Първата ми среща с Антъни Барунас беше през миналата година на технологичното изложение IFA в Берлин. Енергичен и нахъсан, много разговорлив, като определено във вените му кипи южняшка кръв. Интервюто от германската столица беше интересно, напоително, с много детайли за индустрията, но трудно за сваляне. Последното беше защото Барунас толкова разпалено разказваше за ситуацията около Motorola, че през две изречения удряше по масата. Това на диктофон поставен на същата мебел (смартфон със записващо приложение) отеква като топовен изстрел. Такъв обаче е чарът на Барунас. Същото се повтори (без ударите по масата) и на последната среща на медиите с него в София – с енергичен, ексцентричен, но и доста подробен разговор. Той бързо премести стола си по-близо до нас и светкавично обяви „Да започваме!“.
Последва кратка интродукция, като след това директно скочи на въпросите. Започнахме с финансовите резултати на Lenovo, под чиято шапка е сегашния смартфон бранд Motorola.
„Ако говорим за Lenovo – компанията се справя отлично, рекордни печалби и приходи за третото тримесечие на изминалата година“ (финансово, което приключва в края на декември – бел. ред.). Ръстът на приходите на групата е 8% на годишна база до 14 млрд. долара, като тенденцията за увеличение се запазва през последната година и половина. Брутната печалба за периода октомври-декември е в размер на 2 млрд. долара, а оперативната – 434 млн. долара.
Подреждане на дома
Ситуацията се подобрява и в мобилното звено, в което брандът Motorola оперира.
„Исторически Motorola беше на минус, но откакто Lenovo придоби този бизнес разработи план за подобряване на ситуацията“, коментира Барунас. „Но гордо мога да обявя, че за първи път вече сме на печалба през третото тримесечие и в сме на път да излезем на нула в рамките на финансовата година, което не се е случвало от пет години“.
Което се отразява и върху добрите резултати на Lenovo – във финансовия отчет на групата за периода се посочва, че мобилното звено има заслуга за ръста на цялостния марж през периода, както и на стойността на акциите. Тук Барунас подчерта, че това е постигнато с близо половин година по-рано от очакваното, което прави постижението на Motorola още по-голямо.
„Трябваше да си подредим новия дом, за да може да инвестираме в бъдеще. Защото ако сме на минус няма как да вложим средства в иновации“
Той допълни, че в момента брандът се фокусира върху три елемента – оптимизиране на бизнеса му или „подреждане на къщичката“, установяване на пазара и последващ растеж подкрепен с иновации.
„Трябваше да си подредим новия дом, за да може да инвестираме в бъдеще. Защото ако сме на минус няма как да вложим средства за иновации“. Този процес вече приключва, като включва значително оптимизиране на разходите, включително и на персонала.
„Преди оперирахме, все едно сме компания с 25% пазарен дял, без да имаме такъв, с разфокусирано разпределение на ресурсите“. Това е първата фаза, защото подобни мерки имат ефект максимум година. Оттук насетне, трябва да се положи пътя към растежа на бизнеса, обяснява Барунас. „Това за нас е най-важното нещо през следващите 12 месеца“.
Америка срещу Европа
Все пак преструктурирането не е единствената причина за добрите резултати на Motorola. Брандът има много силно представяне в два от трите ключови пазара – Латинска и Северна Америка. В първия регион, компанията отчита рекордни продажби и много добри позиции. Затова не беше изненада, че изборът на Motorola за място при представянето на новите смартфони от G-серията беше Бразилия. В Латинска Америка, брандът е на печалба, като разширява значително пазарните си дялове в страни като Мексико и Аржентина.
„За мен е много важно да спечелим Северна Америка – защото там са технологиите. Ако имаме водеща позиция в САЩ, след това по-лесно ще се наложим на останалите пазари“, коментира Барунас. Motorola вече върви по този път, като през началото на 2018 г. компанията има 2% дял, сега в САЩ той е 7.8% или четвърто място.
„Да сме трети или четвърти по големина производител на смартфони в САЩ е голямо постижение“
„Скоро ще сме трети там, като очакваме да изместим LG“, коментира той и подчерта, че втори са Samsung. „Да сме трети или четвърти по големина производител на смартфони в САЩ е голямо постижение“. Причината е, че повечето иновации и нови технологии навлизат първо там и фактът, че потребителите се ориентират към Motorola е доста добър вот на доверие.
