Site icon TechTrends България

Lime в България и икономиката на е-тротинетките

lime-3

След няколкомесечно отлагане, първата услуга за споделено пътуване чрез електрически тротинетки/скутери в София вече е факт. Във четвъртък, Lime официално обяви старта си в столицата, което се очакваше засилено през последните дни. Вече има първите обособени места за паркиране на велосипеди, тротинетки и мотопеди.

Покрай старта на първата подобна услуга в София, ще разгледаме каква е идеята, функцията и по-важното икономиката зад споделеното ползване на електрически скутери в града. Както и ще обърнем внимание на някои предизвикателства. Може би най-голямото е, че регулацията на подобен тип превозни средства е все още в сивата зона и тепърва ще се прецизира.

Споделените услуги

Lime е услуга за споделено ползване на електрически тротинетки. Това означава, че всеки потребител, който се спре на нея, може да вземе най-близкия намиращ се е-скутер, да се качи на него и да отиде до друга желана точка в рамките на града. Взимането и оставянето на превозните средства става на специално определените за това места.

Срещу цялото това удоволствие или удобство потребителят заплаща определена такса. Тя обикновено е разделена на два компонента – първият е фиксирана сума за отключване, докато вторият е определена тарифа, която се плаща или на изминати километри или на време на ползване. Целият процес по намирането, отключването, заключването и плащането на услугата се извършва чрез мобилно приложение в смартфона.

Паралелите със Spark

От повече от година и половина в София функционира подобно приложение за споделено пътуване – Spark. То разчита на използването на друг тип превозни средства – електромобилите. Механиката на работа е същата – всичко се извършва през смартфона, като колите могат да се взимат или оставят само в определените за това зони.

Разликата с е-скутерите е в самите превозни средства. Автомобилите на Spark са практични за по-дълги разстояния при малък трафик, както и когато имате повече багаж. Електрическите тротинетки от своя страна не са зависими от задръстванията, тъй като са достатъчно компактни да минат покрай колите. Те са идеални за разстояния, които по принцип могат да се изминат пеша и/или с градски транспорт, но искате да спестите доста време.

Lime в България

Покрай навлизането на Lime в България, може да си отговорим на няколко въпроса. Ключовите от тях са в броя налични електрически тротинетки, местата от които могат да се взимат и оставят и най-вече – цената.

По първата точка, Lime пусна в четвъртък първите 150 скутера, които могат да се ползват в София. Според оперативният директор на Lime Томаш Тот те ще са използват за тестване на потенциала на града – колко потребители ще привлекат и какъв ще е интензитета на използване. След което най-вероятно ще се реши дали и с колко да се увеличи тази бройка. Това сподели Тот в интервю за Bloomberg TV Bulgaria.

По отношение на местата за взимане и оставяне, Lime работи в тясно сътрудничество със Столична община в разработването на такива точки. В официалното становище на компанията, първите 200 такива вече са налични в София. Те няма да се ползват само от Lime, но и от други дружества, които искат или планират да предлагат подобни услуги, както и от самите граждани.

Третият и може би най-важен елемент за България, това е цената. Отключването на електрическа тротинетка Lime ще струва 1.50 лева, а след това всяка минута на използване ще се таксува по 30 стотинки. Което означава, че за десет минутен преход ще трябва да заплатите 4.50 лева. За Lime цената не е висока, в сравнение с други градове, където оперира, но за България може да се окаже такава. Определено пускането ѝ ще покаже как ще реагират софийските потребители.

Останалите играчи

Първите електрически тротинетки в София трябваше да дебютират още през април. Освен Lime, планове за подобно действие имаше друга голяма международна компания – VOI. Последните трябваше да стартират официално през пролетта, но по информация на TechTrends, Столична община ги е помолила да изчакат. Предполагаемата причина е, че не са били готови обособените места за взимане и оставяне на електрическите тротинетки. Както и че наредбата за регулирането на движението им не е готова. Сега като първата точка е изпълнена, Lime е решила да задвижи пускането на своята услуга.

