Google ще дава избор за различна търсачка в Android в Европа
Google ще предостави възможността на потребителите в Европа да изберат коя търсачка да могат да ползват по подразбиране в Android смартфоните. Функцията ще бъде достъпна от началото на 2020 г. Промените се налагат вследствие на натиска на Европейския съюз и глобите, които наложи Брюксел на компанията, заради доминиращата позиция на платформата на мобилния пазар.
До три допълнителни възможности
Процесът, по който ще се задава търсачката по подразбиране ще бъде доста прост за потребителите, но не и за фирмите, които искат да интегрират подобна услуга. Google ще избере три компании, които ще трябва да плащат такса за всеки потребител, който избере тяхното приложение.
Самият подбор ще става по класическия бизнес модел на рекламите на технологичния гигант – с тайно наддаване. Всяка от компаниите, които иска да включи търсачката си като опция по подразбиране в Android, ще предложи цена, която да плаща за всеки избрал я потребител. Трите най-големи предложения ще бъдат добавени заедно с традиционната услуга на Google.
Любопитно е, че наддаването ще се прави за всяка държава от Европейската икономическа зона (която включва ЕС и още няколко страни от Стария континент) по отделно. Цените и минималните прагове за участие също ще се различават. Google не уточнява колко ще са последните, които най-вероятно ще варират значително покрай размера на държавите.
Тоест в България допълнителните варианти ще са едни, докато в Германия например, може да са други. Сред условията, които Google налага е участниците да имат поне частична локализирана версия за съответната страна.
Независимо коя търсачка избере даден потребител, тя ще се ползва по подразбиране в браузъра Chrome и в панела за търсене, който се появява на началния екран.
ЕС и доминацията на Android
Google е на прицела на антимонополните органи на Европейския съюз от близо десетилетие. През последната година и половина, като технологичния гигант получи три големи санкции, след продължителни разследвания от страна на Брюксел.
Първата глоба е свързана с даване на предимство на услугата на Google за сравняване на онлайн оферти в търсачката си спрямо други подобни платформи. От компанията обявиха, че са прекратили практиката още през 2016 г., няколко месеца, след като от Европейската комисия (ЕК) са започнали разследване на случая. Независимо от това, Google беше глобен с 2.42 млрд. евро.
Най-голямата санкция е свързана именно с операционната система Android и директното ѝ обвързване с приложенията и услугите на технологичния гигант. Като търсене, браузър, имейл клиент и др. Тя е на стойност 4.34 млрд. евро, като може да се увеличи, ако Google не вземе мерки, да преустанови тази практика. Именно опцията за избор на търсачка по подразбиране е част от действията на компанията, за да отговори на изискванията на ЕК.
Последната глоба е наложена през настоящата 2019 г. и е на стойност 1.49 млрд. евро или 1.29% от оборота на технологичния гигант през изминалата година. На прицел са ексклузивните реклами чрез функцията AdSense for Search. В нея има клауза, че издателите и рекламодателите могат да показват само промоции на Google и да блокират такива на конкурентите от Microsoft и Yahoo.