Барунас не е доволен от представянето в Европа, въпреки, че продажбите към крайни клиенти в региона са се увеличили с 50%. „Все още не сме на нивото на Латинска и Северна Америка тук, но има ръст и потенциал за бъдещ такъв“, допълва той. Очакванията са ръстът от 50% да се запази и през 2019 г.
В Европа брандът ще приложи различна стратегия. Тук ще разчита на смартфоните под категорията Motorola One. В него са комбинирани най-доброто от всички пазари и модели. Целта е да се обхване още по-широка група потребители, като новите устройства са насочени повече към младежите и дамите, допълва Барунас. Както и да предложат по-висока сигурност за корпоративните клиенти, също уточни той.
„През 2019 г. ще навлезем в Китай и Индия, но внимателно, без излишна агресия. Защото там можеш много да затънеш, когато стане дума за доходност“
За разлика от повечето компании, Motorola няма да се фокусира върху развиващи се пазари като Китай и Индия. Според Барунас, това са рискови региони. От една страна заради минималните маржове и „агресивната“ конкуренция, от друга – колебанията на продажбите.
„През 2019 г. ще навлезем в Китай и Индия, но внимателно, без излишна агресия. Защото там можеш много да затънеш, когато стане дума за доходност“, отбелязва Барунас. Той допълва, че само малка част от компаниите, които предлагат смартфони в Индия са на печалба от това.
Завръщането в България
По отношение за България, Барунас коментира, че „това е един от фокус пазари в Европа и през последните 12 месеца има доста добри резултати в страната“. Уточнява, че това се случва при доста трудна обстановка. Тя се дължи на факта, на рязката смяна на марките под които се оперира тук.
Преди 15 месеца Lenovo беше един от големите играчи на пазара с близо 15% дял. След като Motorola става основен бранд за смартфони в Европа, той става такъв и за България. С което реално се започва от нулата и в рамките на около година, местния екип успява да си върне 6% пазарен дял.
„Знаехме, че промяната ще нулира присъствието ни в България, защото започваме с изцяло нов бранд, но за 15 месеца да успееш да върнеш 6% е наистина впечатляващ резултат“
„Знаехме, че промяната ще нулира присъствието ни в България, защото започваме с изцяло нов бранд, но за 15 месеца да успееш да върнеш 6% е наистина впечатляващ резултат“, коментира Барунас. Целите обаче остават амбициозни, защото сега на български екип е поставена задачата да мине 10% пазарен дял през 2019 г. и да заеме третото място на доставчик на смартфони в страната. В началото на годината вече има позитивни индикации, но е още рано да се правят заключения.
Трите технологични вълни
В следващите между 12 и 18 месеца ще сме свидетели на три технологични вълни. Първата са мобилните мрежи от пето поколение или познати под съкращението 5G. „Не знам, кога ще са налични тези услуги в България, но навсякъде, където се появят, те ще променят напълно клиентското поведение“.
Motorola е първата компания, която вече предложи 5G смартфон на потребителите. Това стана, като заедно с оператора Verizon в САЩ обявиха в продажба такова устройство. Компанията и щатския телеком вече обявиха предварителните поръчки за модулния Moto Z3 и специална приставка, съвместима с новата технология.
„Motorola винаги била сред първите, които предлагат устройства в новите поколения мрежи – от 80-те години насам и продължаваме да го правим“, заяви Барунас.
5G ще доведе до истинска революция, за която трудно може да се предскажат мащабите. Като най-силно ще се усети в бизнес сегмента и корпоративните решения.
Новата технология обаче няма да идва евтино, дори за Motorola, която се позиционира в средния и достъпния клас устройства. Очакванията са, че 5G смартфона на компанията ще се продава за около 750 долара (телефона плюс приставката). Причината е в цената на компонентите. Чипсет на Qualcomm, който поддържа новото поколение мобилни мрежи е три пъти по-скъп спрямо аналогичния 4G модел на американския производител.
Освен това традиционните смартфони в момента имат една или две антени, докато 5G устройствата ще трябва да разполагат с четири.
