НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Смартфон пазарът стагнира през третото тримесечие на 2019 г.     

Застоят при продажбите на смартфони по света продължава и през третото тримесечие на 2019 г. Това показват данните на двете големи изследователски фирми IDC и Gartner. Те се разминават с малко по отношение дали в периода юли-септември има минимален растеж или спад на годишна. Както и с повече за това колко точно бройки са доставени от производителите.

Може да се очертаят няколко основни тенденции. След затягането на санкциите на САЩ върху Huawei, компанията в момента разчита изцяло на продажбите на смартфони в Китай, както проследихме при техните данни и тези за местния пазар. Samsung печели най-много от предходния факт, като отчита растеж. Останалите производители или имат минимално увеличение или директен спад.

IDC и Gartner се разминават значително по точните обеми отчетени през тримесечието, както и дали има ръст или спад на годишна база. Първата фирма обяви смартфон доставките през периода на малко над 358 млн., което е минимално увеличение от 0.8% на годишна база. Gartner пък отчита общ обем на пазара от 387 млн. умни телефона или свиване на продажбите с 0.4%.

Надежди за растеж

Една от причините за стагниращия пазар е изчакването на потребителите към пускането на достъпни 5G смартфони, както и цялостното популяризиране на новата технология по света. През 2020 г. редица оператори, включително и трите основни в България подготвят официален старт на мобилните мрежи от пето поколение. Това в комбинация на пускането на достъпни устройства, които да не са просто по-скъпи флагмани, се очаква да върне растежа на този пазар.

idc-smartphone-q3-2019

Това са и основните елементи, които спират бързото разпространение на 5G технологията като цяло. Според прогнозите на компанията за мрежово оборудване Ericsson, през 2019 г. ще има едва 19 млн. абонати, които ще се възползват от новата технология.

Смяната на поколенията мобилни мрежи се очаква да стимулира продажбите на нови устройства. Но, истинска масовост няма как да се постигне докато на пазара няма достъпни и евтини 5G смартфони. Първите модели, които да са на цена под 1 000 лева се очакват през 2020 г.

gartner-smartphone-q3-2019

Експертите се надяват ситуацията да се промени през настоящото четвърто тримесечие, поради натрупване на различни празници по света. От една страна имаме Черния петък и Кибер понеделника, които са силни периоди за продажби, от друга е Ергенския ден в Китай (Single’s Day), както и коледните и новогодишни празници.

Ефектът от търговската война

Противоречивият резултат идва и в друга насока – в момента една от основно определящите държави е Китай. Това не само е най-големият пазар за смартфони в света, но в момента преминава през процеси на консолидация на ключовите доставчици на устройства. Huawei засега е най-големия печеливш от този процес, благодарение на който, компанията компенсира все по-ограниченото ѝ присъствие в останалите региони.

Китайският гигант зависи изцяло от развитието на търговската война между Пекин и Вашингтон. САЩ вкараха Huawei в забранителния списък, като най-голям ефект от това се усеща в невъзможността да ползва услугите на Google в своите устройства. Което прави новите смартфони на компанията непродаваеми в Европа и някои други региони. Така всички модели, които дебютираха от септември насам на китайския гигант се продават основно на местния пазар.

Ако САЩ и Китай не достигнат до търговско споразумение е много вероятно Huawei да се превърне в пълен хегемон на местния пазар и да станем свидетели на регионализация на пазара. В същия момент се очаква двете страни все пак да постигнат напредък в преговорите. Първият голям показател ще е размера на предварителното споразумение, което се очаква да се обяви през следващите дни. То ще покаже дали Вашингтон и Пекин са започнали да разтопяват ледовете помежду си.

Свързани статии

Back to top button