Site icon TechTrends България

Apple в страната на дигиталните услуги

Март носи специална аура в календара на Apple. Това е моментът, в който гигантът от Купертино организира едно от двете си най-ключови събития. През годините, мартенската презентация се наложи, като основна за обявяване на обновените линии iPad, Mac и промените в операционната система iOS.

Но времената се променят, приходите от устройства стагнират, а покрай всичко това Apple е принуден да се адаптира. Затова най-новото портфолио от таблети и компютри беше запратено в новинарската секция и обявено само с прессъобщения преди седмица. Като, ако не бяха американските медии, най-вероятно останалите щяха да пропуснат дебюта на последните „най-нови и иновативни“ устройства на ябълковата компания.

Събитието в театъра „Стив Джобс“ в централата на Apple в Купертино беше посветено на съвсем друга тематика. Която показва посоката, в която компанията ще се развива през следващите години. Това е сферата на онлайн услугите. Сегментът, към който очаквано Apple се обръща за бъдещ растеж.

Технологичният гигант обяви три нови/обновени приложения, които ще трансформират начина, по който потребителите на Apple ще имат достъп до съдържание. Като покрай тях, главният изпълнителен директор Тим Кук не изпусна възможността да подчертае, важността на екосистемата изградена на базата на iOS и MacOS.

Причината да сложим наклонена черта между „нови“ и „обновени“ в горния абзац е, че реално Apple надгражда две от съществуващите си приложения, като добавя абонаментна опция с допълнителна добавена стойност. Всички тези услуги получават един „+“ накрая. Но да караме по ред. Започваме с медийната платформа, за която се говори от няколко месеца.

Apple News+ – новинарският абонамент

Технологичният гигант от Купертино, подобно на Google, разполага от години със собствен агрегатор на новини. Или казано с други думи, приложение, което събира най-интересните, според алгоритмите и търсенето медийни статии и ги представя с кратка извадка. Двете компании предоставят тази услуга напълно безплатно, но Google има свободно достъпна онлайн версия, която може да бъде разглеждана от всеки браузър.

Apple променя това, като добавя абонаментен план в своето медийно приложение в обновената секция Apple News+. Чрез тази премиум опция, потребителите ще имат достъп до стотици американски списания и вестници. По принцип статиите в повечето от тях са с платен достъп или т.нар. pay wall. Технологичният гигант е сключил споразумения с някои от големите издатели в САЩ, за да могат те да предоставят това платено съдържание за потребителите на „ябълкови“ устройства срещу месечен абонамент.

Добавената стойност, която Apple предлага са разширени дизайнерски функции. Например анимирани корици и по-разчупено визуално представяне в самите статии. Това което демонстрира Apple News+, всъщност не е по-различно от отделните приложения, които издателите разработиха за iPad и таблети от 2011 г. насам. Просто Apple в момента ги поставя под една шапка и им предоставя няколко допълнителни инструмента за по-разчупено съдържание.

При старта на услугата, ще бъдат налични 3 000, извинете – 300 списания и вестника (на сцената, компанията наистина обърка бройката). Списъкът с медии, които ще участват включва TIME, The Atlantic, The New Yorker, Voque, InStyle, ELLE, Sports Illustrated, Fortune, Vanity Fair, WIRED, National Geographic, Wall Street Journal, Los Angeles Times и др. Всичко това вече е налично за 9.99 долара месечна такса в САЩ, като първите 30 дни са безплатни. Скоро ще се предлага в Канада, а по-късно през годината и в Австралия и части от Европа.

Apple News+ съдържа няколко предимства за потребителите и уловки за издателите. За първите, добрата новина е, че компанията от Купертино няма да позволява да се следят личните данни и техните читателски навици. Част от операциите в приложението ще се извършват не в облака, а в самите устройства, като Apple няма да проследява или предава информация за дейността им на трети страни.

Това, обаче е нож с две остриета за издателите, които по този начин ще изгубят потенциален канал за допълнителни приходи от рекламодатели. Също така няма да могат да разберат и какви са предпочитанията на своите читатели в Apple News+. Ефектът на приложението за медиите ще бъде обект на по-подробно разглеждане в някой от следващите ни анализи.

Apple TV+ – новата телевизия и собствено съдържание

Дългоочакваната видео стрийминг платформа на Apple най-накрая е тук. Подобно на новинарското приложение и то е надграждане на вече съществуващо приложение. В случая, това е Apple TV. Компанията от Купертино се е договорило с различни издатели за още по-разширен каталог от HNO, CBS, Showtime, Starz, Epix и др. Всичко с възможност на поискване.

Самото приложение има голям интерфейсен и функционален редизайн. Но по-важната част е, че Apple вкарват силен алгоритъм, който да може да оценява предпочитанията и да прави предложения за сериали и филми, които биха допаднали на зрителите. Подобно на Netflix. Освен това, постепенно Apple ще вкара Apple TV в умните телевизори на Samsung, LG, Vizio и Sony, както и на ТВ приставките на Roku и Amazon.

По-важната част е вкарана в новата премиум функция Apple TV+. Тя ще бъде дом на новото собствено съдържание на Apple. Компанията ще се концентрира върху няколко сериала, които са специално създадени за новата платформа. Сред тях са The Morning Show с Дженифър Анистън, Рийз Уидърспуун и Стив Карел, а Стивън Спилбърг обяви, че ще поднови класическите серии на Amazing Stories. Най-популярната американска ТВ звезда, вечната Опра Уинфри сподели, че ще стартира две нови шоута, специално разработени за Apple TV+.

Точни цени не бяха обявени, като обновената версия на приложението и премиум версията със собствено съдържание ще се появят през есента.

Apple Arcade – премиум гейминг за iTunes

Една от специфичните разлики между онлайн магазините iTunes и Google Play е, че повечето приложения в първата са платени. Това важи с пълна сила за игрите. Apple продължават с лавината от абонаментни услуги, като предоставят нови гейминг заглавия в iTunes достъпни ексклузивно срещу все още неназована месечна такса. Услугата се казва Apple Arcade.

Идеята на компанията е да направи премиум игрите в iTunes, уж по-достъпни или по-скоро да насочи голяма част от разработчиците към новата услуга. Без реклами или досадни поръчки на виртуални покупки. Въпросът е дали потребителят ще излезе на сметка? Това ще се разбере няколко месеца след като платформата стартира.

Трябва да уточним нещо много важно. За разлика от Stadia или xCloud на Google и Microsoft, Apple Arcade не е стрийминг услуга. Което означава, че игрите се свалят на устройството, на което ще се ползват.

Платформата ще предостави достъп до над 100 заглавия, които ще са изцяло нови и най-важното – ексклузивни за нея. Уловката е, че все още не знаем колко точно ще струва, както и, че ще се появи чак през есента.

Apple Card – ябълкова кредитна карта

Покрай всичко това, Apple обяви, че разширява мобилната разплащателна платформа Apple Pay с опцията за пълната интеграция на дигитални кредитни карти. Чрез приложението Apple Card, можете да следите всички транзакции по тях, извлечения и др. Разходите могат да бъдат категоризирани и да ви предоставя дневни или месечни отчети за вашите харчове.

Apple Card не включва скрити или допълнителни такси. Технологичният гигант обаче включва хитра система за стимулиране на употребата на услугата. Той позволява да се добавят специални лоялни бонуси за ползване на приложението в размер на 2% всеки ден. При продукти на компанията от Купертино, връщаните пари са в размер на 3% бонус. Подобно на множество корпорации със собствени мобилни портфейли, Apple пускат и физическа кредитна карта.

Exit mobile version