Времето в което „Големият брат“ властваше технологичния свят, съществуваше само една сила, която да пребори тази хегемония. Тя успя с мощен замах и с чук да разбие на пух и прах представите ни за иновациите. При това го постигна в емблематичната за Джордж Оруел 1984 г. Оригиналният компютър Macintosh наложи три иновации, които поставиха Apple на световната карта в IT сектора.
Едната е силната маркетингова кампания, основна част от която е световно известната реклама за Super Bowl. За нея компанията се обърна към режисьора Ридли Скот и представя антиутопичното бъдеще на Големия брат на Джордж Оруел и неговата книга „1984“. Самата реклама няма нищо общо с компютрите, но привлича вниманието със своя въздействащ ефект.
Втората иновация е залагането на графичен интерфейс, нещо, което тепърва пробива на пазара.
Последната е свързана с цената. Главният анти-герой в рекламата на Macintosh на Apple е техния основен конкурент по това време – IBM. Ябълковото устройство струва в пъти по-малко от моделите на установения технологичен гигант. Macintosh по това време се продава за 2 495 долара, докато портфолиото персонални компютри на IBM (терминът PC всъщност тръгва оттам) започва от 5 000 долара.
Една от причините за успеха на Apple се крие в това, че се опита да направи, новите за времето си устройства, максимално достъпни. Като използва най-стария пазарен трик – да подбие цената.
Днес, 35 години по-късно, компанията се завръща към корените си, като най-голямата иновация, която представи на своето събитие от 10 септември, беше цената. При това не толкова на основните си устройства, като iPhone или iPad, а в своите дигитални услуги. Защото все повече хардуерът ще минава на заден план. Независимо, че той все още е важно парченце от целия пъзел в стратегията на Apple, услугите ще са бъдещето на компанията. Тенденция, за която се загатва от месеци, но вече става все по-очевидна.
Най-голямата промяна на iPhone 11
Новото портфолио смартфони на гиганта от Купертино са нагърбени с тежка задача. Те трябва да поддържат крехкия баланс от нововъведения и цена, която да поддържа високия марж на печалба, но и да не отказва основната база от потребители. Такива са в момента iPhone 11, 11 Pro и 11 Pro Max. Те включват множество подобрения спрямо моделите от миналата година, като основен акцент Apple поставят върху камерите, следвани от процесора А13 Bionic.
Погледнати в контекста на останалото, което се предлага на пазара, компанията не предлага нищо революционно. С новите камери, с интегрирана оптична стабилизация и приближение, широкоъгълен сензор, iPhone 11 по-скоро поставя портфолиото смартфони на Apple в крак с тенденциите от последната година, отколкото да представя революционни стъпки.
Технологичният гигант, продължава да компенсира липсата на големи хардуерни скокове, с отлична оптимизация на софтуера и опростена до максимум работа с устройството. Новият процесор A13 Bionic се предполага, че е най-мощния на пазара, но докато не излязат истински и достоверни сравнения, това твърдение остава хипотетично.
Екраните между iPhone XS Max и iPhone 11 Pro Max са почти идентични. Липсва 5G връзка, което беше очаквано, предвид проблемите на Apple с намирането на доставчик на ключови компоненти в тази посока. Както и модели със сгъваеми екрани. Макар и да губи леко имиджа си на иноватор, зад (без)действието на Apple има и друга логика. Тези технологии тепърва се развиват и все още страдат от различни „бебешки“ дефекти.
Стигаме до цената и реално тя е може би най-голямата промяна при новите модели смартфони на компанията от Купертино. След, като през 2018 г. Apple наду цените на всичките си модели, сега тя нанася няколко корекции. Цената на „достъпния” iPhone 11, който замества XR от миналата година, започва от 699 долара или с 50 долара по-евтино. Флагманският модел iPhone 11 Pro запазва стойността си от 999 долара, както и Max версията.
