Site icon TechTrends България

Увеличение на печалбата и приходите отчита A1 България

a1-store

Ново увеличение на печалбата и приходите отчита телекома A1 България. Тенденциите при оператора се запазват от началото на годината – засилва се представянето на фиксираните услуги, докато мобилните поддържат добри нива. През второто тримесечие на 2019 г. операторът обяви ръст на постъпленията с 4% на годишна база, които достигат 115.4 млн. евро. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) нараства по-бързо с 9.3% до 45.1 млн. евро. Това показват данни от финансовия отчет на компанията майка, австрийската група A1 Telekom Austria Group.

На крилете на платената телевизия

В него се посочва, че динамиката на българското звено остава непроменена спрямо предишните периоди. Растежът идва по линия на фиксирания бизнес. A1 България се представя силно в предоставянето на телевизия и домашен интернет, като успява да генерира повече приходи покрай добавянето на ексклузивно ТВ съдържание (спортните канали Max Sport и EDGE). През последните седмици те станаха обект на разследване от страна на Комисията за защита на конкуренцията, заради сигнали от потребители за заблуждаваща реклама.

Развитието на все по-пълни корпоративни решения също повлияват положително на фиксираните операции на компанията. Мобилните продължават да поддържат силни позиции, въпреки тенденцията за намаляване на абонатите.

Във финансовият отчет на A1 Telekom Austria Group няма данни за разпределението на приходите от двата сегмента, развитието на фиксираните операции може да се проследи покрай детайлната информация относно потребителите.

В рамките на второто тримесечие, те продължава да се увеличават, като A1 България добавя пет хиляди нови абоната на домашен интернет и около девет хиляди при платената телевизия. От началото на годината, ръста на първите е 16 хил., а на вторите – 10 хил. потребителя.

Ако в цялата група на A1 мобилните абонати се увеличават, само в българското звено те намаляват. Причината е в продължаващия процес на изчистване на неактивните SIM карти, който засяга и трите оператора в страната. През второто тримесечие, понижението е почти минимално с около хиляда абоната, но на годишна база то е в рамките на 3.4% или над 137 хил. A1 все пак остава лидер по този показател с обща потребителска база от 3.836 млн. SIM карти.

По-малкото абонати не оказва голямо влияние на приходите, което вдига друг показател – средномесечния приход от потребител (ARPU). Той се увеличава до 5.6 евро през второто тримесечие на 2019 г., което е ръст от над 8% спрямо същия период през предходната година.

В подготовка за 5G

Капиталовите инвестиции се увеличават чувствително с 20% на годишна база, но остават сравнително ниски като абсолютна стойност в рамките на 16.3 млн. евро. Те се очаква да скочат през следващите тримесечия и особено през 2020 г., когато A1 планира да развие своята мобилна мрежа от пето поколение (5G) в България. На 1 юли, компанията демонстрира първата базова станция от този тип, с което постави началото на тестовете на технологията в страната.

Като заговорихме за 5G, A1 вече активно действа в тази насока в Австрия. Компанията получи допълнителни радио честоти и в доклада си за второто тримесечие изкара някои детайли за новата услуга.

На първо време, тя ще бъде насочена към предоставянето на фиксирани услуги чрез мобилната мрежа (т.нар. Mobix). Причината е, поради липсата на достатъчно мобилни устройства на пазара, които да се възползват от 5G връзка. Поне в Австрия, първите смартфони съвместими с тази технология се очакват през втората половина на 2019 г.

Другата важна тенденция е, че цените за 5G услуги в началото ще бъдат доста високи. Поне в Австрия месечната такса за 300 Mbps връзка чрез мобилен Wi-Fi рутер ще струва 79.90 евро, докато тази със скорост от 500 Mbps ще бъде 99.90 евро. Подобна тенденция за високи цени се забелязва и при старта на 5G мрежата във Великобритания и е доста вероятно да се пренесе в България догодина.

Exit mobile version