Началото на годината започва силно за българските мобилни оператори. След като A1 обяви силни финансови резултати за първото тримесечие на 2019 г., в сряда ги последва „Теленор“. Компанията представи стабилно увеличение на приходите и доста добър ръст на печалбата си. Така, мобилният оператор затвърждава тенденцията не само за собствените си резултати, но и за положителното развитие на сектора от началото на годината.
Смяна на стандартите
Приходите на „Теленор“ се увеличават от 170 млн. лева на 179 млн. лева през първите три месеца на годишна база. Това е ръст от 5.4%. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) скача с 19% до 89 млн. лева при сравнима база. Последната отчита този впечатляващ резултат основно на промяна на счетоводните стандарти. През последните две години, дружествата преминаха първо на МСФО 15, а през настоящата на МСФО 16.
В запитване на TechTrends, от екипа на „Теленор“ отговориха, че преизчисляването на последния стандарт оказва „силно положителен ефект върху EBITDA”. Това обяснява и сходния ръст от 17.7% на печалбата на A1 за първото тримесечие, които също преминаха към МСФО 16.
Повече приходи на абонат
От „Теленор“ коментират, че повишаването на постъпленията им се дължи основно на покачването на средния приход на абонат (ARPU). На годишна база той се увеличава с около 8% до 15 лева на клиент. Това може лесно да се обясни с повишаването на цените на мобилните планове и услуги на компанията през последната година. Тенденцията беше започната още от предходните собственици – норвежкият гигант Telenor. Тя беше продължена и след като българският оператор беше продаден на инвестиционния фонд PPF Group в пакет с всички активи на скандинавския телеком в Централна и Източна Европа.
В момента „Теленор“ продължава да добавя различни услуги, особено към по-скъпите си планове. Компанията от няколко години предлага в комбинация с мобилните си абонаменти и достъп до онлайн стрийминг платформата HBO GO, а от тази година и до Diema Play. Като допълнителни възможности, операторът добави и застрахователна услуга за устройства „Смартфон протект“, която може да се сложи допълнително към плана.
„Теленор“ запазва и дори засилва тенденцията да има най-високия до момента среден приход от абонат в България. APRU-то на A1 през първото тримесечие на 2019 г. е около 10 лева (5.2 евро), като очакваме през следващите дни данни от „Виваком“.
В същото време при българските оператори продължава консолидирането на SIM картите, което води до намаляване на общия брой абонати. През първите три месеца на 2019 г. мобилните клиенти на „Теленор“ се свиват до 3.04 млн. души. Подобен спад се забелязва от няколко години сред всички играчи на пазара.