Google ще ореже функционалността и визуализирането на новини във Франция в своята услуга Google News. Причината е, че страната е първата в Европейския съюз, която транспонира новоприетата директива за защита на авторското право.
Влизането ѝ в сила налага частични или пълни ограничения върху новинарски агрегатори, като Google News например. Подобни услуги показват кратки резюмета и предварителни изгледи на материалите, за да информират по-добре потребителите към какво съдържание ще ги отведе даден линк.
Директивата е вследствие на мащабно лобиране от страна на музикалната и издателска индустрии в Европа. Те се надяват чрез разширяване на обхвата на авторското право и въвеждането на по-рестриктивни мерки, да накарат технологичните гиганти да плащат повече пари за използването на тяхното съдържание. Google е твърдо против промените и още при обсъжданията обяви, че дори може да деактивира своя агрегатор за европейските потребители.
Първи опит
Франция първа решава да имплементира новата директива в своето законодателство, като промените влизат в сила от октомври. Страната беше и сред най-големите поддръжници по време на преговорите на европейско ниво и защитаваше най-рестриктивните мерки. До голяма степен, до нейното приемане се стигна след като Франция и Германия се разбраха за детайлите по нея и тя премина в последния момент през европейските институции.
Реакцията на Google спрямо действията на Париж е много показателна за бъдещето отношение на технологичните гиганти към промените в авторското право, които предприе Европа. Интернет компанията просто обяви, че ще отреже функционалностите на Google News и на резултатите в търсачката за френските потребители.
„Ние няма да плащаме на издателите, когато потребителите използват линковете до техните статии“Ричард Гинграс, Google
След влизането в сила на закона, повечето статии от новинарските сайтове в страната няма да се показват предварителните изгледи с кратко резюме на материала и снимка. Това ще засегне не само резултатите в Google News, но и в самата търсачка на компанията, защото агрегаторът има интеграция в нея.
Позицията на Google е ясна – тя няма да плаща на издателите да бъдат включени в търсачката и да ползва пълни обем от статиите.
„Когато френският закон влезе в сила, ние няма да показваме предварителния изглед на новините, освен ако изрично издателят не пожелае това. Това ще важи за всички търсения в рамките на услугите на Google“, пише компанията във френската версия на блога си.
Няма да платим
В отделна блог публикация, Ричард Гинграс, вицепрезидент на Google за News услугите заема още по-категорична позиция. Той директно заявява, че причината услугите на търсачката на компанията да са толкова ефективни за потребителите е липсата на търговски взаимоотношения със сайтовете.
„За да изградим доверието на потребителите, ние показване най-релевантните резултати, а не тези базирани на търговски взаимоотношения“, пише Гинграс. „Поради тази причина, Google не приема от никого пари, за да бъде включен в търсачката“.
„За да изградим доверието на потребителите, ние показване най-релевантните резултати, а не тези базирани на търговски взаимоотношения“Ричард Гинграс, Google
Гинграс продължава и категорично заявява, че Google няма да плаща на издателите, за да включва предварителния изглед на онлайн статиите им.
„Поради същата тази причина, ние няма да плащаме на издателите, когато потребителите използват линковете до техните статии“, коментира Гинграс. Той допълни, че бизнес моделът на Google е да продава реклами, като всяка от тях е ясно маркирана в рамките на различните услуги.
„Всяка промяна на тези взаимоотношения с потребителите ще доведе до загуба на доверието и на релевантността на резултатите“, допълва Гинграс.
Издателите ще загубят повече
Позицията на Google е, че издателите няма да спечелят от тези мерки, а напротив – дори ще загубят повече. Причината е, че в момента потребителите са по-склонни да отварят линкове, които имат ясни предварителни изгледи с резюмета и картинки, отколкото ако само под формата на заглавие и минимално описание.
Гинграс обявява, че европейските потребители отварят над 8 млрд. линка на месец, които са свързани с новинарско съдържание. Той допълва, че в момента медиите имат два основни канала за приходи – от реклама и абонати. Като за първото, интернет компанията предоставя редица инструменти за предоставянето на релевантна и насочени промоции, от които издателите могат да печелят.
По данни на Google, технологичният гигант е предоставил над 14 млрд. долара в световен мащаб на медии, вследствие на приходи от реклама. Освен това, компанията инвестира още допълнително 300 млн. долара за насърчаване на качественото съдържание.
Любопитно е, че подобни рестриктивни мерки за опазване на авторското право онлайн бяха предприети в Германия и Испания преди приемането на новата европейска директива. Опитите и в двете държави приключиха неуспешно.
Още по време на обсъжданията на новите правила в Европейския парламент, Google демонстрира как ще изглеждат резултатите в търсачката ѝ ако бъдат одобрени спорните текстове. Сега, компанията предприема подобен ход във Франция и показва, че може той да се пренесе и в останалите държави от ЕС, които трябва да интегрират новата директива в своите законодателства до 2021 г.