Кои са основните световни тенденции при софтуерната разработка в момента?
Най-интересен за мен е стремежът продуктите, които се създават от софтуерните компании, да бъдат не само интересни и вълнуващи от технологична гледна точка, но да бъдат и полезни и смислени, да имат практическа приложимост.
Много хубав пример за това е изместването на фокуса от колко модерна и интересна технология е VR (виртуалната реалност) към това как на практика може да се използва успешно. Същото важи и за друга гореща тема в технологиите в момента – изкуственият интелект и машинното самообучение (AI и ML), както и за всички нови интерфейси между човек и машина – гласов, жестов и т.н.
„Новите софтуерни продукти трябва да бъдат не само интересни и вълнуващи от технологична гледна точка, но и да имат практическа приложимост“ Веско Колев, Progress
Все повече започва да се отключва практичността на новите технологии, които доскоро бяха само интересни. Това ме обнадеждава за развитието на иновациите за в бъдеще.
Друга голяма тенденция е сформирането на интегрирани екипи в продуктовите компании. Това са екипи, които не се състоят само от програмисти, а включват почти всички останали роли като дизайнери, продуктови мениджъри и т.н.
Мислиш ли, че в един момент алгоритмите ще заменят хората, като разработчици? Все пак Unite UX автоматизира някаква част от работата.
Машините ще автоматизират повторяемите задачи, като оставят повече време на хората да се занимават с по-сложни неща. Тук има един важен момент, който е наследство от Индустриалната революция, когато фокусът е върху производството. В момента фокусът е върху продуктивността и освобождаването на време, през което можем да бъдем креативни.
„Свикнали сме съзнанието ни да е постоянно заето. Не си оставяме свободно време да мислим и да бъдем креативни“ Веско Колев, Progress
Трябва да си дадем повече сметка, че ни трябва повече време, в което да мислим. Представете си, че сте в кафене или ресторант и ви спре батерията на телефона. Нямате нищо друго у себе си. Какво правите? Повечето хора започват да изпитват дискомфорт вследствие на това, че сме свикнали съзнанието ни е да постоянно заето. Когато си дадем време да мислим, започваме да вникваме в емоциите си, започваме да ставаме креативни. Емоционална интелигентност ще има все по-голямо влияние върху света и затова е толкова актуална тема в момента.
Какво бихте променили в тенденциите, ако зависеше от теб?
Много бих искал радикално да се подобри успеха на технологичните компании и тяхното развитие. Особено при създаването на продуктови софтуерни компании. Инвестира се много в иновации, а на практика не забелязва промяна в тяхната успеваемост.
„Много се надявам, съвсем скоро да видим “еднорог” в България“ Веско Колев, Progress
Надявам се, технологичната индустрия в България да се развива все така бурно. Радвам се, че в момента страната се трансформира от дестинация за аутсорсинг на услуги към локация за продуктови компании. Докато аутсорсингът расте линейно, ръстът на продуктовите компании е експоненциален.
Много се надявам, съвсем скоро да видим „еднорог“ в България – или технологична компания с оценка над 1 млрд. долара.
По време на DevReach 2019 демонстрирахте новата Unite UX платформа на Progress – какво точно представлява тя?
Unite UX решава проблема, при който дизайнерите създават определена визия за сайт, платформа или приложение, а програмистите не успяват да я пресъздадат по същия начин. Този процес на работа може да се отрази на работата между програмисти и дизайнери и да забави проекта. Освен това, след фазата на първоначалния дизайн, последващите корекции от двете страни стават все по-трудни. Unite UX е мостът между тези специалисти и техните софтуерни инструменти.
Дизайнерите подготвят своите визии на Sketch например, докато разработчиците работят в среди за програмиране. Знаехме, че няма как да изкараме двете страни от тези инструменти. Затова създадохме специални софтуерни библиотеки, които разширяват Sketch и извличат графичната информация от дизайна.
На база на това автоматично се генерира програмен код. Unite UX включва още много функционалности, но по-важното е, че може да бъде разширяван и допълнително оптимизиран. Накратко, Unite UX премахва границите и улеснява комуникацията при направата на дизайна и кода за едно приложение.
Как стигнахте до решението да разработите тази платформа?
Ние не тръгнахме с ясното съзнание, че трябва да създадем Unite UX, а по-скоро се опитахме първо да открием проблем, който трябва да бъде решен. Процесът започна със събирането на информация и подбирането на потенциални казуси, които нашият екип може да разреши. Разгледахме различни тенденции в индустрията и в областите, в които сме силни. Допитахме се и до наши клиенти чрез отдела ни за продажби.
„Преди да започнем да разработваме Unite UX, се допитахме сред клиенти и колеги кои са проблемите, които искат да бъдат решени“ Веско Колев, Progress
Идентифицирахме няколко повтарящи се проблеми. След много разговори в екипа и с клиенти избрахме този, който заслужава да разрешим – пропастта в комуникацията между разработчиците и дизайнерите. Това води до голямо забавяне в проектите и съответно може да навреди на бизнеса. Така се зароди решението да започнем разработката на Unite UX.
Колко време ви отне всичко това?
Целият процес ни отне около 10 месеца, което включва идентифициране на проблема, създаване и развитие на прототипи и създаване на първата версия на Unite UX.
„Целият процес – от идентифициране на проблема, създаване и развитие на прототипи до създаване на първата версия на продукта – ни отне около 10 месеца“ Веско Колев, Progress
С колко Unite UX ускорява работата между дизайнери и разработчици?
Крайната цел на решението е да намали значително времето за работа между дизайнери и разработчици. В момента този процес отнема много повече време, отколкото трябва. Първо, защото имаме готов изходен код, с който може да се започне работа от страна на програмистите. Второ, защото много лесно могат да се проследят отделните промени, които двете страни правят. Трето, много бързо могат да се правят прототипи на приложения с минимални ресурси, които да са максимално близки до реалността и до крайния продукт. Веднага щом е одобрен прототипът, целият процес по разработката става по-гладък.
За какви приложения в момента е подходящ – за уеб, за мобилни приложения или за цялостни платформи?
Целенасочено сме се фокусирали върху приложението му за уеб решения засега. Unite UX има още едно голямо предимство – той дава по-силна гъвкавост на разработчиците, тъй с него те могат да използват редица основни фреймуърци като React и Angular. Не са ограничени само с един. Плановете ни са да интегрираме още и да добавим възможност за мобилна разработка.
В каква фаза се намира Unite UX?
Unite UX се намира в публична бета версия, което означава, че е достъпен за дизайнерите и разработчиците, които искат да го тестват. Доскоро решението беше достъпно само за определена група от хора – служители на Progress и близки партньори. Сега целим да проверим какъв ще бъде интересът към него от софтуерните компании, за да разширим възможностите и да го пуснем официално.