Приходите и печалбата на „Теленор България“ продължават да се увеличават през второто тримесечие на 2019 г. Това става въпреки стагнацията на броя абонати, породено от изчистването на броя неактивни SIM карти. Причината за добрите резултати е по-високият приход от абонат, който компанията отчита и е донякъде вследствие на новите планове „Тотал+“, които операторът обяви през май.
Умерено увеличение
Телекомът разкри във вторник накратко своите финансови резултати за периода. Така „Теленор България“ отчита увеличение на приходите от 1.4% на годишна база до 180 млн. лева през периода април-юни. Компанията директно обявява, че това се дължи на повишаването на средномесечен приход от абонат (ARPU), който е сред основните показатели в телеком индустрията. През второто тримесечие той достига 15.5 лева, което е и една от най-високите стойности сред мобилните оператори в страната.
Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) достига 82 млн. лева. Нейният ръст е от 1.2% на съпоставима база. Последното уточнение е важно, защото през първото тримесечие, телекомите сравняваха печалбата си при различни счетоводни стандарти и ако няма преизчисление се получаваха големи разлики в полза на последния ползван. Например, „Теленор“ през януари-март обяви ръст на EBITDA от 19% именно поради тази причина. Ако вземем печалбата обявена през второто тримесечие на миналата година от 68 млн. лева, то сега увеличението трябваше да е от 20%. „Теленор България“ са преизчислили ръста спрямо новите счетоводни стандарти.
Темповете на растеж на компанията са доста по-умерени от колкото бяха темповете на нарастване на целия телеком сектор през 2018 г. Тогава, индустрията в България отчете ръст на приходите от 5.5%, воден най-вече от постъпленията в предоставянето на интернет и по-конкретно на мобилен такъв.
Нов план
За да се опита да извлече максимална полза от повишения интерес към предоставянето на пренос на данни, „Теленор България“ замениха своите абонаментни планове през май. Новата тарифа „Тотал+“ е резултат от тези усилия. Ако вариантите в които няма включен мобилен интернет остават почти непроменени, то при останалите има значително поскъпване.
„Теленор България“ оправдава това действие като позволи на потребителите да добавят по свое желание редица музикални и видео стрийминг услуги сред които HBO Go, Diema Xtra, Deezer и др.
Част от ефектът на новите тарифи може да се забележи в увеличението на ARPU-то при положение, че броя на абонатите стагнира. Мобилният оператор обяви, че потребителите ѝ през второто тримесечие са 3.04 млн., което е лек спад спрямо предходната година и минимален спрямо януари-март. За сметка на това ARPU-то на „Теленор България“ или средния приход от абонат се качва до 15.5 лева. Компанията е с най-висок показател в това отношение спрямо „Виваком“ и A1 България. Последната обяви своите резултати за второто тримесечие на 2019 г. и ARPU-то ѝ тогава беше почти 11 лева.
Дали новият план в буквалния и преносния смисъл на думата ще проработи в полза на „Теленор България“ ще разберем през следващите периоди. Тогава ще може да се наблюдава пълния ефект от обновените тарифи и услуги на компанията. Най-вероятно ще има увеличение на приходите и ARPU-то, но ще трябва да се види дали има отлив на абонати, който да е извън обичайния за индустрията в момента.
Вследствие на европейските регулации, както и на пазарни тенденции в България има продължаваща консолидация на SIM картите. От една страна намаляват предплатените програми, заради наложени рестрикции на ползването им и по-бързото отстраняване на неактивните пластики. От друга, самите потребители предпочитат да ползват по-малко карти, поради възможността за изгодни разговори между операторите.