Пазарът на смартфони продължава тенденцията за свиване през второто тримесечие на 2019 г., показват предварителните данни на изследователската фирма Counterpoint Research. Най-големите губещи са Apple и LG, докато най-силен ръст отчитат HMD Global, които държат бранда Nokia и Realme.
Общите доставки през периода април-юни са 360 млн. устройства, което е с 1.2% по-малко на годишна база спрямо същия времеви интервал през 2018 г. Така се бележи седмо поред тримесечие, в което продажбите на умните телефони се понижават на годишна база. Което показва, че отдавна са приключили златните дни на стабилен растеж. За сметка на това, производителите се надяват с въвеждането на мобилни мрежи от пето поколение и предстоящата смяна с 5G смартфони, да върне положителните резултати.
Китайска доминация
Основните китайски производители – Huawei, Oppo, Vivo, Xiaomi и Realme – формират 42% от доставките на умни телефони през второто тримесечие на 2019 г. Това са най-високите нива в историята до момента, отбелязват от Counterpoint Research.
Ако основните китайски марки, като Huawei (в които влизат и Honor), Oppo, Vivo и Xiaomi отчитат умерени резултати, то Realmе е новият играч, с потенциал да размести пластовете. Поне в задните позиции. Компанията отчита впечатляващия ръст от 848% на годишна база, но все пак тръгва от ниски нива на продажбите. Realme постига това само в рамките на около една година на пазара, нещо за което останалите трябва да имат едно наум.
Въпреки санкциите, Huawei запазва ръста от 4.6% по данни на Counterpoint Research. Компанията все пак обяви във вторник своите финансови резултати и доставки за първото полугодие. Оттам може да направим сметка за доставени 59 млн. смартфона, което се разминава с около 2.3 млн. спрямо информацията на изследователската фирма. Ръстът по калкулация на TechTrends е около 8.8%. Въпреки разликата, Huawei отчита сериозно забавяне на доставките спрямо доста силното първо тримесечие.
То се дължи освен на колебливия световен пазар за смартфони, но и на санкциите, които САЩ наложиха на китайския гигант именно през второто тримесечие. Според Counterpoint Research ефектът от тях ще се усети през настоящото трето тримесечие. Причината е, в разминаването на отчитането между заявки и реални доставки. В крайна сметка е доста възможно ефектът да бъде разпределен между двете тримесечия, за радост на Huawei. Ако няма нова ескалация на отношенията между САЩ и Китай.
Samsung запазва преднината, а Apple се срива
Huawei бяха се толкова засили през първото тримесечие, че ако бяха запазили темпото можеха още в края на юни да настигнат и дори задминат лидера Samsung. Южнокорейският гигант може спокойно да си отдъхне, като той запази водещата си позиция на пазара за смартфони, като отчита стабилен ръст от 7.1% и пазарен дял от 21.3%. Samsung дори увеличава с един процентен пункт спрямо Huawei, които през второто тримесечие са с дял от 15.8%.
На другия полюс са Apple, които продължават стремглаво надолу. Компанията е с втория по размер спад спрямо водещите производители или 11.9% на годишна база. Финансовите отчети на технологичния гигант за периода показват овладяване на спада при приходите от продажби на iPhone, но това не означава, че като бройки ситуацията е по-тежка. Особено предвид високите цени, на които се продават последните модели.
Пазарният дял на Apple се срива на 10.1%, като Xiaomi са притеснително близо до тях с 9% от всичките световни продажби. Китайската компания отчита минимален ръст от под процент на доставките и е много вероятно ако задмине щатския гигант, то това да се дължи на пореден спад при втората.
Който е доста възможен, предвид факта, че третото тримесечие на годината исторически е най-слабо за продажбите на iPhone. Причината се крие в изчакването на потребителите, да бъдат пуснати новите модели, които дебютират през септември. Ако тенденциите се запазят може да Apple да се озове от втори през миналата година, на четвърти по доставки производител на смартфони.
Упоритите финландци
HMD Global и техните Nokia умни телефони упорито си прокрадват път към големите. Финландската компания отчита ръст от 20% и вече заема пазарен дял от 1.3%. Тя го постига основно с пускането на модели в средния и достъпния клас, като все още не е изкарала в продажба истински премиум флагман.
Което може би ще е истинския тест за нея и амбициите ѝ през следващите години. В подобна ситуация са Lenovo, които държат бранда Motorola. Те успяват да задминат LG, но не толкова заради силен ръст на собствените продажби, колкото за отрицателния резултат от 18.5% на южнокорейската компания.
5G надежди
Стагнацията на смартфон пазара може да се проточи до края на годината, но очакванията са, че по-бързото преминаване към 5G ще позволи той да получи необходимия стимул съвсем скоро. Анализът на Counterpoint Research е, че новото поколение мобилни мрежи ще може да се разгърне по-бързо от 4G, заради универсалността на технологията.
5G смартфоните не е задължително, че ще се отразят на общите бройки, които се продават. Те най-вероятно ще се използват за оправдаване на вдигането на цените на устройствата – мярка, която повечето производители предприемат, за да компенсират по-малките обеми. Което в тези анализи, за продадените смартфони трудно ще се отчете, но ще се отрази положително на финансовите резултати на основните производители.
Високите цени на 5G смартфоните са видни от първите модели, които вече се предлагат на пазара в страните, където новите мрежи са официално достъпни за крайни потребители.