Пътна полиция: е-тротинетките нямат право да се движат по пътищата
Не мина малко повече от седмица след като първата услуга за споделено ползване на електрически тротинетки отвори врати в София – Lime – и се оказа, че тези превозни средства нямат право да се движат по пътищата.
Началникът на Пътна полиция в София комисар Любомир Костадинов обяви, че по закон тези скутери нямат право да се движат по пътищата. В интервю за БНР той не отговори дали тогава е-тротинетките могат да се ползват по тротоарите, където ще представляват опасност за пешеходците. Костадинов допълни, че собствениците на подобни превозни средства, които ги карат по пътищата ще бъдат санкционирани. Както и, че вече са отчетени първите инциденти с електрически тротинетки.
„Всички тези новоизлезли електромоторчета, моторетки, тротинетки, както ги казват, нямат право по закон да се движат по пътищата. Има доста инциденти с тях. Тези, които ги управляват, съответно се водят, че управляват нерегистрирано моторно превозно средство“, обяви комисар Любомир Костадинов, цитиран от БНР.
Санкциите за управление на нерегистрирано моторно превозно средство са доста строги. В Българското законодателство то се квалифицира не като административно нарушение, а като престъпление и е включено в Наказателния кодекс. Санкциите са или лишаване от свобода за един месец или парична глоба от 500 до 1 000 лева.
Пътна полиция планира засилени проверки през предстоящия празник на Съединението, 6 септември, както и за първия учебен ден следващата седмица.
Ролята на споделените услуги
Реално, електрическите тротинетки в София се ползват от ограничен кръг потребители поне от две години. Това стана с навлизането на по-евтини модели на цена под 1 000 лева. Пускането на услуга на Lime ги направи още по-достъпни, като сега всеки със смартфон може да ги пробва.
При наемането на е-тротинетките за еднократно каране на къси разстояния излиза в рамките на няколко лева. Но, за по-честа употреба и по-дълги дистанции стойността на услугата става съпоставима и дори надвишава тази за наем на електромобил Spark. Което поставя под въпрос пазарната конюнктура на този тип превозни средства. Особено предвид факта, че се подготвят поне още няколко такива услуги да стартират през следващите седмици.
Скоростно решение
Състоянието с нерегламентираното ползване на е-тротинетките се очаква да е временно. Причината е, че компаниите за споделени услуги заедно със Столична община подготвят регулирането им, като ги приравнят с велосипедите. Тогава потребителите ще могат да ползват на територията на София е-тротинетките, но ще трябва да спазват всички правила, които в момента важат и за колелоездачите. Това включва наличието на каска, светлоотразителна жилетка през нощта и извън града и др.
Липсата на нормативна рамка отложи пускането на услугите за споделено ползване. VOI планираше да дебютира през април, но при преговорите, от Столична община са помолили да се отложи за по-късен етап. Очакванията са, че до края на септември ще трябва да имаме готови регулации за София, като тогава планира да навлезе на пазара и българския стартъп Hobo.