Изминаха пет години, откакто Facebook придоби едни от най-обещаващите очила за виртуална реалност Oculus Rift за 2.3 млрд. долара. След сделката, индикациите бяха, че това ще бъде по-скоро страничен проект на социалната мрежа. Очилата за виртуална реалност (VR) бяха използвани ефектно от Марк Зукърбърг през 2016 г. по време на неговата презентация на Световния мобилен конгрес в Барселона. Но годините минаваха и Oculus все така беше на заден план в плановете на социалната мрежа.
Всичко се обръща на 180 градуса през 2019 г., когато Facebook започва масова трансформация на бизнеса си. Социалната мрежа все повече ще се ориентира към „по-лична комуникация“ и чат приложения, а както изглежда и към алтернативни бизнес модели. Обявените гейм проекти на Google и Microsoft в областта на гейм стрийминга, явно кара Зукърбърг да се присети за Oculus.
Ново съдържание
Facebook е приключила неназован брой конфиденциални сделки за ексклузивно разработване на игри за виртуална реалност. За момента неофициалната информация на The Information е за създаването на VR версии на популярните франчайзи на Ubisoft – Assassin’s Creed и Tom Clancy’s Splinter Cell. За тях и може би още игри, Facebook е заделила малко по-малко от един милиард долара.
Идеята е да се подсили каталога от заглавия наличен за достъпната версия на очилата Oculus – Quest, които се продават за 399 долара от тази година. С осигуряването на ексклузивни VR игри на популярни франчайзи, Facebook ще се опита да привлече по-масовата публика към своите продукти. Технологичният гигант вече обяви, че е инвестирал 5 млн. долара в ново съдържание за виртуална реалност. Потенциалната сделка с Ubisoft може да изстреля тази сума до доста по-големи инвестиции.
Франчайзът Assassin’s Creed се оказва популярен за по-масови тестове на гейм продукти. Последната версия – Odyssey беше използвана от Google при публичният експеримент на стрийминг услугата Stadia през зимата. Сега, Facebook явно изразява желание към поредицата, но във версия насочена към VR.
Социалната мрежа инвестира средства в разработването на игра за виртуална реалност от страна на Respawn – студио собственост на Electronic Arts, което стои зад поредицата Titanfall и Apex Legends. Facebook също така платиха за малко интерактивно съдържание базирано на Star Wars, което да бъде ексклузивно достъпно чрез очилата Oculus Rift и Quest (т.нар. Vader Immortal).
Скритият потенциал
Предвид огромните проблеми на социалната мрежа през последните години, свързани с използването на личните данни и опитите на Марк Зукърбърг да намери по-приемлив за обществото бизнес модел, остави Oculus Rift на заден план.
Въпреки всичко, новият VR комплект Oculus Quest стартира продажби през 2019 г. и първоначалните индикации са, че резултатите са надхвърлили вътрешните очаквания в компанията.
Виртуалната реалност се смята, че има доста потенциал, макар, че за него се говори от десетилетия и все още не може да се наложи масово на пазара. Все пак очакванията са за бавен, но стабилен растеж. По изчисления на изследователската фирма IDC, през 2019 г. продажбите на VR комплекти трябва да се увеличи с 54% до 8.9 млн. бройки. Растежът ще се увеличи до 68% на годишна база до 2023 г., като общо продадените очила за виртуалната реалност ще бъдат около 36.7 млн. бройки.
Другите големи играчи в сектора са Valve, HTC и донякъде Microsoft. Последните са активни повече в добавената реалност (AR) с техните HoloLens.
Facebook имат друг проблем свързан с VR усилията им. Той се крие в напускането на редица ключови фигури от Oculus Rift. Сред тях е един от съоснователите на комплекта за виртуална реалност Брендън Ирайб. Той обяви оттеглянето си от Oculus Rift и Facebook в края на 2018 г., малко преди дебюта на Quest. Ирайб беше главен изпълнителен директор на Oculus до 2016 г., след което беше пренасочен към междинен екип в рамките на технологичния гигант.