Huawei забавя ръста на продадени смартфони
Продажбите на смартфони на Huawei забавят значително темпа на растеж през второто тримесечие на 2019 г. Това е очаквано, предвид факта, че технологичният гигант стана основна жертва на търговската война между САЩ и Китай, която ескалира в средата на периода.
Ситуацията за Huawei се подобри през последните седмици, след като преговорите между двете водещи световни икономики бяха подновени. Опасността за компанията не е напълно преминала, тъй като тя технически се води все още в забранителния списък на Белия дом за търговски взаимоотношения с щатски фирми.
Стабилен ръст
Huawei официално обяви стабилен ръст на продажбите на смартфони от 24% през първото полугодие на 2019 г. спрямо същия период предходната година. Общият брой на предоставените на пазара умни телефони е 118 млн. броя. В тази цифра влизат устройствата продавани под марките Huawei и Honor.
С подобни темпове се развиват приходите на компанията – увеличението им за първите шест месеца на 2019 г. е 23.2% на годишна база и достигат 401.3 млрд. юана (58.3 млрд. долара). Нетната печалба нараства с 8.7%, но точна сума не е посочена в официалното съобщение на Huawei.
Дяволските детайли
Дяволът е винаги в детайлите. Huawei нарочно не дава отделна информация за второто тримесечие, а директно споделя данните за цялото полугодие. Стабилният ръст на продажбите е воден от изключително силните три месеца на 2019 г., когато китайският гигант почти отвя конкуренцията.
През периода януари-март тази година са продадени 59 млн. смартфона, което отговаря на ръст от около 50% на годишна база. Което означава, че продажбите през второто тримесечие са напълно идентични – 59 млн. броя. Но ситуацията е напълно различна с растежа. Huawei не е предоставял официална статистика за продажбите през първото и второ тримесечия на 2018 г.
Това не означава, че не може да се направи сравнение. Две от основните официално обяви стабилен ръст фирми на пазара – Counterpoint Research и IDC дават идентични данни за доставките на китайския гигант през тези периоди. През януари-март 2018 г. те са в рамките на 39.3 млн. смартфона, а през април-юни – 54.2 млн. броя.
Което при продажби от 59 млн. броя през второто тримесечие на настоящата година е равностойно на 8.8% ръст. Данните на IDC и Counterpoint Research показват, че през същия период миналата година растежът е съставлявал впечатляващите над 40%.
Дори на полугодие има забавяне на растежа, като през 2018 г. той е 28%, а през настоящата година – 24%.
Външни фактори
Това е силен период за компанията, защото и в двете години по това време навлиза в продажба един от ключовите флагмани – Huawei P20/P30 сериите (съответно за 2018 г. и 2019 г.), както и достъпните Y серии. Слабият ръст, въпреки дебюта на едни от основните премиум и достъпни устройства, предполага влиянието на външни фактори.
Предвид факта, че през първото тримесечие на 2019 г. Huawei отчита ръст на доставките от 50%, а през същия период на миналата година, той е в доста по-скромните 13.8%. Всичко това показва, че санкциите на САЩ наистина са имали доста голям негативен ефект върху продажбите на китайския гигант.
Данните потвърждават думите на главния изпълнителен директор и основател на Huawei Рен Женгфей, който преди няколко седмици обяви, че най-вероятно вкарването на компанията в забранителния списък ще изяде от растежа на компанията. Което се случи, но просто не беше обявено директно от технологичния гигант.
Ситуацията около Huawei остава динамична и ще бъде интересно да се проследи представянето ѝ до края на годината. Както и какви модели, ще бъдат представени в оставащите месеци на 2019 г.