Смартфоните Nokia може да не се лидери по продажби, но водят по приемането на последната версия на Android 9.0 Pie. Почти всички устройства на популярния бранд продадени и активирани през последната година използват най-новия софтуер на операционната система на Google. Според изследване на Counterpoint Research, 96% от смартфоните Nokia са достигнали Android Pie.
Веднага след тях са Samsung, като 89% от продадените устройства използват последната версия на операционната система. Малко след тях са Xiaomi с 84% и Huawei с 82%. Отвъд тях, ситуацията прогресивно се влошава, като под 50% от портфолиото на производителите използва или е получил ъпдейт до Android Pie.
Добрата новина е, че поне водещите компании започват да предлагат доста по-бързо и регулярно ъпдейти на операционната система. Samsung и Huawei държат около една трета от световните доставки на смартфони и факта, че повечето от тях се поддържат с последни версии на Android може да бъде утеха за потребителите.
Преди време, производителите се стараеха да осигурят последващи ъпдейти основно за своите флагмани. С увеличение на жизнения цикъл на смартфоните не само във високия, но и във средния, компаниите се опитват да осигурят добро потребителско изживяване, като предоставят последните версии на Android. Понякога, тези ъпдейти включват подобрения в сигурността или в поведението на смартфона.
Фрагментираната платформа
Един от големите проблеми на мобилната платформа на Google е в нейната фрагментация. Което означава, че в обръщение има много устройства, които са с различни версии на операционната система. Тези с по-стар основен софтуер са по-податливи на проблеми със сигурността, съвместимостта на нови приложения и пр. Някои модели, особено най-бюджетните, може дори изобщо да не получат обновление до по-висока версия.
По-бързото ъпдейтване се дължи на няколко фактора. Първо, производителите на смартфони намалиха обема от допълнения и надграждания на операционната система. Второ, успяха да оптимизират процеса по създаването на допълнителен софтуер за Android и подготовката му за последващо надграждане. Трето, Google и някои производители въведоха максимална изчистена версия на платформата, която позволява доста поредни ъпдейти в рамките на няколко години. Това е т.нар. инициатива Android One.
От последната, максимално се възползва Nokia. HMD Global, които държат правата на популярния бранд още при първите си смартфони използваха максимално чиста версия на Android. Подобен ход беше прилаган единствено от самите Google и техните (тогава) Nexus устройства, последвани от умните телефони Pixel. След което, интернет гигантът създаде инициативата Android One. Nokia поднесе крак и беше последвана от Motorola, Xiaomi, LG и редица други по-малки компании.
Недостатъчни усилия
Тези усилия все още не са напълно достатъчни, за да елиминират голямата фрагментация. Доста брандове все още не слагат за приоритет обновяването на операционната система на своите устройства.
„Има много фактори, които влияят на изкарването на софтуерни ъпдейти. Някои марки се опитват да намалят темпа на забавяне при обновяването на версиите на операционната система“, коментира Тарун Патак, директор в Counterpoint Research. „Само няколко компании влагат големи усилия, за да могат смартфоните им да са с най-новия Android Pie“.
Nokia изпъква над всички с бързината и размаха, с който обновява портфолиото си. За година, тя постига ъпдейт на 94% от вече пуснатите си смартфони до последната версия на Android веднага след пускането ѝ. Xiaomi са втори с над 60% за година, като Nokia постига този дял за седем месеца.
Като цяло, компаниите, които изостават с ъпдейтите на Android са тези, които разполагат с голямо портфолио от бюджетни смартфони на цени под 300-400 лева. Такива са марките Alcatel, Tecno и Vivo. Причината е, че тези устройства имат доста кратък жизнен цикъл, което поставя под въпрос ефективността от обновлението им до последната версия.
Любопитна е ситуацията с Lenovo, тъй като нейният бранд Motorola все повече залага на Android One платформата. В същият момент, малко по-малко от половината ѝ устройства ползват Android Pie. Китайският гигант не продава само смартфони от популярната марка, но и със собственото име на азиатския пазар. Последните използват надградена версия на Android и доста от тях спадат в по-бюджетните класове, което забавя или елиминира потенциалните ъпдейти.