Новият Facebook – от площада към хола
Неписано правило в маркетинга и PR-а е, че първото действие, което се предприема след като утихне някоя голяма имиджова криза, е ребрандирането. В България например „Мобилтел“ предприе този ход година след проблемите ѝ с билинг системата.
Facebook прави точно това в момента, като демонстрира изцяло нова визия за своята социална мрежа, след като компанията е в основата на редица скандали свързани с опазването на личните данни. Американският гигант не прави това само и единствено с цел поправяне на имиджа, като промените ще засегнат фундаментално как тя ще функционира за бъдеще.
Новият облик на Facebook е първата голяма крачка по посока на концепцията за трансформацията ѝ от нейния създател и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг. Само преди по-малко от два месеца той направи интересно сравнение между няколкото услуги, които компанията разполага. Facebook беше определен като публичния площад, в който мислите и коментарите на потребителите стават достояние за всички. Чат приложенията WhatsApp и Messenger пък ги оприличи на домашния хол, в който хората могат да общуват лично и неприкосновено. Докато Instagram попада някъде по средата.
Пълен запис от презентацията тук:
Тогава Зукърбърг изрично наблегна на факта, че по-личните форми за социално общуване, като чат-приложенията са бъдещето. На Facebook. Социалната мрежа ще изостави постепенно площада и ще се обърне почти изцяло към хола. Ако преди два месеца, детайлите не бяха напълно ясни или поне без да има база за сравнение, то тази седмица завесата се повдига още малко.
Бялото е новото синьо
Във вторник, по време на годишната конференция F8 на Facebook, Марк Зукърбърг представи новата визия на социалната мрежа, както и някои допълнителни възможности, които приложението ще предостави. Отвъд факта, че компанията започва постепенно да се отказва от своята запазена марка – определен нюанс на синьото, като белите пространства започват още повече да доминират.
Новата социална мрежа представя по-изчистена и лесна за преглеждане визия. Ще разполага с тъмен режим, ако не харесвате прекалено бялото. В общи линии, това, което прави Google, като дизайн на YouTube в момента се копира от Facebook.
Отделните табове, които в момента присъстват са запазени, макар и леко изменени като позиция.
Зукърбърг описва промените, като най-фундаменталните от 2014 г. насам, но истинските такива не са толкова във визията на социалната мрежа.
Личните контакти
Централно място в новата концепция на Facebook е да превърне платформата в място за по-лични контакти между потребителите. Новинарския поток продължава да заема ключово място в мобилното и десктоп приложение, но постепенно ще бъде изместван от други инструменти, като групите и Messenger-а.
Първите започнат да набират все по-голяма сила, като видимост и Facebook се опитва максимално да насърчи тяхното използване. Социалната мрежа все повече ще показва съдържание от тях в новинарския поток и ще ви препоръчва различни групи към които да се присъедините. Най-вероятно те ще се превърнат в основния инструмент за „площада“ ако ползваме дефиницията на Зукърбърг. За сметка на останалата част от новинарския поток, като страници например.
Facebook групите ще бъдат в центъра на вниманието, за сметка на страниците
Това отваря редица въпроси, на които все още няма окончателни отговори. Като например, дали Facebook ще изостави традиционните страници, които са основен комуникационен канал на компаниите и брандовете в социалната мрежа. Съответно, те формират и доста голяма част от рекламните ѝ приходи.
От обявените промени и споделените планове, Зукърбърг не мисли да смени източниците си на приходи, те ще продължат да са компаниите и брандовете. Концепцията ще е да се променят напълно инструментите, които те ползват за промотиране на своите продукти и услуги. Тук, въпросите продължават да валят, но явно, времето ще покаже, точно какво е замислил Зукърбърг по въпроса.
Социалната мрежа ще продължи да прави пари от компаниите и брандовете, но чрез други похвати
Освен засилената интеракция между отделните ви приятели, Facebook ще се опита да разшири личните контакти. Това ще става или чрез добавяне на нови такива през групите, през досегашните препоръки за такива. Социалната мрежа ще предложи изцяло нов алгоритъм, който да ви посочва предложения за нови познанства, базирани на интереси, местоположение и други. Ползването му ще бъде изцяло по воля на потребителя.
В духа на личните контакти преминават промените при Instagram. Там, харесванията на дадена снимка ще се видими само за авторите им.
И интимните такива
Преди появата на световните социални мрежи, локалните сайтове за запознанства бяха истински хит сред младежите. В България има десетки примери, като може би най-известният беше Flirt4e. Идейно, той наподобяваше Tinder, като основно се ползваше с цел търсене на гаджета. Сега над 15 години по-късно, новият Facebook интегрира подобна функционалност.
Системата Secret Crush наподобява любовно бинго. Всеки потребител има възможността тайно да посочи девет души от своите приятели, по които си пада. Същото правят и неговите познати. Ако има съвпадения те ще получат съобщения за това.
Системата Secret Crush наподобява любовно бинго
Информацията, според Facebook, ще остане лична само между отделните потребители. Тя няма да се споделя на трети лица. Идеята може да звучи привлекателна за тийнейджърите, но може да доведе до различни конфузни ситуации.
Функцията вече е налична в Колумбия, Канада, Тайланд, Аржентина и Мексико, като ще се разшири до още няколко държави в близко бъдеще.
Тясната интеграция
Директната комуникация остава крайъгълен камък в стратегията на Зукърбърг. Той на няколко пъти обяви плановете си да интегрира отделните си чат приложения и функции – Instagram, WhatsApp и Messenger. Това, всъщност е голямата, макар и очаквана, новина от конференцията F8. Вече ще можете да изпращате и получавате съобщения от трите отделни платформи.
Предимствата са ясни – това е удобство за потребителите. Недостатъците включва още по-подробна информация и свързването на три бази с данни. Добрата новина е, че Facebook твърди, че всички съобщения бъдат изцяло криптирани, което ще затрудни предоставянето им на трети страни.
Независимо от непрекъснато повтаряне за неприкосновеността на личните данни, което беше в основата на всяко второ изречение по време на F8, социалната мрежа ще има възможност да събира много повече информация. От това, по кой имате любовно отношение, до обединяването на потребителите на три платформи и цялата им дейност в тях.
Новите начини за монетизация
Събраните данни ще се използват с една основна цел – предоставянето на по-добре сегментирана аудитория на рекламодателите.
Messenger все повече започва да наподобява WhatsApp визуално, а функционално двете – Viber. Нещо, което последното се опитва да реализира през последните няколко години. Директното пазаруване е основен акцент в тази концепция. То се интегрира в Instagram, а сега ще започне да се прилага и в WhatsApp.
Тясната интеграция и монетизирането на тези приложения е основната посока, която Facebook ще преследва. Или както бяхме написали преди известно време – бъдещето на социалната мрежа е Messenger.
Ако използваме метафорите на Марк Зукърбърг, той все повече гледа към хола, но така може съвсем да забрави за площада. Ще видим дали ще се опита да запази баланс между двете.