Смартфоните и телевизорите са сред най-популярните продукти, които българите обичат да пазаруват. Поне, когато става дума за покупка на изплащане. По данни на BNP Paribas, 56% от заявките за закупуване на продукти на лизинг за първата половина на 2019 г. се падат именно на тези два класа устройства. Сред десетте най-търсени стоки на изплащане от началото на тази година попадат още перални, лаптопи, климатици, хладилници и готварски печки.
Класацията се формира на базата на всички постъпили заявки в BNP Paribas Лични финанси, които според компанията контролира около една трета от пазара за потребителски кредити за стоки и услуги. По техни данни, активните потребители в България са около 1.5 млн. души.
Смартфоните водят класацията, като съставят около 36% от всички заявки за закупуване на лизинг. След тях са тези за телевизори, като изненадващо се търсят устройства с умни функции и 4K разделителна способност. ТВ приемниците формират около 21% от заявките за първото полугодие на 2019 г.
Цар смартфон
Ако мислите, че българите масово пазаруват смартфони на лизинг на цени от над хиляда лева, то дълбоко грешите. Най-масовата сума, която се дава е между 460 и 500 лева. Което кореспондира с долната граница на средния към ниския клас. Ценовото предпочитане не се изменя драстично спрямо първото полугодие на миналата година, като разликата е с 10-20 лева в долната и горната граница.
Има и доста силно логично обяснение за това. Повечето скъпи смартфони се взимат на изплащане през операторите, защото с договор те получават значителна субсидия от стойността на устройството. С други думи, ако например вземете iPhone за две хиляди лева от някой телеком, заедно с абонаментен план, същият може да струва с няколкостотин лева повече на свободна продажба. Именно от подобни вериги магазини и обекти са данните на BNP Paribas.
От BNP Paribas не посочват точно кой модел е най-търсения, но описанието и характеристиките съвпадат с Huawei Mate 20 Lite. В разпространеното прессъобщение те са за 6.3-инчов Ultra HD екран, двойна 20MP и 2MP основна и 24MP и 2MP предна селфи камери. Споменава се, че те са подпомогнати от софтуер с изкуствен интелект за по-добро обработване на изображенията. Всичко това пасва напълно на описанието на Huawei Mate 20 Lite.
Ситуацията с телевизорите е сходна, българите не обичат скъпите продукти. Масово в България се търсят такива на лизинг при цени между 670 и 720 лева. Най-предпочитаният модел отново не е назован, но разполага с 43-инчов 4K екран с Ultra HD резолюция (3840×2160 пиксела). Телевизорите се водят умни, защото имат също така процесор за обработване на картината и операционна система, която да използва различни приложения и връзка с интернет.
Предпочитанията на българите към по-евтини модели се затвърждава, поне при ТВ устройствата. Според BMP Paribas, през същия период на 2018 г. местните потребители са избирали телевизор с около 30% по-ниска цена или между 980 и 1050 лева.
Лаптопите са другия голям технологичен продукт, който се намира в Топ 5 на най-търсени стоки на лизинг. Подобно на смартфоните, масово българите избират достъпни модели. През първата половина на 2019 г. ценовият диапазон се движи между 480 и 530 лева. Това е понижение спрямо преносимите компютри, които са били предпочитани през миналата година. Тогава той е бил между 570 и 620 лева.
Бялата техника ни е скъпа
Изборът на българите спрямо личната потребителска техника е с тенденция за по-ниски цени, то при домакинската посоката е към увеличение. Пералните, които са третото най-популярно устройство закупено на изплащане през системата на BNP Paribas, отчитат между 100 и 200 лева увеличение на стойността на избраните модели.
С между 200 и 300 лева повече се насочват предпочитанията към хладилниците и готварските печки. Като предвид факта, че се взимат с по-дългосрочна мисъл и за цялото домакинство, българите се насочват към средния клас на тези електроуреди. Климатиците остават непроменени като стойности на годишна база, но поддържат нива от 850-900 лева, който е масовия ценови клас.
От BNP Paribas отбелязват, че все повече българите се ориентират към по-енергоспестяващи продукти.