Технологичните гиганти доста често са на прицела на антимонополните регулатори през последните години. Обикновено, новините доминират решения на Европейския съюз, а главният потърпевш е или Google в близкото, или Microsoft в по-далечното минало. Покрай скандалите със злоупотребата на личните данни на потребителите и потенциалното им политически измерение в САЩ, този път на мушка е Facebook.
Солена глоба
Социалната мрежа обяви днес финансовите си резултати, като съобщи, че очаква солена глоба от 3 до 5 млрд. долара. Тя трябва да бъде вследствие на разследването на Комисията по далекосъобщенията на САЩ (FTC), което в момента тече срещу компанията. То е свързано именно с действията на Facebook по отношение на неприкосновеността на личните данни на нейните потребители.
Компанията обяви, че е заделила 3 млрд. долара в тази връзка през първото тримесечие на 2019 г. Така социалната мрежа се подготвя да изплати потенциалната санкция. Сумата изглежда като минималната глоба, която компанията може да получи.
Призиви за стриктна регулация
Подобни мащабни санкции обикновено получава Google, особено в Европа. През март, Европейската комисия наложи поредната такава на интернет гиганта, този път от 1.49 млрд. евро. Само през последните три години, Google е била глобена с общо 8.25 млрд. евро от Брюксел. Интернет гигантът търпи антимонополна критика основно от Стария континент, като до момента подобни действия не са предприемани в САЩ.
Във Вашингтон все повече се надига идеята за регулиране на технологичните гиганти. Сенатор Елизабет Уорън дори открито призова, че е „време да разцепим Amazon, Facebook и Google“. В по-мека насока се изказа главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук преди дни, по време на конференция на списание Time. Той призова за регулиране на неприкосновеността на личните данни. Но за разлика от Уорън не навлезе в детайли.
Идеите на щатския сенатор, която официално се кандидатира за президент на САЩ, са доста радикални, които биха разцепили Facebook на три, четири и дори повече части. В стремеж да тушира подобни действия, основателят и главен изпълнителен директор на социалната мрежа Марк Зукърбърг представи свои, доста по-леки, предложения, които да дадат някакво решение на политиците.
Отвъд негативните мисли
Новината за потенциалната санкция, помрачи иначе доста позитивните резултати на Facebook. Социалната мрежа отчита 26% ръст на приходите през първото тримесечие на 2019 г. Те достигат 15.08 млрд. долара спрямо 11.96 млрд. долара през същия период предходната година. Социалната мрежа изпитва все по-силна зависимост от рекламата на мобилни устройства, която вече съставлява 93% от постъпленията.
Нетната печалба се понижава с 51% до 2.43 млрд. долара, но тук са направени отчисленията от 3 млрд. долара свързани с очакваната глоба.
По-важните статистики са други. Това е активността на потребителите в социалната мрежа. Според Facebook, нейните абонати, които влизат поне веднъж дневно се увеличават с 8% на годишна база до 1.56 млрд. души. Месечните активни потребители също бележат ръст от 8% до 2.38 млрд. души.
Опитите на Facebook да се пребори с фалшивите новини, редицата проблеми в отношенията между потребителите и други, води до 36% увеличение на персонала. Служителите на социалната мрежа надминават 37 хил. души през първите три месеца на 2019 г.