Трудният баланс
Тези мерки са наложени неслучайно и потвърждават тезата, че Apple премина тънката червена граница в увеличение на цените от миналата година. Компанията отчита колебливи продажби в края на 2018 г., а през първата половина на настоящата отчита основно спадове. Поради тази причина, Apple вече не е вече третия по обем производител на смартфони, след като Huawei ги задмина и размести пластовете в челните позиции.
Технологичният гигант от Купертино се опитва да компенсира спада на продадените бройки с по-висока цена. По този начин, компанията цели да запази обема на приходите си и съответно маржа. Което означава да печели повече пари при по-малко продадени смартфони. Затова Apple спря да съобщава официалния обем продадени iPhone-и в своите финансови отчети.
Този процес върви от 2017 г. когато компанията за първи път вдигна цените на основните модели. Тя компенсира скъпите смартфони с пускането на доста достъпната (за нейните стандарти) SE версия. Последва увеличението от 2018 г., което удари цялата гама смартфони iPhone, включително и XR, който е в най-ниския ценови сегмент на компанията.
Apple не успя да прецени веднага ефекта от това действие и от януари започнаха да идват първите негативни резултати. Което принуди на компанията да сваля цените, под формата на „временни“ промоции и други инициативи. Най-тежко беше положението в Китай, обтегнатите отношения между Вашингтон и Пекин, в комбинация с високите цени навредиха значително на продажбите. Азиатската икономика е основния източник на растеж в пласирането на устройства, особено на смартфони.
Китай беше посочена като основна причина за спада на продажбите през периода, но намаляване на цените и промоции имаше в САЩ, който е най-големият пазар на Apple.
За да запази крехкия баланс, компанията предприема следния ход – запазва цените на iPhone 11 Pro и Pro Max моделите, като целта е да поддържа добър марш от потребителите, които обичат „премиум“ устройства. Стратегията е изцяло обърната спрямо базовия iPhone 11.
Apple му дават достатъчно нововъведения, за да изпъкне спрямо миналогодишната гама, като по характеристики и дори наименование той е достоен за „нормален“ ябълков телефон. Това контрастира с досегашните представи на компанията, в които имаше отделна „достъпна“ линия, в която потребителите се лишават от редица премиум елементи – като например пластмасов корпус.
В същото време, Apple сваля цената на iPhone 11 с 50 долара спрямо iPhone XR. Целта е да се запази масата потребители, които искат да разполагат с нов ябълков смартфон, но не могат да си позволят да платят една средна американска заплата.
Липсата на сгъваем фактор или 5G води до интересен развой на ситуацията. Ако през последните години iPhone устройствата бяха най-скъпите смартфони на пазара, то вече те имат здрава конкуренция. 5G версиите на премиум флагманите на Samsung, Huawei и дори OnePlus доближават най-скъпите версии на ябълковите телефони. Моделите със сгъваеми екрани, които изпитват проблеми с пускането си в продажба пък надвишават тези на най-скъпия iPhone. Което не беше честа гледка през последните години.
Дъмпингът при услугите
При устройствата, инерцията на Apple започва да намалява, както по отношение на възможностите, така и по продажбите. Компанията от близо година активно се опитва да диверсифицира източниците си на приходи, така че да не е зависима основно от iPhone. Затова през последните няколко тримесечия има непрекъснат ръст на постъпленията от услуги. Освен това Apple обяви и ударно навлизане във видео стрийминга и гейминга.
Ако в първата област, технологичният гигант има известен опит с техния Apple TV, то гейминга е изцяло нова територия. Компанията обяви през пролетта две абонаментни услуги – Apple TV+ и Apple Arcade. Те ще дават достъп до различно видео и гейм съдържание, като стремежът е да има доста ексклузивно заглавия и за двете платформи. 2019 г. се очаква да се напълни с подобни услуги – Disney стартират през ноември, Google пуска Stadia по същото време, Microsoft трябва да пусне собствена облачна услуга, EA, Sony вече разполагат с такива.
