка.
Въпреки това, FT отбелязва, че според сайта на компанията, тя вече използва AI. „Skyscape използва изкуствен интелект, за да анализира покривите и да идентифицира възможности за тяхното по-пълноценно използване в градски условия“, пише на страницата на стартъпа.
По-лесно финансиране
Има конкретна причина, Skyscape и други стартиращи фирми да заблуждават за технологиите, които използват. Причината е, че бизнесите, които в момента се идентифицират, че използват AI събират по-голямо финансиране от инвеститори. MMC Ventures допълва, че исторически, такива стартъпи привличат средно 15% повече капитал от само софтуерно ориентираните им събратя.
Това се дължи на големия потенциал, който крие технологията и чувствителността на инвестиционните фондове към ориентирани към нея бизнеси. AI се използва от големите корпорации много успешно за демонстриране на големи възможности, политиците също я използват масово.
Зад термина може да стоят различни елементи и технологии. Софтуери за проста автоматизация, задълбочено самообучение (Deep learning) и невронни мрежи. Масовото използване на AI в маркетинга, започва да размива точно за коя от тях става дума. Това прави идентификацията на потенциални добри възможности от страна на инвеститорите доста по-трудна, допълва MMC Ventures.
Изпразване от съдържание
Това може да доведе до отлив от капитали в един момент.
„Преекспонирането на популярен термин никога не е добра идея“, коментира Саймън Кук, главен изпълнителен директор на Draper Espirit, цитиран от FT. Той допълва, че AI се е превърнал в израз, който постепенно се изпразва от реално съдържание.
Данните показват, че около 8% от европейските стартъпи основани през 2018 г. са с AI насоченост, спрямо едва 3% през 2015 г. Повечето нови компании са базирани във Великобритания, заключва MMC Ventures. Някои от тях вече са придобити от големи корпорации, като Google, Microsoft и Twitter, като всички тези технологични гиганти разработват мощни AI програми.