Китайският гигант Huawei обяви доста позитивни финансови резултати в сряда, които идват като лъч светлина в иначе мрачни времена за компанията. Това се дължи на факта, че от септември, тя изпитва истинския ефект от забраната за търговията с американски дружества и все още не е пуснала в продажба премиум флагмана си Mate 30 Pro в Европа, независимо, че той дебютира в други региони. Причината е, че всички нови модели смартфони, пуснати след август, не могат да използват пълния набор услуги на Google.
До голяма степен резултатите от третото тримесечие са плод на глътката въздух, която Huawei получи от правителството на САЩ през лятото. Затова и ръстовете, които тя отбелязва не са прекалено видимо повлияни от вкарването ѝ в забранителния списък на Белия дом. Ако Вашингтон и Пекин не постигнат търговско споразумение и пълните санкции срещу Huawei продължат, може да видим истинския им ефект през последните три месеца на 2019 г.
Неизвестността около ситуацията на китайския гигант е оказал влияние, макар и не толкова осезателно. Компанията отчита забавяне на ръста при продажбите на смартфони, при сравнение на годишна база. То остава силно, особено предвид факта, че през последните месеци целия пазар стагнира.
Разкодирането на смартфоните
Качественото тълкуване на финансовите резултати на Huawei изискват малко повече усилия. Причината е, че компанията през 2018 г. не обявяваше своето представяне на тримесечна база. С което липсват точни данни за сравнение.
Отделно, в частта за смартфоните, са посочени приблизителните продажби за целия период от януари до сега. За щастие, Huawei обяви тези данни за първото тримесечие и за първите шест месеца. Откъдето може да изведем точната бройка за периода юли-септември.
Китайският гигант обяви продажби от 185 млн. бройки за деветте месеца на 2019 г. През първото тримесечие каза, че е реализирала 59 млн. и повтаря същия резултат през второто. За третото остава 67 млн.
Сравнението на годишна база е по-сложната част, тъй като тя ще трябва да се прави по изчисления на изследователски фирми като IDC. Според техните данни, през третото тримесечие на 2018 г. Huawei реализира 52 млн. смартфона на пазара. Това прави ръст на годишна база малко под 29%. Отново според IDC, китайският гигант постига ръст през 2018 г. спрямо предходната година от около 33%. С други думи – увеличението е съпоставимо, макар и с една идея по-слабо.
През второто тримесечие на 2019 г. Huawei почти изгуби инерция, като неизвестностите около компанията изядоха ръста ѝ (8% срещу 40%). Китайският гигант компенсира това с изключително силното си представяне през първите три месеца на годината, когато продажбите се увеличиха с 50%.
Това, което е специфично за третото тримесечие, е че САЩ дадоха гратисен период на Huawei да води търговия с американски компании. Което премахна потенциалните бариери и опасения по веригата с останалите партньори. Освен това блокирането на продажбите теоретично можеше да се случи само с нови модели, пуснати след влизането в сила на забраната.
Ситуацията се измени в самия край, когато преговорите между САЩ и Китай отново влязоха в задънена улица и Вашингтон наложи почти пълната строгост на санкциите. Заради, което в момента Huawei не предлага Mate 30 Pro в Европа, като региона е доста важен за потребителския ѝ сегмент.
Самите резултати
Китайският гигант обяви ръст на приходите от 24.4% до 610.8 млрд. юана (около 86.3 млрд. долара) през третото тримесечие, а нетната печалба се увеличава с 8.7%. Както през периода април-юни, Huawei не дават точната сума по последния показател.
Сред основните фактори за добрите постижения е постепенното развитие на мобилните мрежи от пето поколение (5G) по света. Компанията се похвали, че е сключила над 60 търговски договора за доставка на оборудване за телекомите и е продала над 400 хил. 5G мобилни антени досега.
Друг елемент е, в разработването и пускането на цялостната дигитална платформа Huawei Horizon Digital Platform, която може да се използва за основа на изграждането на различни цифрови услуги.
Новият фокус
По време на представянето в четвъртък на умни часовник Huawei Watch GT 2, регионалният директор на китайския гигант за „Потребителски устройства“ Лонгруи Цио (Джефри), обяви че новата стратегия е насочена към цялостна плетора от устройства, а не само към смартфони и таблети. В съобщението за финансовите си резултати, компанията обявява, че отчита „скоростен растеж в нови бизнес сегменти, като PC, таблети, умни носими джаджи и аудио продукти“, но нито се посочва процент на нарастване, нито се дават конкретни суми.
Лонгруи Цио обяви, че другия приоритет на китайския гигант е в развиването на собствена екосистема. Huawei се опитва да направи собствен набор от приложения, които в един момент да дублират и дори заменят услугите, които предлага Google и други технологични компании. Основната цел е в един момент да разполагат с алтернатива на приложенията на Android, които да са достъпни от потенциалната собствена платформа на Huawei.