Facebook по стъпките на Google
Facebook и Google от години гледат един от друг и се опитват да развият услугите в които другия е по-добър. Първоначално, тази инициатива беше поета от популярната търсачка, която претърпя фундаментален провал в развитието на собствената си социална мрежа G+ или Google+. Нейният край беше официално сложен през април 2019 г., но реално тя не се ползваше от потребителите години наред. Facebook не остава длъжник, като полага огромни усилия да се развие в две направления, които в момента се доминират от Google – предоставянето на новини и търсенето онлайн.
„Новият“ Facebook News
Социалната мрежа обяви поредният си опит в първата насока, като пуска услугата Facebook News. Погледнато реално, това е просто копие на новинарския агрегатор Google News, който е интегриран в платформата на компанията. Процесът по включване на издатели в новата услуга е също сходен с този на Google – това става, като медиите се присъединят към отделен индекс.
Дизайнът на Facebook News е също почти идентичен с този на услугата на интернет търсачката. Разликата е, просто, че новият агрегатор е интегриран в социалната мрежа. Той тепърва започва тестове в САЩ.
Facebook е остро разкритикуван относно ролята на социалната мрежа в разпространението на фалшива или заблуждаваща информация. Потребителите на платформата все повече я ползват като първоначален източник на новини. Това кара компанията да помисли за потенциалното отделяне на новинарския поток от традиционния потребителски.
Facebook News още със стартирането на тестовете си събра допълнителна критика, заради включването на някои крайно-десни издания. Което означава, че най-вероятно пътят на новата услуга ще бъде доста трънлив дори още на ниво пазара в САЩ.
Крепостта Европа
В Европа, Facebook News е изправен пред същото предизвикателство, както и Google. Това е новата директива за авторското право, която беше приета през настоящата 2019 г. и трябва да бъде транспонирана от държавите-членки на Европейския съюз в рамките на следващите две години. Според нея, за предоставянето на предварителни изгледи на статии и онлайн съдържание, технологичните гиганти ще трябва да се уговарят с издателите за техните авторски права.
Google е напълно против тази практика и обяви, че или ще деактивира своята News услуга, или просто търсачката и новинарския агрегатор ще са с много орязани функции. Във Франция, която първа започна прилагането на директивата, технологичния гигант обяви, че няма да визуализира новини на медиите, освен ако самите те не пожелаят безвъзмездно това. Предвид идентичността на Facebook News с Google News, социалната мрежа може да бъде изправена пред същия проблем на Стария континент.
Реклами в търсачката
Няколко дни преди обявяването на своя новинарски агрегатор, Facebook започна да предлага своите реклами и в търсачката на социалната мрежа. С което допълнително копира услугите, на които Google разчита.
Самата търсачка обаче е много далеч от обхвата и възможностите на Google Search. Освен това, при нея се индексира само съдържанието, което се качва в социалната мрежа по групи, хора, страници. За момента подобни реклами се интегрират само в мобилната версия на Facebook и засега ще се отнася само за английски и испански търсения.
На теория, подобен ход може да донесе доста позитиви на социалната мрежа. Защото, базирани на конкретни търсения и потребителско поведение, компанията може да насочва много по-прецизно рекламите към конкретна аудитория. Facebook също така ги интегрира и в своята секция за онлайн магазин.
Затваряне в една система
Всички тези действия са част от устрема на социалната мрежа да затвори максимално потребителите в своята екосистема от услуги. Да не се налага на хората да напускат пределите на Facebook, а да извършват все повече неща в нея. Google прави същото, но не се ограничава само с една платформа (например търсачката). Технологичният гигант разчита на няколко много силни продукта, като например мобилната система Android или браузъра Chrome, които заедно с Google Search доминират в своите области.
Относно новините, компанията на Марк Зукърбърг има дълга история в опитите си да затвори потребителите в рамките на социалната мрежа. Поради тази причина, Facebook стартира преди четири години Instant Articles. Това са статии, които са интегрирани в рамките на социалната мрежа и реално не изискват потребителите да бъдат пренасочвани към друг линк в браузъра. Instant Articles бяха посрещнати първоначално с приповдигнат оптимизъм от издателите, но бързо той беше охладен от допълнителните усилия, с противоречив резултат.