Site icon TechTrends България

Ръстът на Netflix – в очакване на Apple и Disney

Стрийминг услугата Netflix продължава шеметния си растеж през първите три месеца на 2019 г. Това става независимо от приготовленията на IT и медийни гиганти, като Apple и Disney, да навлязат ударно в този сегмент по-късно през тази година.

Онлайн платформата отчита 22% годишен ръст на приходите, които стигат 4.5 млрд. долара. В същия момент, потребителите ѝ се увеличават с 25% спрямо същия период миналата година и вече са близо 149 млн. Нетната печалба също расте с 18% на годишна база и вече съставлява 344 млн. долара.

За момента Netflix не изпитва опасения от очакваното засилване на конкуренцията към края на годината. Само в периода януари-март, компанията добавя нови 10 млн. абоната. Средномесечния приход от абонат (ARPU) обаче се понижава с 2%, заради колебания във валутните курсове.

Има ли забавяне на тягата

Растежът на първо четене звучи повече от впечатляващо. Но ако сравним представянето на първото тримесечие сега, с това от миналата година ще излезе, че има забавяне на темпото. През периода януари-март 2018 г. Netflix увеличава приходите си с 40% на годишна база, докато сега това съотношение е едва 22%. Компанията отдава това на повишаването на абонаментните планове в края на 2017 г., както и отново разлики във валутните курсове.

Донякъде, тезата на Netflix се доказва от сравнително еднаквия темп на увеличаване на потребителите. Абонатите на платформата нарастват през последните пет тримесечия с между 25% и 26% на годишна база. Което показва за момента стабилна тенденция на увеличение. Този показател ще е интересен да се проследи през следващите периоди, особено, когато Apple и Disney стартират своите видео стрийминг услуги.


Netflix очаква през следващите месеци ръстът на абонатите да се свие с 8%


Вече има индикации за подобно развитие, като намалява броя на новите абонати от САЩ. От 2.3 млн. през първото тримесечие на 2018 г. те сега са само 1.74 млн. За сметка на това Netflix все повече ще разчита на международна експанзия, където скачат от 5.98 на 7.86 млн. потребители. През следващите месеци и години, това ще бъде основният двигател на растежа на компанията.

По-притеснителното е, че Netflix има доста по-ниска прогноза за второто тримесечие. Тогава за първи път новите абонати ще са по-малко на годишна база. Компанията прогнозира те да са около 5 млн., което е с 8% по-малко спрямо същия период на предходната 2018 г. Като в САЩ ще са незначителните 300 хил. Отделно Netflix предвижда ново увеличение на абонаментните такси в целия свят, като така ще вдигне ARPU-то, но ще окаже натиск върху добавянето на свежи потребители.

Това ще повлияе положително на приходите през второто тримесечие, които се очаква да се вдигнат с 26%. Дали стратегията ще е печеливша в дългосрочен план, ще продължим да следим.

Star Wars The Mandalorian

В навечерието на конкуренцията

Disney вече обяви, че нейната стрийминг платформа ще стартира на 18 ноември в САЩ. На нея ще дебютират ексклузивно различни дългоочаквани сериали, като финалният сезон на анимационния „Междузвездни войни: Войната на клонираните“,  както и новия The Mandalorian, отново от Star Wars вселената, .

Apple представи своята услуга Apple TV+ и намекна за голямо количество собствено съдържание, с което ще разполага. За момента нямаме точна дата, но се очаква през есента на 2019 г.

Netflix описва доста оптимистично очакванията си за навлизането на Apple и Disney във видео стрийминга. Според компанията, от подобна конкуренция ще спечелят студиата и потребителите. Netflix не очаква да има проблеми с растежа, тъй като „трансформацията от линейна телевизия към стрийминг тепърва набира сила“. Интернет платформата дава за пример увеличението на пазара и на кабелните телевизии през 80-те и 90-те години, когато отделните компании заедно са движели напред приходите си.

Примерът не е 100% акуратен, защото кабелните телевизии в общи линии успяват да се припокрият поне в две-трети от съдържанието, което предлагат. Докато, се очертава стрийминг платформите да затварят все повече и повече собствените си продукции и да се предлагат ексклузивни предавания. Тази фрагментация ще окаже негативно влияние, както на потребителите, така в един момент и на самите доставчици на тези услуги.

Exit mobile version