Site icon TechTrends България

Франция и Великобритания вдигнаха мерника на технологичните гиганти

France-uk-flag

Докато Стария континент още се е фокусирал върху избирането на нова Европейска комисия, две от основните държави решават да се концентрират върху технологичните гиганти. Франция прие окончателно идеята да облага с данък от 3% дигиталните компании. Великобритания от своя страна започна антимонополно разследване на Facebook и Google дали не доминират прекалено много пазара на онлайн реклама.

Действията на двете правителства идват на фона на обсъждането на подобни мерки от страна на САЩ спрямо технологичните гиганти. Някои политици, като сенатор Елизабет Уорън призоваха открито за потенциалното разцепване на Google, Amazon, Facebook и Apple. Конкретните действия все още се ограничават само с предварителни разследвания за злоупотреба с монопол от страна на регулаторите срещу тях.

Ударът от страна на Франция и Великобритания идва като част от кръстосания огън на който са подложени технологичните гиганти. Което не изключва подобни действия да се пренесат впоследствие и на ниво Европейски съюз.

Френският данък

Долната камара на парламента във Франция одобри в четвъртък иновативният данък, който е насочен срещу дигиталните корпорации, пише Deutsche Welle. Той трябва да засегне около 30 компании, като освен обичайните заподозрени от САЩ, са включени дружества от Китай, Германия, Испания, Великобритания и дори Франция. Сред посочените примери са Amazon, Google, Facebook, Apple, Uber, Airbnb, Booking.com и Criteo. Последният е френска онлайн компания.


Данъкът ще включва 3% върху приходите от дигитална реклама, която се осъществява в рамките на Франция


Данъкът ще включва 3% върху приходите от дигитална реклама, която се осъществява в рамките на Франция. Той се описва като „фискална справедливост“, тъй като доста от онлайн гигантите избягват да плащат данъци чрез сложни счетоводни практики, като използването на регистрации в страни, където няма налог върху печалбата или той е близък до нула.

По изчисления на френската преса, това може да донесе по около 500 млн. долара на година. Новият данък трябва да премине през одобрение на френския сенат преди да влезе в сила. Той се разглежда с интерес от други европейски страни, като Германия. На ниво ЕС той трудно може да бъде приет, заради нуждата от пълен консенсус между държавите-членки. Някои, като Люксембург и Северна Ирландия, които са с исторически ниски нива на корпоративните данъци, се противопоставят категорично на подобна практика.

Британското разследване

Буквално в същия ден, когато Франция прие новия данък, Великобритания започна разследване срещу Google и Facebook, съобщава Bloomberg. То има за цел да определи, дали двете компании не доминират прекалено много пазара за дигитална реклама. Както и чрез своето влияние дали не потискат потенциална конкуренция.

Ако бъде установено такова положение, британските регулатори могат да поставят двете компании под специален режим, в който да се контролира по определяне на цените на рекламите и рекламните кампании. Също ще се разгледа начина по който се контролира информацията, която Google и Facebook притежават. И дали тя не представлява допълнителна бариера за потенциални конкуренти.


В краен случай, британският регулатор може да реши да разцепи бизнеса на Google и Facebook на Острова


Британският регулатор дори намеква за потенциално налагане на мерки, като разцепване на бизнеса на компаниите в страната. Такава мярка вече се предлага от някои щатски политици. Великобритания не е първата държава, която прави подобно разследване. Такива вече са в процес във Франция и Германия, а на ниво ЕС вече има отделни срещу Google.

Така, тези нови развития добавят допълнителен регулаторен натиск върху технологичните гиганти. Като тенденцията е най-вероятно той да се усилва през следващите месеци и години.

Битката за гейминга

Докато двете държави почти в унисон взимат на мушка онлайн гигантите, между тях има интересна динамика от последните дни. Сферата отново е технологична, но става дума за гейминга или по-точно двете страни влизат в битка за привличането на разработчици.

Френското правителство обещава данъчни облекчения, държавни субсидии и заеми, в кампания наречена Join the Game, пише The Guardian. Тя има за цел да привлече британски гейм разработчици да преместят част или напълно своите операции на Стария континент в случай на достигане на договорка за излизането на Великобритания от ЕС.


Франция се опитва да бетонира своята позиция на ключово място за гейм индустрията


Франция има силни позиции в индустрията за видеоигри. Две от тях –  Gameloft и Ubisoft – са водещи разработчици на заглавия съответно за мобилни устройства и РС и конзоли. Те разчитат на свои студиа или подизпълнители, които все още оперират на Острова. Стремежът на Франция е да ги изтегли напълно от Великобритания.

Щедри обещания, като 30% данъчни облекчения или до 6 млн. евро на година, по-лесно предоставяне на кредити и други са доста примамливи условия, на които някои студиа може и да не устоят, коментира още британския вестник.

Exit mobile version