Спортните канали са перлата в короната на A1 в портфолиото на телекома в България през последните финансови периоди. Те успяха да привлекат доста нови ТВ потребители и такива на пакетни предложения през този период. Но са и източник на нови главоболия за оператора. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване на телекома за заблуждваща реклама при свързана със своите спортни канали Max Sport.
Антимонополният регулатор се е самосезирал, след препратени жалби от потребители, пуснати първоначално към Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Оплакванията са, че клиенти на A1 или на „Булсатком“ са заплатили допълнителна такса за ТВ канал, на който се излъчва дадено ексклузивно футболно съдържание. Впоследствие то се измества на друг такъв, за който потребителите трябва да заплатят отделна сума.
Производството на КЗК беше обявено още във вторник, но едва в четвъртък на сайта на регулатора бяха качени мотивите за случая.
Динамичният футбол
Към КРС са подадени общо три сигнала свързани с този казус през тази година, които впоследствие са прехвърлени към КЗК. В общия случай, ситуацията е сходна. Потребителите са избирали различни пакети и услуги, или директно от A1, или през платформата на сателитния доставчик „Булсатком“.
Те са решили да добавя допълнителния пакет, който включва спортните канали Mtel Sport 1 и Mtel Sport 2 (след ребрандирането преименувани на Max Sport 1 и Max Sport 2). Мотивирани от обещаното излъчване на футболно съдържание, като испанското първенство Ла Лига, италианската Серия А и престижната Шампионска лига.
Потребители се абонират за спортния ТВ пакет на телекома привлечени от възможността да гледат испанското и италианското футболни първенства
До втората половина на 2018 г., клиентите на компанията са получили достъп до обещаното съдържание. През октомври, A1 стартира Max Sport 3, а през първите дни на настоящата година – Max Sport 4. Първият постепенно става дом на италианското първенство, докато втория приема испанския шампионат.
Прехвърлянето им изцяло към Max Sport 3 и Max Sport 4, оставя първите два без никакво подобно съдържание. Според мотивите на КЗК, при опит на потребителите да се свържат с A1 са били посъветвани да заплатят новия пакет, който включва последните канали на оператора.
Съответно клиентите считат, че са били подведени от телекома, като са били привлечени с обещание за излъчване на определен тип съдържание, а след това то е било променено без тяхно знание.
История на прехода
„Мобилтел“ (сега A1) пусна своите първи ТВ канали с ексклузивно спортно съдържание през януари 2017 г. Тогава се включват общо три програми – Mtel Sport 1, Mtel Sport 2 и насочената към екстремни преживявания EDGE.
КЗК отбелязва, че от април 2017 г. до юли 2018 г. тече активна рекламна кампания на A1, в която се промотират Mtel Sport 1 и Mtel Sport 2, като основно място за излъчване на футболни мачове. Тогава, операторът държеше правата за руското, холандското, китайското и украинското футболни първенства.
A1 рекламира Max Sport 1 и 2, като основни футболни канали няколко месеца, преди да прехвърли това съдържание към други
През лятото на 2018 г. се добавят италианската Серия А и Шампионската лига. Отново рекламата за тях е насочена към спортните канали Max Sport 1 и 2 (вече ребрандирани). В отделни спотове, част от съдържанието е промотирано и за все още неизлъчвания Max Sport 3. Кампанията продължава до октомври, когато е старта на последния и тогава съдържанието от апетитните италианско и испанско първенства, заедно с Шампионската лига е пренесено към него. Мачовете се разпределят допълнително и след пускането на Max Sport 4 през януари.
Футболното съдържание в първите два канала от януари почти секва след това. Като само отделни мачове се предават по Max Sport 2, като A1 посочват в част от предварителното запитване на КЗК, че това се случва, когато два или повече двубои от едно първенство започват в един час. Което при италианското и испанско първенство било честа практика.
Специализация на каналите
От компанията все пак признават, че гледат да избягват тази практика. Причината е, че те искат да специализират своите спортни канали по тематичност. Тоест, новите Max Sport 3 и Max Sport 4 да са изцяло футболни, докато първите два, да са ориентирани към останалите видове надпревари, като тенис, баскетбол, волейбол, хокей и др.
Проблемът не е в опитите на A1 да специализира своите спортни канали, а по-скоро в периода, в който рекламира дебюта на новите футболни първенства, преди този процес да бъде завършен. От КЗК обявяват, че ще проведат задълбочено разследване по въпроса.