A1 България продължава с добрите финансови резултати през годината, като отчита повишение на приходите и печалбата си през третото тримесечие. Те се дължат на силното представяне на фиксираните услуги, особено тези за корпоративни клиенти, както и на стабилизацията на мобилния бизнес. Това показва счетоводния отчет за периода юли-септември на компанията-майка Telekom Austria Group (TAG).
Засилено изкачване
Приходите на A1 България се увеличават със стабилни темпове, като през третото тримесечие ръстът е от 11.8% спрямо същия период предходната година и те достигат 122 млн. евро. През 2019 г. българският оператор започва по-колебливо, като отчита нарастване на постъпленията с 3.8% и 4% на годишна база. Това първоначално темпо съвпадаше с ръста през цялата 2018 г., когато то е 3.5%. Засилването през третото тримесечие дава добри предпоставки, че настоящата година може да бъде по-силна от предходната. Както и, че времената на спад и стагнация за телекома за момента са отминали.
Подобен позитивен тренд се наблюдава и при печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). В периода юли-септември тя достига 49.8 млн. евро или отчита ръст от 13.6% на годишна база. Сравненията между 2019 г. и 2018 г. TAG вече изчислява по новия счетоводен стандарт IFRS 16, което ги прави лесно съпоставими. През първото тримесечие се получи изкривяване на ръста на EBITDA-та на трите оператора на годишна база именно заради едновременното ползване на двата стандарта и липсата на преизчисления.
Стабилизацията на мобилния бизнес
Умереното увеличение през последната година, година и нещо, на резултатите на A1 България се дължеше главно на доброто представяне на фиксираните услуги на компанията. В същия момент, мобилните услуги бяха колебливи и се лутаха или надолу като брой абонати и постъпления или стагнираха. Ситуацията се обръща през третото тримесечие на 2019 г., като за първи път от известно време, се забелязва ръст по почти всички показатели в този сегмент.
Мобилните приходи на A1 България се увеличават с 9.2% на годишна база. Абонатите се свиват с 2.5% при сравнение между юли-септември 2018 г. и 2019 г. до 3.92 млн. Но ако ги сравним с последните тримесечия, тогава ще видим ръст, защото тогава те падат до 3.83 млн.
Друг ключов показател в телеком индустрията е средномесечния приход от абонат (ARPU). Той също е нагоре с 12.5% до 5.9 евро. Последният индикатор, който при A1 България е доста важен е т.нар. Churn Rate. Той показва, колко настоящи абонати се отказват от услугите на компанията. Churn-а през първото полугодие беше 1.9%, а през третото тримесечие спада на 1.4%.
Компанията-майка TAG коментира, че има стабилизация на мобилния бизнес и в момента българското звено успешно продава нови услуги на настоящите си клиенти.
Ролята на съдържанието и фиксираните услуги
Посланието на австрийската група може да се разкодира с простото свързване на засилените усилия на българския оператор в предлагането на дигитално съдържание. То се използва за привличането на нови клиенти или преминаването на настоящи такива в по-големи пакетни услуги. Спортните канали на A1 България, музикалната стрийминг платформа, а наскоро и видео такава, надграждат потенциалните източници на приходи.
Тези фактори помагат за стабилизацията на мобилния бизнес, но се усещат по-отчетливо при фиксирания. Ексклузивното спортно ТВ съдържание е привлякло повече клиенти за A1 България, обявяват в отчета си TAG. Както и добавя повече приходи. Българският телеком обявява над 17% ръст на постъпленията си на годишна база във фиксирания си бизнес. Минимално, но постоянно увеличение има и при абонатите на ТВ и интернет услуги.
Част от тях се дължат и на все по-агресивното предлагане на цялостни решения за корпоративни клиенти, което е друг допълнителен източник на свежи средства.
Затишие преди 5G
A1 България първи обявиха публично старта на тестовете на мобилната си мрежа от пето поколение (5G). Те започнаха през юли и продължават и в момента, като трите телекома в страната разполагат с временни разрешителни за допълнителни радиочестоти до края на годината. Това на теория би трябвало да доведе до ръст на инвестициите на оператора през периода.
Случва се точно обратното, като при A1 се забелязва силен спад на капиталовите инвестиции през третото тримесечие. Те се понижават с 21% до 20.7 млн. евро. Обяснението е доста просто – експериментирането с новата технология засега е доста ограничено. Не се изгражда или модернизира напълно мрежата, а се използва малко на брой оборудване, което се тества от инженерите.
През 2020 г. прогнозите са този показател да нарасне, заради плановете на A1 България да пусне собствена 5G мрежа на крайните потребители. Което ще изисква свежи инвестиции в подобряване на инфраструктурата.