Българската технологична компания ScaleFocus обяви миналата седмица, че е придобила стартъпа Centroida. Точните параметри на сделката не са обявени. Това е поредната покупка на ScaleFocus за рамките на една календарна година, след като през септември придобиха друго българско технологично дружество – Upnetix, отново за неназована сума.
Пазаруване на ноу-хау
Centroida е специализирана в няколко доста актуални в момента сфери – развитие на технологии свързани с блокчейн, изкуствен интелект (AI) и машинно самообучение (ML). Придобиването на компанията определено ще даде необходимия кръг от специалисти и ноу-хау в тези ключови в IT сектора сегменти. Съоснователят и главен изпълнителен директор на ScaleFocus Пламен Цеков коментира и конкретно кои технологии ще са важни за компанията.
„Развълнувани сме, че ще може да се възползваме от тяхното ноу-хау за лицево разпознаване, автоматизация и обработка на данни“, коментира Цеков в официалния блог на ScaleFocus.
„Развълнувани сме, че ще може да се възползваме от тяхното ноу-хау за лицево разпознаване, автоматизация и обработка на данни“ Пламен Цеков, ScaleFocus
Макар и стартъп, Centroida има доста стабилно портфолио от проекти зад гърба си. Компанията разработва платформи или влиза в ролята на подизпълнител за Orbix, Пощенска банка, Американският университет в България, „Контракс“ и аутсорсинг гиганта Telus. Затова и приходите за 2018 г. са стабилни – 274 хил. лева и 3 хил. лева нетна печалба.
Формирането на Notyf.ai
Любопитното е, че няма целия екип на Centroida да се присъедини към ScaleFocus. Част от служителите се отделят в самостоятелен проект, който е започнат през изминалата година и, за който е получено инвестиране от американски фонд, пише българското звено на австрийския сайт TrendingTopics.at. Той носи името Notyf.ai и представлява специална платформа специализирана за видеонаблюдение. Тя разчита на технологиите за лицево разпознаване и изкуствен интелект на Centroida, за да представи много по-добро обработване на данните, получавани от камерите. Да разпознава важни лица, да се предоставя информация за пътникопотока, взаимодействието и поведението на клиентите и много други.
По този начин, придобиването на ScaleFocus няма да повлияе негативно на стартъп средата, като Notyf.ai ще продължи самостоятелното си развитие в доста по-фокусирана сфера, за разлика от по-широко специализираната Centroida.
Новите софтуерни гиганти
Транзакцията затвърждава две други тенденции. Едната е, че вече големите технологични дружества в страната се ориентират към сливания и придобивания в стремеж за привличане на качествени кадри и допълнително ноу-хау. Другата се крие в развитието на втората вълна от големи български софтуерни компании.
Ако първата е свързана най-вече с успеха на Telerik (купени и преименувани преди няколко години на Progress Software), то новата включва възхода на дружества като ScaleFocus и BulPros. Двете компании започват развитието си повече в сферата на технологичния аутсорсинг, но се развиват все повече в разработването на собствени решения и продукти, които да предлагат основно на международния пазар.
Придобиването на Upnetix дава на ScaleFocus необходимия експертен потенциал основно в разработването на мобилни приложения и решения по поръчка. Проектът беше създаден първоначално, като част от бранда на гейм разработчика Imperia Online и носеше името Imperia Mobile. Бързото развитие на последния, накара основателят и главен изпълнителен директор Радослав Гайдарски да го преименува напълно.
Връзката с Imperia Online все пак е била запазена, тъй като придобиването на компанията съвпадна с обявяването на продажбата на гейм разработчика. Upnetix известно време работеше съвместно със ScaleFocus по различни проекти, което в един момент прераства в пълно изкупуване на екипа.
От своя страна, софтуерната компания все повече наподобява истински локален технологичен гигант. ScaleFocus се състои от четири дружества към края на 2017 г., откогато са последните публикувани консолидирани отчети в Търговския регистър. Освен компанията-майка има още три дъщерни. Едното е Logical Factor Bulgaria, бившо самостоятелно дружество придобито през 2014 г., както и две чуждестранни – едно във Великобритания и едно в Германия.
Бизнесът на ScaleFocus през 2017 г. идва основно от чужбина, като само 19% от приходите са генерирани в България. Основният им пазар е Северна Америка, следван от Европа. През 2017 г. компанията формира приходи от 26.18 млн. лева и нетна печалба от 1.92 млн. лева.