Доставките на храна или на поръчки онлайн са изключително удобство за всеки от нас. Като част от ежедневието ни е нормално да се сблъскваме и с различните им недостатъци. Класиката в жанра е куриерът да не намери или да обърка адреса. При мен се случва доста често. Миналата седмица дори един се отказа да направи доставката и така останах без обяд и време за реакция. Причината – адресът ми в Google Maps и BG Maps се различава значително и има разминаване от няколко километра. Докато системата на платформата за доставки ползва първата услуга за карти и навигация, куриерите ѝ използват втората. Това довежда до неудобната ситуация.
Какво ще стане ако има начин да се използва само едната платформа и достави топлия обяд в рамките на десетина минути, а не за час, два или три?
Доставка по въздуха
Идеята да се използват малките безпилотни самолети, познати като дронове, за доставки на продукти се върти в главите на производителите от години. Пицариите „Доминос“ предлагат тестово в различни части на света за разнасяне на храна още от 2016 г. По същото време правителството в Руанда заедно със Zipline разработват въздушна система за разпространение на лекарства в африканската страна. Три години преди това Джеф Безос и Amazon обявиха, че разработват система за въздушни доставки. Българският стартъп „Дронамикс“ дори има по-големи цели, като се опитва да разработи тежкотоварен дрон, който да може да прелита стотици и дори хиляди километри.
Както е видно, концепцията за доставки с дрони на различни предмети и стоки е в разработка от близо десетилетие с редица примери. Повечето от тях обаче са тестове и експерименти, осъществени от различни компании и организации. Услугите, които разчитат на този тип разнасяне са доста нишови, подобно на проекта в Руанда. Други, са в пилотна фаза с много ограничени възможности.
„Крилото“ на Google
Сред многото компании, които се опитват да пробият в този нов и перспективен сегмент, е и Google. Компанията обяви още през 2014 г., че тества своята услуга Wing в Австралия. Тя води началото си от Проектите Х на интернет гиганта. След преструктурирането на Google в холдинга Alphabet, Wing минава под нейното крило.
Той има за цел да осъществява различен по тип доставки на продукти и стоки, някои от които са по-обемни и тежки от пица например. След повече от петилетка на разработване и тестване, Wing най-накрая получава възможност и разрешение да предоставя търговска услуга за разнасяне по въздуха.
Wing предоставя на различни търговци и аптекари, да изпращат своите продукти на различни клиенти в рамките на минути, а не на часове. За момента, услугата е налична само в Канбера и то покрайнините Крейс, Палмерсън и Франклин, като в следващите месеци, ще бъдат включени още три региона в града.
Google, както и всеки друг разработчик в тази сфера трябва да се справи с няколко основно проблема. Първият е техническият – това е да се създаде дрон, който да може да носи достатъчно полезен товар, да има приемлив радиус на действие, като същевременно не е прекалено голям, за да не нанесе поражения при инцидент.
Вторият е регулаторен. Масовото разпространение на дроните в населените места, налага техния контрол от сдртрана на властите. Досегашните експерименти и тестове за доставка са осъществени с малки летателни апарати, които са били на ръба на настоящата нормативна уредба. За да може да се пренасят по-големи товари, дроните трябва да преминат през одобрение от страна на регулаторите.
Wing получава именно това одобрение преди няколко дни, след което вече официално може да предлага услугите по доставка в Австралия.
Разрешението идва с няколко ограничения. Дроните на Google не могат да прелитат над основни пътища, както и могат да са във въздуха само между 7 и 20 часа през деня. Причината е, че един от основните проблеми, на който се натъкват от технологичния гигант, са оплакванията на гражданите от шума на прелитащите летателни апарати.
Тестовете на Wing се осъществяват освен в Австралия, още във Финландия и САЩ. Като в последните две места скоро се очаква одобрение от местните регулатори за осъществяване на новите услуги по доставки.
Безпилотникът отблизо
Дронът на Wing е доста интересен като конструкция. Дълъг е около метър и тежи общо 5 килограма. Структурата му наподобява буквата Н. Разполага с 12 вертикално насочени витла и още две по-големи хоризонтални. Може да развива максимална скорост от 120 км/ч, което е доста впечатляващо за електрически задвижван дрон.
Той може да изпълнява автономно задачата по доставките, като се възползва от мощните алгоритми за машинно самообучение на Google, за да намери най-безопасния път до крайната дестинация и обратно. Безпилотникът лети на около 130 метра над земята, когато наближи мястото за оставяне той зависва на около 7 метра. След което спуска товара, автоматично откача въжето и отлита обратно. Може да носи разнообразни пакети до 1.5 килограма.
В момента целият полет и всичките му елементи се следят от пилот, който да може да поеме по всяко време управлението. Това се налага по време на тестовете, за да се избегнат потенциални инциденти. Дългосрочната визия на Google е в един момент пилотът да стане излишен и да се осъществяват полетите без необходимостта от човешки надзор.
Както е видно, цялата процедура по доставката е автоматизирана и реално потребителите не влизат в досег с дрона. Те могат спокойно да вземат пакета след като безпилотникът свърши работата и поеме по пътя наобратно към началната точка. Всичко се прави през мобилно приложение, в което просто се задава продукта/ите и там се осъществява плащането им. Самата доставка е безплатна по време на тестовете.
На сайтовете на Wing, Google описва, че е осъществила над 70 хил. полета с дроните си. Постижението на компанията е доста значително, като няма да е далеч времето, в което няма да се налага да чакате и да се разправяте по телефона с гневни и объркани куриери. Но пък никъде няма да сте застраховани, някой съсед да не получи безплатен обяд.