Цената за тези устройства се очаква да падне до 500 долара най-рано в края на 2020 или началото на 2021 г., допълни Барунас.
„Потребителите не са глупави и те няма да си купят веднага смартфон за 1 000 долара, ако след няколко месеца излезе същия или подобен на половин цена“
Втората вълна ще бъде бума на търсене в средния сегмент при смартфоните (между 200 до 500 долара). Причината е, че технологията, която беше представена при премиум устройствата за над 1 000 долара от миналата година, ще навлезе в този по-достъпен клас. Очакванията на Барунас са да има повишено търсене именно при този тип смартфони през 2019 г.
„Потребителите не са глупави и те няма да си купят веднага смартфон за 1 000 долара, ако след няколко месеца излезе същия или подобен на половин цена“, обясни Барунас.
Смартфоните като пингвини
За последната вълна, директорът на Motorola за Европа демонстрира в пълна степен колоритността си. Той взе три смартфона от масите на колегите журналисти и ги сложи един до друг, като добави и своя (спомнете си за топовните изстрели в началото, моят беше пощаден – бел. ред.).
„Ако влезете в един магазин за електроника или в онлайн такъв, какво виждате? Една стена от черни правоъгълници. Аз лично ги наричам пингвини. Защото всички те изглеждат еднакво. Изниква логичният въпрос – какво да купя?“, обясни Барунас. При сравнението стаята беше изпълнена със смях, но в същото време всички кимаха одобрително с глава. Защото реално ситуацията с умните телефони в момента е точно такава.
„Когато влезете в магазин за електроника виждате една стена от черни правоъгълници. Аз ги наричам пингвини, защото всички изглеждат еднакво“
Тук се намесват сгъваемите екрани, които ще придадат разнообразие и технологична революция в стагниращия не само откъм приходи, но и откъм иновации, смартфон сегмент.
„Сгъваемите екрани ще променят начина, по който потребителите ще разглеждат телефоните“, коментира Барунас. Той уточни, че най-вероятно това ще се случи по различен начин, от представяния до момента от големите играчи, като Huawei и Samsung. Накрая допълни и потвърди, че Motorola ще участва в този, реално нов сегмент.
Обратно към компактния размер
Но няма да спази подхода, който в момента преследват Samsung и Huawei. Според него идеята за хибридно устройство между смартфон и таблет не е практична.
“Какво купуват потребителите? Телефон или таблет? Все още не е напълно ясно“, коментира Барунас. После сподели, че е пробвал един от сгъваемите модели смартфони в Барселона и когато се е опитал да го сложи в джоба на сакото, той стърчал наполовина. „Бихте ли носили такова голямо устройство? Просто не е практично“.
„Гъвкавите екрани трябва да върнат смартфоните в стария компактен формат, когато едвам ги усещаш в джоба си“
„Според мен, гъвкавите екрани трябва да върнат смартфоните в стария компактен формат, когато едвам ги усещаш в джоба си“, обяви Барунас. Той допълни, да не очакваме Motorola да представи гъвкаво устройство, което да бъде хибрид. Но няма да бъде и „пингвин“ също.
Сгъваемите смартфони ще избухнат през следващите месеци, защото производителите имат силен интерес към тях. Според Барунас, доставчиците на гъвкави екрани не могат да смогнат с търсенето и да доставят необходимото количество компоненти. „То е пет пъти по-голямо от това, с което разполагат в момента“. Този факт ще доведе до няколко ефекта.
Първият е, че през следващата година, година и половина сгъваемите модели ще са доста малко на брой, както като версии, така и като общи бройки. Вторият е, че през този период трудно ще видим гъвкави смартфони на цена под 1 000 долара. „Това е нова технология и ще отнеме поне три години, за да тръгне цената надолу“, обяви Барунас. После допълни, че за момента това са нишови, а не масови устройства и през следващите няколко години ще останат такива.
„Motorola ще продължи да движи иновациите и да не следва пътя, по който всички поемат. Затова например пуснахме модулен смартфон на пазара. Ще яхнем трите технологични вълни, но по нашия различен начин, за да продължим да бъдем иноватори“, заключи Барунас.