Site icon TechTrends България

Ozone.bg планира да купи Pulsar.bg

Pulsar-magazin

Сайтът за компютърни игри, гейм аксесоари и мърчъндайз Ozone.bg иска да придобие своя пряк конкурент „Пулсар“. Първата компания е отправила запитване до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с което се съобщава за предстоящата сделка и потенциалната концентрация, която може да се формира след приключването ѝ.

Регулаторът е открил производството, което значи, че ще разгледа случая и съответно да се произнесе дали може да се осъществи придобиването или не. В кратките документи подадени до КЗК не се споменава цената на сделката.

Тя показва нещо друго – засилващата се ефективност на електронната търговия в България.

Кой, кой е в сделката

„Пулсар“ е първата компания, която разпространява оригинални видео игри в страната. Основана веднага след промените през 1990 г. тя дълго време беше единствената, която продаваше лицензирани гейм продукти в България.

Разполага с десет физически магазина в София, Пловдив, Варна и Бургас, като първият, разположен на столичния булевард „Цар Борис III“ още функционира. Останалите се намират основно в повечето големи молове и търговски центрове в четирите града. От години поръчки могат да се правят и през сайта на компанията pulsar.bg.

„Пулсар“ има приходи от близо 10 млн. лева за 2018 г. (9.995 млн. лева), но печалба от едва 55 хил. лева. Финансовите резултати през годините са сравнително сходни. Интересно е, че последната наистина голяма печалба е реализирана точно, когато започва дейността си Ozone.bg – 2008 г. Тогава, „Пулсар“ отчита положителен резултат от цели 423 хил. лева. След което рязко се свива и не минава повече прага от 100 хил. лева.

Първият магазин на „Пулсар“ на бул. Цар Борис III в София

Зад сайтът Ozone.bg стои дружеството „Озон Ентъртейнмънт“, което стартира през 2008 г. първоначално, като предлага игри и гейм аксесоари. Той се явява директен конкурент на „Пулсар“ и отчита постоянен растеж през годините. Компанията първо разшири своите предложения с книги, а вече продава всякакъв мърчъндайз свързан с популярни франчайзи – от гейм такива, през филмови и комиксови. Разликата спрямо „Пулсар“ е, че Ozone никога не е разполагала с физически магазин и разчита изцяло на онлайн продажби.

„Озон Ентъртейнмънт“ отчита приходи от 15.7 млн. лева за 2018 г., което е близо тройно увеличение спрямо резултата отпреди три години. Печалбата през изминалата година е 218 хил. лева. Доста периоди на „Озон Ентъртейнмънт“ обаче са обвързани с работа на загуба, което може да се обясни с непрекъснатото разширяване, както на портфолио, така и на екип.

Физически срещу дигитални продажби

Например през 2018 г. персоналът ѝ се увеличава близо двойно от 46 на 65 души. В същия момент „Пулсар“, през изминалата година разполага с едва 48 служителя, независимо от факта, че поддържа цели десет физически магазина.

Няма конкретна информация за причините за предстоящото сливане. Най-вероятните са, невъзможността на „Пулсар“ да се пребори със силната конкурентна среда, в която се намира в момента. Освен Ozone.bg, доста други сайтове вече предлагат геймърски аксесоари, игри и мърчъндайз. „Пулсар“ беше изместен от лидерската си позиция, заради ексклузивното предлагане на подобни строго профилирани продукти близо две десетилетия.

От друга страна, Ozone.bg ще получи добре разработена верига от физически магазини. Като изключим първият обект на столичния булевард „Цар Борис III“ останалите са на доста апетитни места в големите търговски центрове.

Продължаващото залагане на използването на сравнително голяма верига от физически магазини, също разконцентрира компанията в предоставянето на качествена онлайн услуга. Нещо, в което Ozone.bg се справят доста по-добре. Това не означава, че изцяло дигиталните продажби са бъдещето, като например Ardes.bg направиха собствен обект, въпреки, че значителна част от дейността им е онлайн.

Във всички случаи, сделката между Ozone.bg и Pulsar.bg ще доведе до появата на един силен играч при продажбата на компютърни игри, гейм периферия и популярен мърчъндайз. Доста рядко подобни трансфери са благоприятни за крайните потребители, но ще продължим да следим темата.

Exit mobile version