Alphabet на Google се опитва да придобие Fitbit
Холдингът Alphabet, част от който е Google, е направил оферта за придобиването на производителя на фитнес гривни и умни часовници Fitbit. Това съобщава Reuters, като се позовава на собствени източници запознати с предложението. Повече подробности не се съобщават, нито за стойността на офертата, нито за нагласите на двете компании. Информацията се допълва с друго неофициално съобщение от CNBC, според което Fitbit е започнала процедура по търсене на купувач.
Защо се търси сделка?
Производителят на фитнес гривни и умни часовници е в трудно пазарно и финансово състояние. Компанията, която доскоро доминираше нишата на умните гривни, беше изправена през последните няколко години от силна конкуренция. Много нови производители навлязоха в сектора, като предлагат значително по-евтини модели.
Отделно доста от функционалностите на фитнес гривните започнаха да се пренасят при умните часовници, където Fitbit доскоро нямаше силно присъствие. Едва през изминалата година, компанията обяви, че измества фокуса си в това направление. Докато самият сектор на умни часовници отчита силен ръст през 2018 г.
Това дава за моменти известни, но доста малки резултати. Fitbit отчита минимален ръст на приходите през третото тримесечие на 2019 г., които достигат 313 млн. долара. По-важното е, че дружеството свива почти наполовина нетната загуба спрямо същия период от предходната година – от 118 млн. на 68 млн. долара.
Доста по-лошо изглежда пазарът на умни гривни и часовници. Ако през 2014 г. Fitbit разполага с над 44% дял, то към началото на 2019 г. той се е свил до 5.9%, показват данните от платформата Statista. В тях се включени доставките на умни гривни и на часовници. Появата на по-достъпни модели от вторите и разширените им функционалности, накара потребителите да се ориентират повече към този нов сегмент. Към момента фитнес гривните като устройства са на доизживяване, като продажбите се насочват към умните часовници.
Може би с леко закъснение, Fitbit започна да се ориентира все повече към този сегмент. Така през 2018 г. продажбите им на умни часовници скочиха с 437%. Но компанията вече се конкурира с много по-силни опоненти, като Apple, Xiaomi, Huawei, Samsung и LG. Като половината от тях вече имат установени позиции, а други си ги засилват.
Какво печели Alphabet (Google)?
Така, за Fitbit продажба в този момент е логически бизнес ход, предвид отслабващото ѝ пазарно влияние и негативни финансови резултати. Но какво печели Alphabet или Google от сделката? Технология, ноу-хау и капацитет за разработване на умни носими устройства. Въпреки, че Android доминира пазара на смартфони и таблети, при умните часовници технологичният гигант просто не може да пробие. Все по-малко разработчици използват нейната Wear OS.
Примерите са много, LG разчитат на Web OS за своите умни часовници, Samsung на Tizen, Apple винаги залагат на собствената си екосистема. Huawei все още използва Android Wear в своите Watch GT, но покрай санкциите на САЩ може скоро да видим прехвърляне към новата ѝ платформа HarmonyOS.
Fitbit може да предложи на Google собствени устройства, които да използват Wear OS. Близката работа и тясната интеграция между хардуер и софтуер се оказва доста успешна за компанията, като най-ярък пример са смартфоните от серията Pixel. Собствен умен часовник има шанса да постигне подобен ефект и да засили платформата на компанията.
Друга полезна възможност за Google е аналитичния софтуер на Fitbit, който обработва данните от умните гривни и часовници. За известно време, той беше доста по-прецизен и с доста възможности спрямо останалите производители. В момента се върви към паритет по този показател, след като Fitbit няма ресурса да задържи темпото на иновациите.
Потенциална сделка между двете компании ще донесе до интересни последици за целия пазар за умни часовници, така ще следим с интерес.