За момента VOI не е активна в страната и няма изгледи да се появи поне в рамките на следваните няколко седмици. Третият потенциален играч, който обяви намеренията си да пусне собствена услуга за споделено ползване на е-тротинетки е българския стартъп Hobo. Той ще пусне първите тестови десет е-скутера през септември, като планира да добави още 100 машини през следващите месеци.

В медиите се споменаваше за потенциален четвърти играч, който има планове да навлезе на пазара за споделено ползване на е-тротинетки. Но за момента компаниите, които са обявили подобни намерения са три.

Икономиката зад е-скутерите

Стартирането на Lime в края на август и очакваното навлизане на останалите през следващите седмици е свързано и с няколко предизвикателства. Първото споменахме е цената. Десет минути ползване на Lime ще струва с таксата за отключване 4.50 лева. Което е с повече от лев спрямо минималния наем на най-евтиния електромобил Spark (3.48 лева с Volkswagen Up!). Ситуацията не се подобрява за електрическите скутери ако увеличим времето за пътуване. Например при наем за 20 минути сметката излиза 7.50 лева за Lime срещу 6.38 лева за Spark.

Независимо, че двете услуги се различават по своето предназначение, това показва, че при определени обстоятелства е по-евтино да наемеш кола за кратко разстояние отколкото тротинетка. Паритет в сравнението може потенциално да се постигне с българския стартъп Hobo, чиято тарифа е 1.6 лева за отключване и 20 стотинки на минута след това. Тогава при десет минутен наем крайната сумата става 3.60 лева, а при 20-минутен – 5.60 лева, което е доста по-приемливо.Това може да бъде предимство за българската компания или да накара останалите играчи да намалят цените в дългосрочен план.

Има още два елемента, когато става дума за електрически тротинетки. Първият е тяхната бърза амортизация. Големите чуждестранни играчи, като VOI и Lime имат мащаба да ремонтират своите устройства, което може да бъде предизвикателство за местни компании, като Hobo. Особено предвид факта, че в зависимост от моделите, електрическите тротинетки при споделено ползване трябва да се заменят или отремонтират на всеки месец или два.

Независимо, какво е по обем дружеството, пускането на услугите в края на лятото не е най-прагматичното решение. Причината е, че подобно на велосипедите, електрическите тротинетки не са удобни за ползване през зимата и в лоши метеорологични условия. Което означава, че дебютът им става в период, който им оставя само няколко седмици активно ползване, последван от продължителен неактивен такъв.

Lime са отработили подобен план, като най-голямата компания с подобен тип услуги. Оперативният ѝ директор, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че с наближаване на студения сезон, наличния брой е-скутери ще бъде редуциран, като фокусът ще бъде по ремонта и поддръжката им.

Липсата на регулаторна рамка

Последният проблем е, че електрическите тротинетки в момента спадат в една сива зона, когато става дума за тяхното регулиране. Hobo и Lime работят съвместно със Столична община за преодоляване на това предизвикателство. Докато подобна наредба влезе в сила, ще трябва да се разчита на съвестта на гражданите. Затова от Lime още от първия ден излизат с конкретни препоръки как да се кара електрическа тротинетка отговорно.

Те са базирани на настоящите правила за движение по пътищата и в общи линии приравняват скутерите към велосипедите. Най-вероятно това ще бъде и посоката която ще избере Столична община при регулирането им.

Една от точките включва ползването на каска, което може да е елементарен и задължителен аксесоар за безопасност, но прави спонтанното решение на обикновения потребител да се придвижи с Lime по-трудно.

Във всички случаи стартирането на Lime в България ще покаже дали споделеното каране на електрически тротинетки в София е бизнес ниша с потенциал. Високата цена и потенциално дългия неактивен период могат да попарят ентусиазма на столичани към новата услуга.

Exit mobile version