Site icon TechTrends България

Европейската комисия наложи поредната глоба на Google

Европейска комисия брюксел

Европейската комисия глоби за пореден път Google, този път с 1.49 млрд. евро. Посочената причина е в нелоялна конкуренция при онлайн рекламата. Това е третата санкция от Брюксел за интернет гиганта за последните три години, като общата сума, която той трябва да плати набъбва до 8.25 млрд. евро.

Последната глоба идва по обвинения за нарушаване на европейското антимонополно законодателство. Според ЕК, компанията се възползва от пазарното си влияние да налага ограничения при сключването на договори за реклама с трети страни. Крайният ефект е, че Google ефективно блокира своите конкуренти да пускат реклами в различни сайтове, които ползват услугите на гиганта.

Ексклузивни реклами

Действията на онлайн търсачката датират от 2006 г., когато тя започва да добавя клауза за ексклузивност в договорите за разпространение на реклама през AdSense for Search. При тази услуга, новинарски сайтове и блогове могат да интегрират реклами и в рамките на собствените си търсачки. Клаузата задължава издателите да показват само реклами на Google и блокира такива от Microsoft и Yahoo например.

През 2009 г. интернет търсачката заменя ексклузивността с възможност за премиум позициониране. При нея сайтовете се задължават да заделят най-атрактивните пространства в своите системи за търсене за реклами на Google. Както и налагат минимален праг на броя показвани реклами. Така ексклузивните клаузи изчезват само на думи, като са заменени реално от същите условия, но под друга формулировка.

Европейската комисия отчита всички тези действия като ограничаващи конкуренцията. В този период, компанията контролира над 50% от пазара и подобни рестрикции реално не позволяват на други платформи да предлагат своите реклами на сайтовете.

Санкциите и ефектите

ЕК налага глоба от 1.49 млрд. евро или 1.29% от оборота на компанията през 2018 г. От Брюксел отбелязват, че Google е спрял тази практика през 2016 г. само няколко месеца след като комисията е започнала разследване.

Това е третата санкция, която интернет гигантът търпи в Европа, но е най-малката като сума. Първата е на стойност от 2.42 млрд. евро за даване на предимство на собствената си услуга за сравняване на онлайн оферти в търсачката си пред конкурентите. Близо двойно повече или 4.34 млрд. евро е втората глоба, която е свързана с операционната система Android и задълженията, които компанията налага за инсталиране на нейните приложения, използване на търсачката ѝ по подразбиране в устройствата и други.

Любопитното е, че Google е заделила 5 млрд. долара през 2018 г. само за плащане на глоби в ЕС, както показват отчетите на холдинга Alphabet, под който вече се намират всички дейности на интернет гиганта.

Последната санкция идва и в друг интересен момент. Това е само седмици, след като в САЩ се заговори за потенциални регулации на технологичните компании. В аргументите на сенатор Елизабет Уорън се споменава именно опасната обвързаност между платформите и различните бизнес услуги, които са свързани в единна екосистема. Всички действия на ЕК са именно в тази насока, което може да се използва от политиците в САЩ като примери за потенциални бъдещи действия.

Exit mobile version