Банките от няколко години преминават през дългия и труден път на дигитална трансформация. Те са изправени пред двойна дилема, не само да оптимизират огромните си вътрешни процеси, но и да успеят да представят различните иновации на максимално широка публика, която те обслужват. Последното действие изисква на моменти интересни и нетрадиционни похвати, които да улеснят клиентите.
Такова е обновеното мобилно приложение на Обединена българска банка (ОББ – част от KBC Group). То позволява на потребителите да управляват своите ресурси от няколко финансови институции. Т.нар. мултибанкинг функционалност, за момента предлага на клиентите на ОББ да добавят своите сметки от други банки. За момента те могат да проследяват точната наличност, както и да виждат история на транзакциите за последните 90 дни.
Възможности, изисквания и планове
За старта на тази функция, ОББ е добавила четирите най-популярни потребителски банки в България – Първа инвестиционна банка, Банка ДСК, Уникредит Булбанк и Пощенска банка. Така в мобилното приложение ще имате контрол върху сметки от общо пет институции.
Има няколко основни изисквания. Първо сметката, която искате да включите в приложението от друга банка трябва да разполага с IBAN номер. Второто е, тя да е с активирана функция за онлайн банкиране. Третото и може би най-важно е, че тази функция важи само за физически лица, клиенти на ОББ.
„ОББ първа у нас предлага на клиентите си мултибанкинг, тоест възможността да управляваш сметките си в различни банки директно от мобилното приложение“Петър Андронов, ОББ
В бъдеще се планира да се добавят, както нови банки, така и допълнителни възможности. Като например да могат да се извършват банкови транзакции през приложението от различните сметки. Мобилното приложение е налично за двете най-популярни операционни системи – Android и iOS. За момента, мултибанкингът няма да е наличен за браузър системата на ОББ за онлайн банкиране.
„Ще продължим да развиваме приложението ОББ Мобайл, така че да следваме последните технологични и потребителски тенденции във финансовия свят“, коментира Илияна Войнова
От ОББ обявиха, че иновацията е предимство именно за физическите лица, които разполагат с банкови сметки в повече от една банка и представлява удобство при следене на движението по сметките и получаването на детайли по дадена трансакция. Достъпно е и извличане на детайлите по конкретната трансакция в pdf формат.
„Това технологично нововъведение е само един от многото проекти, с които целим ОББ да се превърне в един от лидерите в България“Петър Андронов, ОББ
Въвеждането на тази функционалност в мобилното приложение става възможно благодарение на Втората директива за платежни услуги (PSD2) на ЕС. Според нея банките трябва да осигурят възможност за достъп до водените от тях банкови сметки на клиента и с негово съгласие – и до външни доставчици на платежни услуги (банкови и небанкови).
Сигурността на информацията за банковите сметки и движенията по тях се гарантира от защитните механизми на мобилното приложение ОББ Мобайл. Освен криптирането на данните, тя се допълва с отключване чрез пръстов отпечатък или ПИН код. Любопитно е да се отбележи, че според ОББ, самата банка няма достъп до информацията на потребителите за външните им сметки.
В търсене на по-малко приложения
„ОББ първа у нас предлага на клиентите си мултибанкинг, тоест възможността да управляваш сметките си в различни банки директно от мобилното банкиране на финансовата институция“, обяви главният изпълнителен директор на ОББ г-н Петър Андронов. „Това технологично нововъведение е само един от многото проекти в сферата на иновациите, с които целим ОББ да се превърне в един от лидерите в България“, допълни Андронов.
От ОББ разкриха и малко данни от тяхно онлайн проучване, проведено в началото на тази година. То показва готовността на българските потребители да се възползват от подобно решение, което обединява управлението на финансовите ресурси. Над половината от запитаните имат сметки в повече от една банка (52.9%), а почти три четвърти от тях биха използвали мобилно приложение, което им показва данни за състоянието на сметките им в повече от една банка (72.9%).
„Финансовият сектор има да догонва зрелостта на потреблението при редица други мобилни услуги и има страхотен неоползотворен потенциал. Само за една година клиентите на ОББ, които имат мобилно банкиране, се увеличиха с 25% и вече съставляват 24% от активните ни клиенти.“, обяви иновационният лидер на ОББ Кристоф де Мил.
Според него, потребителите са се уморили да инсталират нови приложения, затова подобни решения, които потенциално обединяват функциите на няколко програми е добре дошло за тях.