Site icon TechTrends България

Услугите за споделени е-тротинетки Bird и за мотопеди ShareAScoot вече са налични в София

bird-scooter-1

Услугите за споделено придвижване никнат като гъби след дъжд в София. След Lime при електрическите тротинекти официално навлиза друга чуждестранна компания – норвежката Bird с техния бранд Brum. Нейните скутери вече могат да се отключват и ползват от софийските потребители, през мобилното ѝ приложение. Във вторник официално стартира и друга подобна услуга – за наем на мотопеди ShareAScoot.

Подобни услуги ще продължат да се появяват през следващите месеци, като се очаква да дебютират при е-тротинетките чуждестранната VOI и българската Hobo.

Новата „птица“ на София

Bird оперира по идентичен начин, като Lime. В новите разположени от Столична община места заделени за споделен алтернативен транспорт в столицата се разполага автопарк от тротинетки. Те се отключват и наемат чрез едноименното мобилно приложение. Има еднократна такса за отключване, след което се добавя допълнителна такава за всяка минута ползване.

Регистрацията в Bird е по-бърза от тази в Lime. Изисква се единствено имейл и разрешение за ползване на локация и други елементи от смартфона. При Lime има допълнително ръчно предоставяне на телефонен номер и код за потвърждение.

Цените са еднакви с тези на Lime – 1.50 лева за отключване и 30 стотинки на минута. Което предопределя цена от 4.50 лева за 10 минути и 7.50 лева за 20 минути. Което ги прави по-високи от повечето налични алтернативни методи за придвижване в столицата. Има три варианта тарифите на двете услуги в София за споделено ползване е-тротинетки да са напълно идентични.

Първият е, това да е минимума под който чуждестранните компании да не могат да паднат предлагайки тази услуга. Вторият е, да има уговорка между тях за цената, която да предлагат. Това е доста спекулативно, но ако е вярно може да доведе до разследване от страна на антимонополния регулатор за нелоялна пазарна практика.

Последният е, цената да е уговорена заедно със Столична община. Този вариант не пасва напълно, поради намерението на Hobo да предлага своята услуга при 1.60 за отключване и 20 стотинки на минута. Освен тях има и друга компания – Minute2go. Тя също е българска и за момента оперира само в София, но го прави без помощта на мобилно приложение. Съответно цените са съпоставимо по-ниски – 1 лев за 15 минути, 4 лева за час и 10 лева наем за цял ден.

Мотопедите под наем

ShareAScoot е другата нова платформа за бързо и лесно наемане на превозни средства в София. С разликата, че тук става дума не за е-тротинетки, а за истински мотопеди. Компанията е българска и предлага два модела – електрически и бензинов. Като за момента автопаркът е съставен от общи 30 превозни средства.

Плановете на компанията са те да достигнат 100, както да се разшири дейността не само в София, но и в други градове. Пловдив ще е първото разширение, след което мотопедите ShareAScoot трябва да навлязат във Варна и Бургас. Потребителите могат да ги наемат през едноименното мобилно приложение, както при е-скутерите.

Огромната разлика спрямо тротинетките е в цената. Първо, ShareAScoot не разполага с такса за отключване. Цената на минута е сравнима – 0.29 стотинки. Така се оказва, че е по-евтино да си наемеш мотопед за 10 минути, отколкото е-тротинетка. Първият ще струва 2.90 лева, докато с втората вече споменахме за 4.50 лева.

Легални или нелегални

Преди седмица, Пътна полиция в София обяви, че е-тротинетките не могат да се движат по пътищата и обеща солени глоби. Те са като тези за липсата на регистрация на автомобил. Софийска община, заедно с компаниите за споделено ползване на е-тротинетки, работят в момента с институциите за вкарването на тези превозни средства в нормативните рамки. До момента те се намират в своеобразна „сива зона“.

В същия момент, услугите, като Lime и Bird (и всички бъдещи) използват специален меморандум подписан със Софийска община, за ползването на тротинетките на нейна територия. С което поставят някакви рамки за тяхното използване. Проблемът остава за собствениците на подобни устройства, които могат да попаднат под ударите на органите на реда.

Exit mobile version