Краят на една легенда – Apple премахва iTunes
Много хора свързват гениалността на покойния основател и главен изпълнителен директор на Apple Стив Джобс с пускането на пазара на първия iPhone. Истинският продукт, който разтърси технологичната и развлекателна индустрии и зад който, стои легендарния мениджър на „ябълковата компания“ е iTunes.
Сега, малко повече от 18 години, след представянето му, Apple решава да сложи край на тази епоха, като замени приложението с три отделни услуги – Apple Podcasts, Apple TV и Apple Music. Действието е напълно консистентно с новата стратегия на технологичния гигант за трансформира на своя бизнес модел и постепенното ориентиране към предлагането на съдържание, вместо само на хардуерни продукти. Компанията е силно зависима от продажбите на смартфоните iPhone, които формират близо две трети от приходите ѝ.
Новината за премахването на iTunes и разцепването му на три приложения идва по време на ежегодната конференция за разработчици WWDC 2019. На нея Apple обяви доста промени, включително представи и новия iOS 13, както и обновена версия на Mac Pro.
Разцепването на iTunes
Замяната на легендарното приложение с три отделни не идва като изненада. Концептуално, технологичната индустрия се преминава от един онлайн магазин за съдържание към различни специализирани стрийминг платформи. Досега, iTunes беше събирателно място за музиката, филмите, програмите и всичко, което потребителите могат да ползват на своите лаптопи и компютри Apple (и Windows).
Новите три услуги са тясно специализирани в определени сегменти на онлайн стрийминга. Apple Podcasts, както името подсказва събира на едно място всички подкасти и популярни аудио предавания в интернет. Apple Music е сравнително новата музикална стрийминг услуга, която е изградена до голяма степен на базата на Beats Music. Това се случи след като компанията от Купертино придоби популярната марка аксесоари Beats By Dre и съответната дигитална услуга, която тя развиваше.
Apple TV включва възможността за видео стрийминг на разнообразно съдържание – от телевизионно, през филмово и спортно. Към края на годината ще бъде добавена и премиум функция, в която Apple ще пуска и собствени сериали, практика, която Netflix и Amazon развиват успешно през последните години.
Да разтърсиш из основи статуквото
Макар и iTunes да не изчезне напълно при следващата версия на настолната платформа MacOS, неговата роля в живота на потребителите ще бъде сведена до минимум. Малко от тях осъзнават, че чрез приложението, Стив Джобс напълно разтърси статуквото. Не само в технологичната, но и в развлекателната индустрия.
До 2001 г. интернет се ползваше най-вече за споделяне на музика и филми от потребителите, в повечето случаи на ръба на закона. Развлекателната индустрия, с нейния закостенял консерватизъм, настояваше за радикални мерки, за спиране на този процес. Най-яркия пример беше идеята за пълна забрана на MP3 формата. Така, вместо музикалната индустрия да намери печеливш бизнес модел, основан на новите дигитални технологии, тя се опитва да го премахне.
С iTunes Стив Джобс даде на потребителите възможност да купуват онлайн музика, а на компаниите – печеливш бизнес модел
Тук се намесва маркетинговия гений на Стив Джобс. След близо две години преговори, той успява да убеди притежателите на авторските права, че MP3 може да се продава онлайн и те да взимат пари от това нещо. В същия момент, разбива на пух и прах усещането, че интернет пространството се ползва само за споделяне на файлове и информация. Легендарният му отговор, че „глобалната мрежа не е за споделяне, а за пазаруване“. Тази теза, която по това време се смята за табу, успява да се развие в пълноценен бизнес модел.
Всъщност, Стив Джобс постига тази победа на двата фронта (бизнес и потребителски) с лека хитрост. За да убеди музикалната индустрия да предоставят музика за онлайн магазина, той се разбира с тях, клиентите да не стават притежатели на песните, които поръчват през него. В общите правила е записано, че те само „наемат“ съдържанието и този процес може да бъде прекратен едностранно. Доста потребители дори до днес не подозират за тази дребна подробност.
Именно, заради нея и опитите на Apple да автоматизират процесите по синхронизиране между плейлистите и устройствата, превръщат iTunes в истински интерфейсен кошмар. За много потребители, това е една от програмите с най-неитуитивно управление, като може би единствен по-съвременен конкурент са настройките на Facebook. Ограниченията по свалянето на песните и прехвърлянето им на множество устройства, които не са обвързани с потребителския профил, стоят в основата на този малък ад, който доста от нас са изпитвали.