Само дни след като излезе първата неофициална информация, че Google е направил оферта за Fitbit, двете компании сключиха сделка. Производителят на популярните фитнес гривни и умни часовници ще се влее в интернет гиганта срещу сумата от 2.1 млрд. долара. Това ще доведе до сериозни и дългосрочни промени на пазара за носими устройства и за потребителите.
Сделката е от ключово значение и за двете компании. Влиянието на Google в сегмента на умните часовници е застрашено и има опасност, дори технологичния гигант да бъде буквално изоставен от основните производители. Fitbit от своят страна се опитва да се трансформира от компания за фитнес гривни, към такава за умни часовници. Проблемът е, че във втория пазар конкуренцията е повече от ожесточена.
Краят на фитнес гривните
Fitbit се води един от съвременните пионери на фитнес гривните, като пуска своята първа през 2009 г. Преди това, съществуват подобни устройства, но доста често са специализирани за професионални спортисти, скъпи и без опция да се синхронизират със смартфона. Jawbone малко след това пуска свой модел, а за кратко в надпреварата за фитнес гривните се включва дори гиганта за спортни стоки Nike.
Пазарът започва да се пренасища след 2013-2014 г., когато в играта се включват китайските производители, като Xiaomi. Те започват да свалят цените, а в същото време засилената конкуренция налага вкарването на нови и нови иновации, като например пулсометър и дори вграден GPS.
В рамите на няколко години Fitbit вече не доминира пазара. Компанията запазва някои разграничителни предимства. От една страна е по-премиум дизайна и възможностите, а от друга – доста прецизния софтуер. Последният елемент е ключов за създаването на полезно носимо устройство. Колкото по-добре отчита и обработва предаваните от гривната данни, толкова по-добри изводи може да дава на потребителите. Приложението на Fitbit все още е сред най-прецизните, когато става дума за неща като следене на съня.
Пазарите на фитнес гривни и на умни часовници постигат почти пълно застъпване. Първите, колкото повече функции предлагат, толкова по-скъпи стават, с което губят предимството си пред вторите. Умните часовници от своя страна започват да предлагат по-евтини модели, които по възможности се дублират напълно с фитнес гривните и надграждат в някои категории.
Единственият изход на Fitbit
Всичко това води до заключението, че в дългосрочен план ще остане място само за един сегмент. Ясният губещ са фитнес гривните. Fitbit прозира това и започва да се преориентира все повече и повече към умни часовници. Проблемът е, че тук конкуренцията е много по-ожесточена. Apple доминират премиум сегмента, а дълго време и целия пазар. Samsung и LG са сред пионерите и имат доста опит и позиции, а Huawei настига доста бързо, като използва максимално инерцията от скоростния ръст в смартфоните и инвестициите в развойна дейност.
Fitbit започва да губи пари, пазарни дялове и ресурс да остане конкурентоспособен. Прецизният софтуер и натрупаната потребителска база до момента крепи все още компанията. Тя дори заключва някои от новите функции в приложението си и ги предлага срещу допълнително заплащане. Но всичко това са временни решения, като дългосрочната перспектива е доста мрачна.
Възможностите за Google
С което остава най-логичния ход – да се търси стратегически купувач, който да се възползва от ноу-хауто, патентите, опита и софтуерните разработки на Fitbit. Може би няма по-добър вариант за купувач на производителя на фитнес гривни от Google. Технологичният гигант така и не успя да наложи своя платформа за умни часовници. Просто, за разлика от смартфоните, където Android владее пазара, производителите на смарт часовници предпочитат собствени версии на операционни системи.
Също така, Apple все още е лидер в този сегмент, а компанията разчита на връзката със своята екосистема. Добрата интеграция между хардуер, софтуер и различните „ябълкови“ устройства, допълнително бетонира силната позиция на гиганта от Купертино. Нещо, което Google не може да постигне при умните часовници.
Придобиването на Fitbit ще донесе няколко големи позитива за интернет гиганта. Първият е може би най-ясен – възможността да произвеждат собствени умни часовници. Това позволява и по-тясната интеграция и демонстрация на възможностите на платформата Android Wear, която еволюира в Wear OS. Което може да накара производителите отново да погледнат на операционната система като силна алтернатива. Samsung, LG и Huawei изоставиха платформата, като се ориентираха към собствени разработки.
Тясната интеграция на Wear OS с Android ще направи работата на отделните устройства бърза, лесна и доста по-продуктивна. Например, в момента за да синхронизирате новите умни часовници на Samsung трябва да инсталирате на смартфона си стотици мегабайти ъпдейти и специални приложения, освен ако телефона не е на същата компания.
Третата много голяма възможност за Google е фитнес софтуера на Fitbit. Компанията вкарва все повече възможности и през годините това беше най-силния ѝ коз спрямо конкуренцията при умните гривни и дори сега при смарт часовниците. При последните, водещите играчи интегрират подобни функции, но за много от нещата, те са ги видели и взели от Fitbit. Наличието на този софтуер ще затвори напълно кръга на Google при разработката на собствени умни часовници. Интернет гигантът ще разполага с всичко необходимо и ще затвори цикъла.
Проблемите
Google има смесен опит, когато става дума за интеграция на хардуерни бизнеси и компании. Мобилното звено на HTC дава добри плодове с Pixel смартфоните, докато ситуацията при Nest е малко противоречива. Ако пък искаме да разгледаме истинско фиаско, може да си припомним колко бързо Google придоби и след това продаде мобилното звено на Motorola.
Основният проблем ще е именно интеграцията на Fitbit в хардуерния департамент на интернет гиганта. Потенциалните препятствия са няколко. Едната е свързана със софтуера, който може да е голяма възможност, но и бреме. Google трябва да продължи поддръжката на мобилното приложение, за да може да не си навлече гнева на 28 млн. активни потребители с Fitbit устройства, с колкото се похвали компанията при продажбата. В САЩ вече има призиви от собственици на умни гривни и часовници за подмяна към Apple Watch. Интеграцията на Fitbit ще бъде деликатна най-вече в този департамент.
Google ще трябва много внимателно да помисли за своята стратегия с умните часовници и как точно тя ще изглежда. Дали ще запази Fitbit като марка и със самостоятелно портфолио? Дали ще затвори цикъла напълно и ще действа като директен конкурент на останалите компании? На тези въпроси тепърва ще разберем отговорите, но ще са от голямо значение за цялото бъдеще на сегмента. Стратегията може да бъде както оръжие, така и препятствие за технологичния гигант.
Последният проблем е свързан с регулациите или по-скоро с одобрението на антимонополните органи в САЩ. Fitbit и Google са изцяло щатски фирми и предвид все по-големия натиск от двете политически партии в страната за по-тесен контрол над технологичния сектор, тази сделка може би ще се разглежда по-строго от досегашните. Което може да доведе до непредвидими последици за двете компании.
Google прави много важен, потенциално правилен, но и леко рисков ход. Действията на компанията оттук насетне ще маркират дали тя ще стане водеща сила при умните часовници и носимите устройства или сделката ще се нареди до тази с Motorola. При успех има големи шансове да се пренаредят пластовете в този за момента потенциален пазар.