TikTok е новият феномен сред мобилните приложения, който превзе не само китайския пазар, но вече набира стабилна инерция по целия свят. То е сред лидерите по брой сваляния през последните месеци в двата основни онлайна магазина Apple App Store и Google Play. Както и води по общ брой инсталации. По данни на изследователската фирма SensorTower, TikTok вече разполага с над 1.5 млрд. сваляния общо до момента. Пред него са единствено мобилните приложения на Facebook – чат-програмите WhatsApp и Messenger, едноименната социална мрежа е след него и Instagram.
Успехът на TikTok доказва тезата, че китайските софтуерни компании и местният пазар като цяло, могат да диктуват световни тенденции, които да се възприемат от потребителите по света. В него могат да се проследят и някои тенденции, с които ще се съобразяват всички нови и настоящи приложения.
Социална мрежа от следващо поколение
Какво се крие зад успеха на TikTok? Приложението представлява интересна комбинация от стари и нови идеи. В основата си, то е базирано на концепцията на неуспешната Vine – социална мрежа за споделяне на кратки видеоистории. Любопитното е, че някои от най-популярните YouTube влогъри са започнали именно от тази платформа. След като тя не успя да набере достатъчно инерция те се прехвърлиха към популярния сайт на Google.
Но TikTok комбинира елементи от Instagram, Snapchat и Facebook. Тя разчита на основните принципи на социалната мрежа, като разчита на съдържание създадено и споделяно от нейните потребители. Подобно на Snapchat към видеата лесно могат да се добавя музика или дигитални елементи и филтри, които да ги подсилят или да им придадат определена визия.
Китайското приложение разчита на изкуствен интелект и алгоритми, за да може да прави препоръки на потребителите, кои клипове ще им харесат.
Световна популярност
Всичко това позволява на обикновените хора да създават бързо и лесно видео съдържание, което да споделят в новата социална мрежа. Максималната опростеност и достъпност, прави TikTok любим избор на много хора. Мобилното приложение се превръща в истински хит в края на миналата година, но реално е пуснато доста по-рано – през 2016 г. Подобно на доста други китайски продукти и услуги, дебютът му е първо на местния пазар.
Една от големите стъпки в посока на разширяване на пазарите е придобиването на китайския стартъп Musical.ly за 1 млрд. долара. Той оперира доста силно в САЩ, като е насочен към американските тийнейджъри да правят забавни музикални видеа. Това дава на TikTok офис и присъствие в Щатите, както и подсилва самото портфолио на платформата.
Миналата 2018 г. се оказва ключова за растежа на приложението. Още през първото тримесечие, то надминава 110 млн. сваляния в двата основни онлайн магазина – Apple App Store и Google Play. Следва период на растеж, като пикът е достигнат в края на годината. Тогава са отчетени над 205 млн. сваляния през периода октомври-декември, както и за известно време TikTok оглавява класацията за най-популярни приложения в Apple App Store. Това показват данните на SensorTower.
След, което китайското приложение намаля темпото, но продължава да добавя нови потребители. В началото на 2019 г. TokTok надминава 1 млрд. сваляния, а после в рамките на около осем месеца добавя нови 500 млн.
Географска специфика
Данните са наистина впечатляващи, но повечето ще кажат, че подобно на всички китайски компании, основната аудитория е местна. Всъщност най-много потребители TikTok печели от Индия, които са близо една трета от всички – 466 мл.
Вторият най-голям пазар на приложението е Китай с едва 173 млн. сваляния. Тук има една голяма уловка. Данните са само за онлайн магазините Apple App Store и Google Play. В Китай последният не функционира напълно и не се отчитат свалянията от алтернативни места за Android. Което означава, че реалния брой даунлоуди на TikTok може да са много повече от 1.5 млрд.
Третият по големина пазар е САЩ със 128 млн. сваляния, което означава, че почти всеки втори смартфон в страната ако не е с инсталирана версия, то поне е пробвал приложението.
Данните не обхващат дневните или месечните активни потребители, а само брой сваляния. Тоест, хората, които го ползват на регулярна база може да са много по-малко.
Данните на SensorTower разкриват един друг момент – че броят на потребителите за момента не отговаря на основните източници на приходи. Компанията все още не е монетизирала напълно приложението, но работи активно в тази посока. Затова месечните приходи на TokTok генерирани от нейните потребители скачат от около 4 млн. през ноември миналата година на 18 млн. през октомври 2019 г.
SensorTower оценява, че общо приложението генерира около 175 млн. долара в рамките на Apple App Store и Google Play. Близо половината от тях идват от китайски потребители или около 84 млн. долара. Вторият по размер пазар в това отношение е САЩ с 62 млн. долара приходи. Индия може да води като брой потребители, но за момента те не плащат пари за допълнителни екстри в приложението.
Новият играч на сцената
TikTok променя по много начини цялата онлайн среда, като го постигна по няколко начина. От една страна, приложението вкарва елементи, които доскоро не успяваха да се наложат на масовата публика. От друга, ако задържи интереса си към себе си има шанс да разбие почти наложения монопол върху социалните мрежи и мобилните приложения със социален характер на Facebook. Както и да се превърне в първата китайска платформа, която да пробие на Западния пазар.
За разлика от голяма част от китайските приложения и дигитални услуги, TikTok все още не е свързан по никакъв начин с двата основни гиганта – Tencent или Alibaba. Това е другият уникален елемент, тъй като в повечето случаи двете китайски компании владеят по-голямата част от онлайн средата в страната.
TikTok се превърна в рамките на по-малко от две години в истински световен феномен, като има голям шанс да започне да диктува правилата на играта през следващите години.