Apple със стагниращи продажби и понижение на печалбата
Apple обяви финансовите си резултати за второто тримесечие на годината (третото за счетоводната на компанията), като тя обяви минимално увеличение на приходите. Отчетът показа ефектите от слабите продажби на смартфони, както и мерките които се взимат, за компенсирането на зависимостта на технологичния гигант от своя бизнес с iPhone-и.
Слаб, но ръст
Приходите на Apple се увеличават с минималните 544 млн. долара на годишна база от 53.3 до 53.8 млрд. долара през периода април-юни. Нетната печалба се свива с близо 1.5 млрд. долара до 10 млрд. долара. Въпреки това, компанията представи резултатите като поредните „рекордни“.
„Това е най-голямото ни юнско тримесечие в историята – рекордни приходи от услуги, увеличаване на ръста на продажбите на носими устройства и значително подобрение на тенденциите при iPhone“, коментира Тим Кук, главният изпълнителен директор на Apple, в официалния анонс.
„Това е най-голямото ни юнско тримесечие в историята – рекордни приходи от услуги, увеличаване на ръста на продажбите на носими устройства и подобрение на тенденциите при iPhone“Тим Кук
Фактологично, Кук е прав. За първи път компанията отчита толкова силни приходи от услуги, което е доста добър знак за бъдещето развитие. Причината е, че през последните години Apple е силно зависима от продажбите на смартфони. Технологичният гигант от Купертино полага сериозни усилия да диверсифицира своето портфолио и източници на приходи.
Apple е още далече от прекратяването на обвързаността със смартфон бизнеса си, но първите положителни развития вече са видими.
Компанията отчита близо 3.5 млрд. долара по-малко приходи от iPhone звеното през второто календарно тримесечие, които са близо 26 млрд. долара. През този период, разликата успява да се компенсира, най-вече от споменатите услуги. Те отчитат ръст от 1.3 млрд. долара до 11.45 млрд. долара. Друго силно перо е това за носимите устройства, което да се чете основно умните часовници Apple Watch. Те достигат 5.5 млрд. долара или с 1.8 млрд. долара повече на годишна база.
Смартфоните още са определящи
Въпреки тези обнадеждаващи данни, заключението, че другите източници на приходи на Apple са компенсирали спада при смартфоните е малко прибързан. Трябва да са отбележи, че през второто тримесечие спадът на продажбите на iPhone е по-малък, отколкото през първото на 2019 г. Тогава, технологичният гигант обяви едни от малкото си значителни понижения на приходите, което се дължеше на слабите доставки на смартфони.
Спадът на годишна база на iPhone бизнеса през периода януари-март беше в размер на 6.5 млрд. долара, което е два пъти повече отколкото през последното тримесечие. Ръстът на другите сегменти през януари-март беше сходен. Това означава, че Apple е успял да стабилизира смартфон продажбите, така че да може останалите звена да компенсират спада.
Приходите от iPhone все още са доста определящи, въпреки че за първи път от години те паднаха с много малко под 50% от всичките на компанията за едно тримесечие – 26 млрд. долара при 53.8 млрд. долара общо. Но ако погледнем нещата за финансовото деветмесечие (счетоводно годината на Apple започва през октомври) те все още са 55.6% или формират повече от половината постъпления.
Новите мерки
Ябълковата“ компания взима крути мерки да обърне тази тенденция. След като целият пазар за смартфони стагнира и след като единственият силен играч с доскорошен голям ръст – Huawei – беше ударен през последното тримесечие, най-вече покрай търговската война с Китай, вариантите на Apple са диверсифициране на бизнеса.
Споменатите услуги се развиват с пълна сила, макар, че могат да създадат главоболия на компанията в дългосрочен план. Есента тя ще стартира собствена видео стрийминг и гейминг платформи, които да развият бизнеса в тези перспективни сегменти. Така, че услугите ще са важен елемент в новата стратегия на Apple.
Обновеното портфолио на таблетите iPad, компютрите Mac също помогна за вдигане на резултатите в тези сегменти и компенсиране на свиващите се приходи от смартфони. Apple изпитва трудности да разшири потребителите на тези устройства, отвъд няколко нишови аудитории.
Непрекъснатото вдигане на цените е краткосрочно решение за увеличение на приходите, но дългосрочно може да навреди. Apple прилага това в почти всички свои устройства. Вече дори стойката за Mac Pro е на цена на един премиум смартфон. Тази стратегия вече дава негативни резултати при iPhone, където спадът през първото тримесечие беше подсилен донякъде и от високите цени на новите модели. След бърза реакция и редица промоции за свалянето им, беше избегнат дори още по-голямо свиване на смартфон бизнеса.
5G закъснение
Apple има и друг проблем с iPhone сегмента – липсата на истински иновации. Устройствата са едни от най-изпипаните като дизайн и взаимодействие между хардуери и софтуер. Новостите обаче идват от други производители. Apple изпитва проблеми да бъде на гребена на вълната, което е видно от усилията ѝ да си осигури 5G модеми. Новите модели наесен най-вероятно няма да са съвместими с новите мобилни мрежи от пето поколение именно поради късното споразумение на Apple с Qualcomm за доставката на тези компоненти.
Цялата разправия с 5G модемите доведе дотам, че компанията беше принудена да придобие специализираното в тези чипове звено на Intel за 1 млрд. долара. По този начин Apple ще си подсигури в дългосрочен план, развитието на тази технология. Показателно за значението на сделката е, че тя беше обявена дни преди официалните финансови резултати.