НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

DevReach 2019: От кухнята на НАСА до връзката между дизайнери и програмисти

Доста от големите технологични конференции са повече насочени към представяне на теория и на различни гледни точки, докато практиката се пренесе в популярните през последните години хакатони. DevReach 2019 е сред изключенията в това отношение. Може да се каже, че над 85% от панелите в нея са насочени основно към експерти от IT индустрията.

На моменти се навлиза в детайли в процеса по разработване, като се обясняват базови елементи от дадена технология или инструмент за програмиране. Включително и първи стъпки как се създава виртуална среда в смесена реалност за AR очилата HoloLens на Microsoft или виртуална такава за комплекта Oculus на Facebook.

Но за обикновения или по-скоро любознателния в други области човек, DevReach 2019 си има своите предимства. Някои от лекциите бяха доста по-научнопопулярно насочени. Перлата в короната в това отношение беше Джоди Дейвис от НАСА, която открехна малко вратата към кухнята на авиокосмическата агенция на САЩ. Други, демонстрираха приложение, което може да свърже два напълно различни типа IT специалисти – програмисти и дизайнери. На тези два акцента ще се спрем в нашия обзор от събитието.

Автоматичното приземяване на Червената планета

Jody-Davis-DevReach-2019

Авиокосмическият инженер Джоди Дейвис разказа как нейния екип е осъществил приземяването на Марсианската научна лаборатория, по време на която през 2012 г. беше изпратен роувъра „Кюриосити“ да проучи повърхността на Червената планета. Тяхната роля е да направи необходимите изчисления за целия процес от навлизането на сондата в атмосферата до безопасното отделяне на модула с роувъра. В рамките на години, екипът на Дейвис разработва симулации и калкулира различните варианти.

„Приземяването на роувъра беше плод на около пет години работа на целия екип и след успеха видях, как пораснали мъже плачеха от радост“, споделя Дейвис. „Първото изображение от повърхността на Марс беше с много ниска резолюция и детайли, но беше най-красивото нещо, което съм виждала в живота си до тогава“.

Пълният запис от презентацията на Джоди Дейвис можете да видите тук:

Дейвис след това допълва, че решава да смени малко гледната точка в авиокосмическото инженерство и от разработването на софтуер, симулации и изчисления преминава към това на създаването на самия хардуер. Тя се включва в екипа, който има за цел да се занимава с част от системите на космическия телескоп „Джеймс Уеб“. Това е съвместен проект между НАСА и EISA (Европейската космическа агенция). Вижте нашето интервю с Джоди Дейвис ТУК.

Да свиеш пропастта между дизайнери и програмисти

Unite-UX-cartoon

Другият интересен момент от DevReach беше публичното обявяване на Unite UX, полезен инструмент на Progress, който е разработен изцяло в България. Чрез него могат да се реализират или по-скоро визуализират доста по-бързо идеите на дизайнерите при направата на различни сайтове или уеб базирани решения. След което, системата автоматично генерира програмен код, който може да бъде допълнително редактиран и оптимизиран от софтуерните инженери.

Как става всичко това? Дизайнерът е разработил своята визия за дадено уеб приложение или сайт, с включени различните графични елементи. След което проектът му ако е направен в програмата Sketch може лесно да се вкара в Unite UX. Там се задават базови параметри, могат елементите да се редят или дооформят. След което, цялата разработка може да се види как ще изглежда през даден браузър. Предимството на системата на Progress е, че тя автоматично трансформира дизайна в програмен код и създава готов и функциониращ предварителен поглед.

След което програмистите работещи по проекта могат да оптимизират допълнително на софтуерно ниво проекта. Възможността за автоматично генериране на код, който да създава подобно Live Preview е силата на Unite UX. Тя може да спести страшно много време от координацията между програмистите и дизайнерите. Както и да избегне потенциални разминавания между визията на последните и реализацията на първите.

Unite UX също така показва, как определени процеси в софтуерната разработка могат да бъдат автоматизирани и да спестят доста главоболия на различните експерти. Програмата е в отворена бета версия.

Свързани статии

Back to top button