Libra – новата криптовалута на Facebook
Основателят на Facebook Марк Зукърбърг представи новата криптовалута на социалната мрежа – Libra. За нея се спекулира от седмици, но вече имаме официална информация за нея. По-важното е, че зад Libra няма да стои само социалната мрежа, а цяла плеяда от технологични и финтех компании.
Тя ще се управлява от специално създадена неправителствена организация в идеална цел – Libra Association. Общо 28 дружества, сред които е и Facebook ще подкрепят новата криптовалута. По този начин, може да получим най-мощният дигитален финансов инструмент от този тип. Особено, когато разгледаме по-подробно списъка с участниците.
Освен Facebook, останалите членове са Uber, Lyft, PayPal, eBay, Mastercard, VISA, Vodafone, Spotify, PayU, Coinbase, редица инвестиционни фондове и няколко други благотворителни дружества. Новата криптовалута ще бъде официално пусната през 2020 г. и ще разчита да създаде собствена „екосистема“ за разплащания.
Интеграция в Messenger и WhatsApp
Зукърбърг обяви, че Libra ще бъде основен елемент в бъдещите дигитални портфейли на основните чат приложения на компанията – Messenger и WhatsApp. Тази стратегия кореспондира с новата линия на Facebook, в която личната комуникация ще бъде сложена на пиедестал. Това означава, че чат приложенията ще са в основния фокус на развитие на социалната мрежа. Изграждането на дигитални портфейли е сред важните стъпки в изграждането на бизнес модел в тях, базиран на директни онлайн покупки през тях.
„Искаме да направим пращането и получаването на пари толкова лесно и бързо, колкото отговор в чат или споделянето на снимка в него“ Марк Зукърбърг, Facebook
Поставянето на Libra като основно разплащателно средство в Messenger и WhatsApp гарантира масовото ѝ използване в близко бъдеще.
„Искаме да направим пращането и получаването на пари толкова лесно и бързо, колкото отговор в чат или споделянето на снимка в него“, коментира Зукърбърг, в поста си във Facebook посветен на Libra.
Широка подкрепа
Идеята зад асоциацията е по-лесно да могат да се добавят партньори, които да използват новата криптовалута и тя да не остане само в екосистемата на Facebook. Визията на Зукърбърг обхваща идеята след няколко години, да можете да плащате сметките си само с едно натискане на приложението или да закупите кафе, само като сканирате един код.
Libra вече е получила стабилна подкрепа. Зад нея застават мощни компании в няколко важни сектора. Виждаме двете основни фирми за банкови карти – VISA и Mastercard и основни играчи в онлайн разплащанията, като PayPal, Stripes и PayU. Както и доминиращите компании в пазара за споделени таксита Uber и Lyft.
Включването на инвестиционни дялови фондове, като Andreessen Horowitz, Ribbit Capital и Thrive Capital предполага, че Libra може да бъде интегрирана и в различни стартъпи или дружества, в които те имат участие. Допълнително, асоциацията твърди, че всичките активи на криптовалутата са и ще бъдат гарантирани с реални активи от участниците в нея. Затова и наличието на подобни компании не е изненада. Това „покритие“ е и сред отличителните черти на Libra, които се изтъкват на сайта на организацията.
За по-добър публичен имидж са добавени и различни неправителствени организации с благотворителни каузи – Kiva, Mercy Corps и Woman’s Banking World.