Apple вади скрит коз от ръкава – в нетипичен през последните няколко десетилетия за компанията стил тя просто подбива цената. При това доста. Месечната такса за достъп до Apple TV+ и Apple Arcade ще бъде само по 4.99 долара. Абонаментите на Netflix в момента започват от 9 долара на месец, въпреки че най-популярния ѝ план е за 13 долара, Disney+ ще стартира при 7 долара на месец. Отделно, таксата на Apple включва опция за семеен план, тоест цената е за индивидуален, но и за група потребители.
При гейминга, контрастът е дори по-голям. PlayStation Now на Sony в момента струва около 20 долара, докато Stadia на Google се готви да стартира при месечен абонамент от 10 долара. Проблемът на последната е, че игрите ще се закупуват отделно, защото интернет гигантът ще предлага стрийминг услуги, докато при Apple Arcade, те ще са включени в стойността на пакета.
Така, компанията се връща към корените си отпреди 35 години, когато предложи с близо два пъти по-ниски цени за персоналните компютри в стремеж да спечели битката с IBM. Ситуацията в момента е почти същата. Дори като съотношение на цените.
Apple няма избор, просто защото тя не разполага с достатъчно като количество съдържание, което да бъде достатъчно привлекателно за потребителите. Независимо от договорите за разработване на ексклузивни игри, сред които е един от лидерите в мобилния гейминг – Gameloft. Самата Apple Arcade, поне като представени възможности е насочена повече към потребителите на мобилни устройства. Поне за момента, тя не разполага с игри, които да привлекат сериозните геймъри.
Затова цените на двете услуги са значително под пазарните, като е доста вероятно, Apple да налива доста пари в поддържането на платформите и известно време да не печели от тях, докато натрупа потребителска маса. Казано по друг начин – тя прави дъмпинг или продава под пазарна себестойност.
Неизвестните
Ако при Apple TV+ пазарът за видео стрийминг вече е започнал да се развива и скоро ще достигне до някаква зрялост, то при абонаментните платформи за гейминг нещата тепърва започват. Това е нишата, в която технологичният гигант има доста големи възможности да размести значително пластовете. Засега, опитите за налагане на успешен абонамент са в най-добрия случай противоречиви. Sony се опитва от години да наложи PlayStation Now, но високата цена и сложната механика на добавяне на нови игри, прави услугата популярна само сред ограничен кръг от потребители. Electronic Arts и Ubisoft стартират подобен абонамент, но тепърва ще може да оценим ефекта от него. Същото важи и за Stadia, която тепърва ще дебютира на пазара.
Всички изброени услуги са повече насочени към запалените играчи, затова и ориентирането на Apple Arcade към мобилните и по-кежуъл потребители е разбираема. Важен елемент е, че в момента заглавията в този формат са насочени към т.нар. freemium модел. При него, потребителят има безплатен достъп до играта, но той може да избере да плати допълнително, ако иска например по-бързо да се развива в нея или за различни виртуални предмети.
Пред Apple Arcade има много елементи, които все още не са изяснени (поне официално).
Най-ключовите са свързани с отношенията между Apple и разработчиците. Редица компании вече правят ексклузивни игри за Apple Arcade, но не се знае при какви условия. Дали ще им се плаща фиксирана сума за направата на играта, или пък тя ще се базира на брой сваляния или време прекарано в нея през платформата. Как ще се определя кой и с какви игри ще може да се включва в Apple Arcade, как ще се позиционират техните заглавия и др.
Сумата от 5 долара на месец за момента е доста примамлива за крайния потребител, но няма да е изненада, ако след година, две или повече тя да се повиши.
Независимо какъв е отговорът на всички тези въпроси, едно е сигурно – основната иновация на събитието на Apple от септември вече не се казва iPhone. Това са стрийминг услугите, които противно на стратегията на компанията през последните десетилетия ще са сред най-евтините на пазара. Те трябва да се превърнат в новата „златна ябълка“ на Apple. В противен случай, компанията е изправена пред потенциална стагнация или дори спад.